Kom till en gräns där jag tröttnade på bänkskivan i massiv ek. Tittade runt och hörde om något som kallas mikrocemet. Gjorde lite efterforskningar på detta och kom fram till att det ej går att lägga på massiva bänkskivor.
Då var jag tillbaka till ruta 1 igen. Sen slog det mig, om man lägger ett lager primer, armerar med glasfiberväv, ett lager primer till för att verkligen få fast väven, sedan ett lager cement ovanpå. Detta borde fungera.
Bänkskivan skulle bytas oavsett så ett fullstor test drogs igång.
Det blev nog några extra gråa här på huvudet då kanten tog en himla tid då den är fasad
Återstår ett lager med dammbindning på ytan sedan är det klart, eller ja klart och klart, köksön med en upphöjd sida är kvar att göra..
Men jag låter bilderna tala för sig själv, jag blev i vart fall nöjd över resultatet och det är hårt
Då var jag tillbaka till ruta 1 igen. Sen slog det mig, om man lägger ett lager primer, armerar med glasfiberväv, ett lager primer till för att verkligen få fast väven, sedan ett lager cement ovanpå. Detta borde fungera.
Det blev nog några extra gråa här på huvudet då kanten tog en himla tid då den är fasad
Återstår ett lager med dammbindning på ytan sedan är det klart, eller ja klart och klart, köksön med en upphöjd sida är kvar att göra..
Men jag låter bilderna tala för sig själv, jag blev i vart fall nöjd över resultatet och det är hårt
Självbyggare
· Stockholm
· 2 698 inlägg
Gillar att du tänker utanför boxen ”det går inte”, är ju bara det folk säger som inte vågar 
sen blev det snyggt också, men gör sådan Instagram dekorering på den när allt är klart och lägg upp här (inkl inköpslista och pris/plats där det köptes så fler kan göra liknande)
sen blev det snyggt också, men gör sådan Instagram dekorering på den när allt är klart och lägg upp här (inkl inköpslista och pris/plats där det köptes så fler kan göra liknande)
Snyggt!B Benga360 skrev:Kom till en gräns där jag tröttnade på bänkskivan i massiv ek. Tittade runt och hörde om något som kallas mikrocemet. Gjorde lite efterforskningar på detta och kom fram till att det ej går att lägga på massiva bänkskivor.
Men att det inte skulle gå hade jag inte hört förut.
Här finns lite inspiration,
https://www.festfloor.eu/blog/microcement-table-top/
sir_daniel skrev:
Hade en kund en gång som sa att inget är omöjligt, 1969 landande det folk på månen
Jag ska byta stänkskydd med på väggen, samt sätta in belysning under skåpen, tror att jag hinner färdigt i helgen och så kommer det komma en inköpslista samt kostnad på allt
Jag kan starkt avråda dem som går i tankarna att sätta koppar som stänkskydd, även om jag klarlackade denna på en lackfirma så har den blivit fruktansvärt tråkig vid spis och vask..
Peter2400 skrev:
Enligt dem jag pratade med som har utbildning för att lägga detta så ska materialet vara dött, typ en laminatskiva. Så ville jag ha det skulle jag få byta till en laminatskiva för att sen lägga microcement på denna
Besserwisser
· östergötland
· 2 262 inlägg
Det finns kopparmetallic lackad plåt nuB Benga360 skrev:Hade en kund en gång som sa att inget är omöjligt, 1969 landande det folk på månen
Jag ska byta stänkskydd med på väggen, samt sätta in belysning under skåpen, tror att jag hinner färdigt i helgen och så kommer det komma en inköpslista samt kostnad på allt
Jag kan starkt avråda dem som går i tankarna att sätta koppar som stänkskydd, även om jag klarlackade denna på en lackfirma så har den blivit fruktansvärt tråkig vid spis och vask..
Snyggt, har gått i samma tankebana själv med ekskivan i köket, men inte velat lägga energin på något som kanske inte funkar. Du får helt enkelt återkomma om ett år och berätta om den har spruckit sönder över årstidernas rörelser 
Riktigt snyggt, mitt är mer ett test för att se om det går. I värsta fall får man köpa nya billiga bänkskivor och lägga dit om mitt experiment inte skulle hålla.TrollMann skrev:
Gjorde köksön ikväll, den var riktigt jobbig att få till vill jag säga
Jag lovar att återkomma med resultat, håller den över vintern här hemma så håller den så att säga. Är väldigt glad för att elda i kaminen så här är runt 25 grader på kvällarnaA ati skrev:
Blir ju snyggt det därB Benga360 skrev:
Riktigt snyggt resultat, inget dåligt GDS-arbetsmoment! Vi har valt nåt liknande men prefab material som kommer från Dekton, en kompositskiva med pulveriserad natursten med ett bindemedel i (om jag nu minns rätt). Tungt som tusan och enligt säljaren tåligt mot allt utom frugans humör... Väta, värme, syra, fett, rödvin, slag (det sista inom rimliga gränser, förstås). Är iaf nöjd hittills. Ytan är hård som granit, och kostade som om det vore av guld... Alla ytor på bilderna + en till bakom ryggen landade på nästan 80 tkr.
Jag räknar kallt med att det ska hålla tills jag går i pension ;-)
Man tackar ja, det blev ett rätt så omfattande projektCalle Kula22 skrev:
Riktigt snyggt resultat, inget dåligt GDS-arbetsmoment! Vi har valt nåt liknande men prefab material som kommer från Dekton, en kompositskiva med pulveriserad natursten med ett bindemedel i (om jag nu minns rätt). Tungt som tusan och enligt säljaren tåligt mot allt utom frugans humör... Väta, värme, syra, fett, rödvin, slag (det sista inom rimliga gränser, förstås). Är iaf nöjd hittills. Ytan är hård som granit, och kostade som om det vore av guld... Alla ytor på bilderna + en till bakom ryggen landade på nästan 80 tkr.
Din bänkskiva, den var riktigt läcker, men sen å andra sidan så ska den vara det för dem pengarna
Kan rekommendera att sätta en glasskiva utanför kopparplåten om du vill ha koppar som stänkskydd. Då håller den sig finare längre.