cillan
Vår son är intresserade av ett hus som inte är riktigt färdigbyggt. Återstår innerkarmar/dörrar samt att tvättstugan ska iordningsställas.
Nu undrar jag hur det är med tröskel till badrum?

De nuvaranade ägarna har klinkat ihop hallgolvet med badrumsgolvet.....med olika klinkers...men det finns ingen tröskel emellan som är våtrumssäkrat. Hur ska man kunna våtrumssäkra en tröskel om den läggs dit i efterhand. Dessutom finns det ingen dörrkarm insatt men hela badrummet är kaklat ända fram till dörröppningskanten.
Hur kan man sätta dit en dörrkarm när bredden på karmväggen är 30 cm? Och måste karmen också våtrumssäkras?

Vilka regler gäller för karmar och tröskel i badrum? Måste man ha en tröskel överhuvudtaget?

Utan att ha koll på reglerna så ser jag inte något praktiskt problem med att limma fast en tröskel ovanpå klinkern. Det värsta som kan hända är väl att den blir murken efter långvarig vattenbegjutning fast då är det väl bara att byta den?

cillan
Tack för ditt svar. Så det finns inga regler som säger att tröskeln måste vara sammantätskiktad med det övriga tätskiktet...det som är under klinkersen? Läste nämligen någonstans här på forumet att tätskiktet ska gå upp på tröskeln och att väggtätskiktet
ska gå över dörrkamen.

T
cillan skrev:
Tack för ditt svar. Så det finns inga regler som säger att tröskeln måste vara sammantätskiktad med det övriga tätskiktet...det som är under klinkersen? Läste nämligen någonstans här på forumet att tätskiktet ska gå upp på tröskeln och att väggtätskiktet
ska gå över dörrkamen.
Stämmer men om nivån på golvet vid tröskeln är 20 mm högre än vid brunnen så är det godkänt att köra utan en tröskel.

cillan
tank77 skrev:
Stämmer men om nivån på golvet vid tröskeln är 20 mm högre än vid brunnen så är det godkänt att köra utan en tröskel.
Okey....det var bra för min son provade med ett långt vattenpass och säger att enligt den mätningen så var nivån där tröskeln ska vara och golvbrunnen närmare 1 cm....kan det stämma?

ja det kan stämma men då är antingen duschplatsen väldigt nära dörren eller så är det väldigt lite fall...

man skulle kunna ta upp hallplattorna närmast badrummet och om det är folie så kanske man kan hitta den och ordna en tätning, lägga tillbaka plattorna och limma dit tröskeln

Att limma på en tröskel ovanpå ytskiktet har ingen betydelse för tätskiktet. Vatten rinner under klinkret ut i hallen.

I praktiken är hallen och badrummet ett enda stort våtrum.

Thomas Lundquist
Nino har helt rätt, hittar man folien eller remsan där under kan man vika upp den mot klinkerplattan och vipps så är det godkänt om fallet i övrigt är ok. Sen är det bara att limma dit tröskeln.
Det är skillnad på tätskikt och ytskikt!

Nu tror jag att det är godkänt ändå ( 20mm), det är tätskiktet man räknar räknar trots att ytskiktet ska följa med. Men just vid brunnen kan det vara bökigt att hålla samma nivå på fixet som på övriga ytor.
Jag t.e.x höjer vid behov runt brunnen så att inte "brunnsramen" ligger dikt an mot tätskiktet.

Lägg ut en bild.

Consensus skrev:
Att limma på en tröskel ovanpå ytskiktet har ingen betydelse för tätskiktet. Vatten rinner under klinkret ut i hallen.

I praktiken är hallen och badrummet ett enda stort våtrum.
Det skulle jag vilja se...

cillan
Thomas Lundquist skrev:
Nino har helt rätt, hittar man folien eller remsan där under kan man vika upp den mot klinkerplattan och vipps så är det godkänt om fallet i övrigt är ok. Sen är det bara att limma dit tröskeln.
Det är skillnad på tätskikt och ytskikt!

Nu tror jag att det är godkänt ändå ( 20mm), det är tätskiktet man räknar räknar trots att ytskiktet ska följa med. Men just vid brunnen kan det vara bökigt att hålla samma nivå på fixet som på övriga ytor.
Jag t.e.x höjer vid behov runt brunnen så att inte "brunnsramen" ligger dikt an mot tätskiktet.

Lägg ut en bild.
Men vad jag förstår så finns det ingen remsa vid dörröppningen utan den slutar där väggarna slutar sen är det typ Keragreen eller något på golvet fram till dörröppningen.

Mellan hallgolvet och badrumsgolvet är det fogat.

Såhär ser det ut.
002.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Beror på hur det ser ut i badrummet. Är det en duschkabin som man ser röret till avloppet. I så fall skulle jag vara lugn med nuvarande utformning. Jag skulle inte heller oro mej om duschplatsen ligger på motsatt sida av rummet. De stänk som kan nå dörröppningen är rimligen försumbart i detta avseende.

Är detta verkligen byggt enligt branchreglerna? Vi hade tröskel men inget "uppvik" något som vi fick strida med IF om gällande en skada på andra sidan rummet, då IF pga avsaknad ville drömma ut badrummet som icke fackmässigt (2006). Vår golvbrunn var definitivt längre bort än bilden visar, vi hade kvalitetsintyg mm....

Den stora frågan är väl varför har man gjort på detta vis, när det finns så stränga krav och regler för sådant här arbete. Det kan inte vara utfört av en fackman som kan gå i god för att det är riktigt utfört för det är omöjligt att detta skulle följa regelverket, om det sedan har någon praktisk betydelse är en helt annan fråga. Det är trotts allt försäkringsbolaget som har sista ordet vid skada.

Thomas Lundquist
Är det 20 mm fall från öppning till brunnen så är det godkänt och det blir tillgänglighetsanpassat. Men tätskiktet ska vara uppvikt mot badrumsklinkret för att vara helt korrekt. Är det inte utfört så ser jag inte det som ett jätteproblem att lösa det.

Däremot tycker jag att brunnen verkar ligga lite nära väggen. En punkt som säkert försäkringsbolagen kan bjäbba om.

Men arbetet ser i övrigt ut att vara snyggt utfört av det man ser från den här bilden, lyft på brunnsilen och ta en bild där också.

cecar33 skrev:
Den stora frågan är väl varför har man gjort på detta vis, när det finns så stränga krav och regler för sådant här arbete. Det kan inte vara utfört av en fackman som kan gå i god för att det är riktigt utfört för det är omöjligt att detta skulle följa regelverket, om det sedan har någon praktisk betydelse är en helt annan fråga. Det är trotts allt försäkringsbolaget som har sista ordet vid skada.
Bra sammanfattat. Jag skulle definitivt ifrågasätta detta. Pruta? Mellan 50-75000 vilket är ca 50% av en renoveringskostnad......hur ser infästning till golvbrunnet ut? Tex. Nått annat som visar icke-fackmässighet? Finns kvalitetsintyg? Vad har de använt för tätskikt? Undersök vidare är mitt råd! Finns någon anledning och det andra är sjusst så....tja......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.