24 267 läst ·
150 svar
24k läst
150 svar
Badrumsrenovering på gång - funderingar enligt BBV 15:1 och annat
Ska bli kul att följa och se ifall du lyckas hålla din budget.
Rekommenderar dig verkligen att överväga att sätta plywood på väggarna. Oerhört skönt att veta att man sedan kan ändra sig ang placering av skåp, duschväggar och dylikt. Och det är en liten kostnad i sammanhanget.
Rekommenderar dig verkligen att överväga att sätta plywood på väggarna. Oerhört skönt att veta att man sedan kan ändra sig ang placering av skåp, duschväggar och dylikt. Och det är en liten kostnad i sammanhanget.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
OK. Jag reagerade också på detta med golvgips, tyckte det lät rätt menlöst. Det viktigaste är ju att jag gör så pass rätt att jag följer gällande normer och att arbetet blir som det heter fackmannamässigt utfört så att försäkringsbolaget inte kan klaga om nåt händer. I och med att jag verkar kunna behålla gamla golvet spar jag massa tid och arbete för det är väl bara att riva bort gamla plastmattan och få bort limmet? Inget roligt jobb i sig kanske men mycket enklare än att ta bort rubbet. Sen måste jag ändå öppna upp för vattenrör och ny brunn men det är på ett väldigt begränsat utrymme.Paul-Staffanstorp skrev:
Big NO NO med gips i golvet och fyller ingen som helst funktion när man flytspacklar.
Det använder man som alternativ i torra utrymmen för att förstärka bjälklag att lägga klinker på. (Men knappt då)
Inga radiatorer upp ur golv så de måste du ju ändå ändra att komma upp ur vägg så då är det "problemet" löst.
Rören till radiatorerna går längs taket i hela huset så just den biten behöver jag inte bry mig om. Inget är draget varken i golv eller vägg (förutom rena genomföringar mellan rummen). Varför denna lösning? Ja, detta är eftermonterat när man bytte värmesystem, var tidigare luftburen uppvärmning.
Jag tänker nog både dokumentera och redovisa såväl utförande som kostnader när jag väl drar igång men det kanske blir i en annan tråd.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Skära upp lite i taket? Rören (dubbla) löper alltså ca 15 cm från taket längs väggen fastsatta med rörhållare. Ska se om jag kan fixa bilder imorgon. Sen går det ner klenare rör till själva radiatorn som sitter på ena väggen. Det är oklädda, tjocka och troligen rätt dyra kopparrör så att byta ut dem, alltså dra om dem, blir kostsamt och jobbigt. Vet inte om det finns krav för hur nära distanserna ska sitta i förhållande till väggen men jag ska undersöka om det ändå inte går att få in en plyfa där. Sen är troligen den befintliga väggen gjord i 10mm board så jag måste också lägga till 3mm extra för gipset så det handlar om totalt 18mm som den kommer att bygga ut jämfört med idag.
Läste också att i nästa utgåva av BBV som släpps nu och som börjar gälla från årsskiftet är det nya krav på just genomföringar av rör i vägg.
Läste också att i nästa utgåva av BBV som släpps nu och som börjar gälla från årsskiftet är det nya krav på just genomföringar av rör i vägg.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Ok, missuppfattning av mig...nizzehult skrev:
Skära upp lite i taket? Rören (dubbla) löper alltså ca 15 cm från taket längs väggen fastsatta med rörhållare. Ska se om jag kan fixa bilder imorgon. Sen går det ner klenare rör till själva radiatorn som sitter på ena väggen. Det är oklädda, tjocka och troligen rätt dyra kopparrör så att byta ut dem, alltså dra om dem, blir kostsamt och jobbigt. Vet inte om det finns krav för hur nära distanserna ska sitta i förhållande till väggen men jag ska undersöka om det ändå inte går att få in en plyfa där. Sen är troligen den befintliga väggen gjord i 10mm board så jag måste också lägga till 3mm extra för gipset så det handlar om totalt 18mm som den kommer att bygga ut jämfört med idag.
Trodde de kom ner från vinden typ.
Men känns som de måste bort oavsett från där de kommer in i badrummet och att man sen drar nytt därifrån.
Man vill ju sällan ha gammalt kvar som är i vägen vid renoveringen och sen fult när allt annat är nytt.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Jaha. Ja det här är så att säga huvudstammen av hela uppvärmningssystemet så det är inget man kan plocka bort, ens tillfälligt för det går sen vidare till resten av huset.
