Känner inte igen systemet. Någon med bättre koll kanske ser om det ser rätt ut. Jag känner bara till purus blå klämringsystem o jafos med skruvar.......på bilden ser jag ingen klämring......men det kanske är någon annan golvbrunnstyp.

cillan
Byggis1976 skrev:
Känner inte igen systemet. Någon med bättre koll kanske ser om det ser rätt ut. Jag känner bara till purus blå klämringsystem o jafos med skruvar.......på bilden ser jag ingen klämring......men det kanske är någon annan golvbrunnstyp.
Jodå klämring finns det...det är den gula ringen.

Redigerat:
Bror duktig .................., men inte ligger det 1 cm fix under den klinkersramen på den brunnen som gör att lutningen på golvet blir 2 cm vid dörr öppningen. Då är alltså frågan var det rätt eller fel och tätskiktet är troligen bara rollat och ingen duk.

Thomas Lundquist
Det här är nog en av dom finare brunnar som visats här. Lite fix mellan membranet och slukristen så är det topklass, av det man kan se är väl bäst att tillägga.

Sen är den för nära vägg enligt reglementet, och nu knallar jag ut på lite tunn is men som det ser ut av dom två bilderna så känner jag mig övertygad om att det inte är något större problem rent praktiskt.

Men trots allt så frågar man sig varför den hamnat där. Finns det något kvalitetsdokument?

cillan
Thomas Lundquist skrev:
Det här är nog en av dom finare brunnar som visats här. Lite fix mellan membranet och slukristen så är det topklass, av det man kan se är väl bäst att tillägga.

Sen är den för nära vägg enligt reglementet, och nu knallar jag ut på lite tunn is men som det ser ut av dom två bilderna så känner jag mig övertygad om att det inte är något större problem rent praktiskt.

Men trots allt så frågar man sig varför den hamnat där. Finns det något kvalitetsdokument?
Jag kanske är lite "dum" men jag måste bara fråga vad du menar att det ska vara lite fix? Jag förstår inte det där med membranet och slukristen:o.

Har ingen aning om varför brunnen är placerad just där men det går ju inte att göra något åt nu. Nej det finns inget kvalitetsdokument vad jag vet. Vem skulle isf ha utfärdat ett sådant? De som klinkat och kaklar eller byggaren som placerade brunnen?

Redigerat:
cillan
cecar33 skrev:
Bror duktig .................., men inte ligger det 1 cm fix under den klinkersramen på den brunnen som gör att lutningen på golvet blir 2 cm vid dörr öppningen. Då är alltså frågan var det rätt eller fel och tätskiktet är troligen bara rollat och ingen duk.
Ja keragreenet är rollat på golvet men det är en manchett runt brunnen som går ner bakom klämringen.

Redigerat:
Thomas, vad menar du med att det inte är något "större" problem, och "rent praktiskt". Om man köper ett hus, och då troligtvis betalar, för nyskick och korretkt byggt, så kanske man är intresserad av att kunna försäkra badrummet......?

cillan
Byggis1976 skrev:
Hummmm....golvbrunnsmanchetten bör väl vara fastklämd bakom klämringen. Ser ut att vara målat på...

Purus verkar ha både blå o gula

[länk]

Jag är dock inte sakkunnig utan enbart privatlärd. Vad tror ni andra?
Manchetten är bakom klämringen.

Kvalitetsintyget utfärdas av behöriga företag. Det är dock ingen lag ( som med el) att man måste vara behörig för att bygga badrum.

cillan skrev:
Manchetten är bakom klämringen.
Så de har bara rollat ytterligare på klämringen? Intressant. Tja....

Ser ut som silikon runt slukristen?

Thomas Lundquist
Tomrummet mellan det "gröna" och metallen fyller man i med fästmassan som man sätter golvplattorna med.
Nu kommer kanske inte brunnen utsättas för större tryck då den sitter där den sitter.

Är det betongplatta?

Det är den behörige (plattsättaren) som utför ett kvalitetsdokument.

cillan
Thomas Lundquist skrev:
Tomrummet mellan det "gröna" och metallen fyller man i med fästmassan som man sätter golvplattorna med.
Nu kommer kanske inte brunnen utsättas för större tryck då den sitter där den sitter.

Är det betongplatta?

Det är den behörige (plattsättaren) som utför ett kvalitetsdokument.
Tack...nu förstår jag vad du menar:).

Jo det är betongplatta.

Thomas Lundquist
Kan du mäta avståendet mellan manschetten och underkant metallramen?

Betongplatta är mycket bättre än träbjälklag när brunnen är placerad som den är.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.