Har lång bänkskiva i köket, uppåt 7-8m, som ev. är av ek, men kan vara av furu.
När vi behandlat den tidigare med slipning och neutral bänkolja har den dragit åt gult/orange vilket får mig att tro att det är furu men kan ha fel.

Vi vill göra den rejält mörkare och efter samtal med en säljare på Bauhaus inhandlades Herdins oljebets och Hårdvaxolja.

Slipade skivorna med 60 och sedan 120 med maskiner, dammsög rent och penslade ut olja över alla 7-8m.

Nu har det gått närmare 20h och jag börjar bli orolig.
Oljan klippar fortfarande på vissa ställen, och när jag skulle putsa med den Scotch-duk jag rekommenderades följer den torkade oljan med som ett skikt, under är trät oroväckande ljust.
Testade också lägga på Herdins Hårdvaxolja enligt rekommendation och det löste upp "betsningen" med mycket fult resultat som följd.

Är nu orolig att jag är helt fel ute och behöver göra om allt arbete inklusive slipa bort oljebetsen.
Vi är nöjda med färgen, men det känns som risken att oljan ligger som färg utanpå och inte har färgat in själva bänkskivan är hög.

Någon här inne som har tips på bra väg framåt?

• Lång träbänkskiva behandlad med mörk oljebets och hårdvaxolja, oljan ojämnt applicerad och inte helt torkad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bänkskiva med mörk oljebets, ojämn färgning och pensel, nära diskho, slipverktyg synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
För att förtydliga - Ena bilden visar alltså hur det såg ut innan oljebetsen, den andra bilden hur det ser ut efter ca 20h.

Kan inte hjälpa dig med behandlingen, men det är ek vilket syns på ådringen. Ek suger inte på långa vägar lika mycket som furu. Om skivan varit fabriksoljad kan oljan gått djupt i trät och det kan vara därför din bets inte sugs upp. Både olja och vax sugs in trät och stelnar.

Hoppas att någon med erfarenhet av betsning av tidigare oljad ekskiva kommer med hjälp!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.