Det jag möjligen var inne på var att bygga in rören i ett litet schakt, då blir dom rätt osynliga men det går inte att göra till rören som är nerdragna till radiatorn, dom måste ju få vara synliga. Möjligen kan man måla dem. Finns olika åsikter om synliga kopparrör har jag förstått, vissa tycker det är snyggt och charmigt och att dom inte ska målas.
Tror ändå det går att mecka in såväl en plyfa som en gipsskiva under rören utan att plocka bort dem. Oavsett om jag gör ett schakt. Men rören kommer ändå att komma 18mm närmare väggen än idag och det hoppas jag inte är ett problem gällande dom normer som finns.
Det jag möjligen var inne på var att bygga in rören i ett litet schakt, då blir dom rätt osynliga men det går inte att göra till rören som är nerdragna till radiatorn, dom måste ju få vara synliga. Möjligen kan man måla dem. Finns olika åsikter om synliga kopparrör har jag förstått, vissa tycker det är snyggt och charmigt och att dom inte ska målas.
Tror ändå det går att mecka in såväl en plyfa som en gipsskiva under rören utan att plocka bort dem. Oavsett om jag gör ett schakt. Men rören kommer ändå att komma 18mm närmare väggen än idag och det hoppas jag inte är ett problem gällande dom normer som finns.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Har gjort en ny kalkyl där jag plockat bort regelvirke och golvskivor och lagt till plyfa.
Sen har jag upptäckt fibergips, alltså Fermacell. Den ersätter ju så att säga kombinationen gips/plyfa på en gång och går ändå att skruva upp tunga saker i. Då räcker styvt 2500,- för alla skivor och den bygger bara 12,5 mm. Tillkommer skruv och foglim. Är godkänd enligt BKR. Vad säger ni om den modellen?
Plyfa 15mm 20kvm 2950,-
Spånskiveskruv 31mm 2 frp 200,-
Gips ca 20 kvm 875,-
Gipsskruv 2 frp 238,-
Primer golv 200,-
Golvbrunn purus 299,-
Monteringsplatta golvbrunn 269,-
Puruskniv 139,-
Adapter mellan ny brunn och bef avloppsrör (ev) 100,-
Tätskikt, golv och väggar inkl rörgenomgångar. Uppskattat till 5000,-
Nytt fönsterfoder 130,-
Golvvärmekit med termostat och annat 2500,-
Flytspackel 100 kg 650,-
Klinker 5 kvm 0,- (har jag redan)
Kakel 20 kvm 2000,-
Fix 4 frp 716,-
Spackel till gips 200,-
Armeringsnät 10 st 675,-
Fogmassa 2 frp 260,-
Toa 1600,- (IDO)
Handfat med skåp och blandare 2500,- (uppskattat)
Blandare dusch/badkar 1100,- (uppskattat)
Duschset 500,- (uppskattat)
Skåp 1000,- (uppskattat)
Belysning 500,- (uppskattat)
Rör från vägg till toa, dusch/handfat 1000,- (uppskattat)
Strömbrytare 100,-
Vägguttag 100,-
Lite Elkabel och VP-rör 100,- (uppskattat)
Summa: 25901,-
Sen har jag upptäckt fibergips, alltså Fermacell. Den ersätter ju så att säga kombinationen gips/plyfa på en gång och går ändå att skruva upp tunga saker i. Då räcker styvt 2500,- för alla skivor och den bygger bara 12,5 mm. Tillkommer skruv och foglim. Är godkänd enligt BKR. Vad säger ni om den modellen?
Plyfa 15mm 20kvm 2950,-
Spånskiveskruv 31mm 2 frp 200,-
Gips ca 20 kvm 875,-
Gipsskruv 2 frp 238,-
Primer golv 200,-
Golvbrunn purus 299,-
Monteringsplatta golvbrunn 269,-
Puruskniv 139,-
Adapter mellan ny brunn och bef avloppsrör (ev) 100,-
Tätskikt, golv och väggar inkl rörgenomgångar. Uppskattat till 5000,-
Nytt fönsterfoder 130,-
Golvvärmekit med termostat och annat 2500,-
Flytspackel 100 kg 650,-
Klinker 5 kvm 0,- (har jag redan)
Kakel 20 kvm 2000,-
Fix 4 frp 716,-
Spackel till gips 200,-
Armeringsnät 10 st 675,-
Fogmassa 2 frp 260,-
Toa 1600,- (IDO)
Handfat med skåp och blandare 2500,- (uppskattat)
Blandare dusch/badkar 1100,- (uppskattat)
Duschset 500,- (uppskattat)
Skåp 1000,- (uppskattat)
Belysning 500,- (uppskattat)
Rör från vägg till toa, dusch/handfat 1000,- (uppskattat)
Strömbrytare 100,-
Vägguttag 100,-
Lite Elkabel och VP-rör 100,- (uppskattat)
Summa: 25901,-
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Så här ser det ut så jo, nog går det att flytta ut rören lite så att man får in nåt som bygger lite.
Tja, kanske Fermacell inte är lika smidigt att jobba med som gips men Plyfa är ju också rätt "skräpigt" att hålla på med.
Ingen som gillar Fermacell? Det jag stör mig på är att i deras anvisningar så ska man (givetvis) använda fogmassa, spackel, tejp och annat med deras egna märke men sånt går inte att uppbringa häromkring verkar det som. Förutom fogmassan/limmet då.
Tja, kanske Fermacell inte är lika smidigt att jobba med som gips men Plyfa är ju också rätt "skräpigt" att hålla på med.
Ingen som gillar Fermacell? Det jag stör mig på är att i deras anvisningar så ska man (givetvis) använda fogmassa, spackel, tejp och annat med deras egna märke men sånt går inte att uppbringa häromkring verkar det som. Förutom fogmassan/limmet då.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske klä väggarna med Fibo-Tresboskivor. De är godkända för våtutrymmen och är bara 10 mm tjocka. Jag har gjort två badrum med det, ett helt nytt på andra våningen i ett gammalt trähus och ett utrymme i källaren som tidigare varit dusch och toalett. Det fungerar hur bra som helst.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Ja dessa lösningar är tilltalande. Men billigt är det inte! 20 kvm skulle i mitt fall gå på ca 8500,- för en av de enklare mönstren och då tillkommer skruv, fogmassa och en hel del annat. Tror inte 10' stoppar och då har jag ändå golvet kvar. Hade det kostat hälften hade jag definitivt tittat närmare på det.
Efter att ha kollat lite mer så hittade jag detta:
Så kallade våtrumspaneler är skivor som kombinerar skiva, tätskikt och ytskikt. I grunden handlar det om paneler av högtryckslaminat på en fukttålig plywoodskiva med ett slags ”klicksystem”, som påminner om dem som finns på vanliga laminat golv. Skillnaden är att väggskivorna förseglas med våtrumssilikon eller lim så att fogarna blir täta. Varumärken på den svenska marknaden är bland annat Fibo-Trespo och Alloc. Det verkar finnas en del missförstånd bland både försäkringsbolag och privatpersoner om att bransch-organisationerna skulle ha godkänt badrumspanelerna. Det har varken Byggkeramikrådet eller GVK gjort.
Efter att ha kollat lite mer så hittade jag detta:
Så kallade våtrumspaneler är skivor som kombinerar skiva, tätskikt och ytskikt. I grunden handlar det om paneler av högtryckslaminat på en fukttålig plywoodskiva med ett slags ”klicksystem”, som påminner om dem som finns på vanliga laminat golv. Skillnaden är att väggskivorna förseglas med våtrumssilikon eller lim så att fogarna blir täta. Varumärken på den svenska marknaden är bland annat Fibo-Trespo och Alloc. Det verkar finnas en del missförstånd bland både försäkringsbolag och privatpersoner om att bransch-organisationerna skulle ha godkänt badrumspanelerna. Det har varken Byggkeramikrådet eller GVK gjort.
Redigerat:
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Som jag ser det med dina rör så kommer de från utrymmet utanför badrummet och försörjer en radiator i badrummet för att sen försvinna in i ett annat rum... korrekt ?
Personligen så hade jag ju velat ha bort de rören från badrummet alla dagar i veckan, men det är ju jag det.
Om du nu ska ha kvar radiator i badrummet vilket det verkar som.
Kan du då inte dra ner rör till det utanför badrummet och gå in genom väggen sidan om dörrkarmen istället...?
Stammen kanske också skulle kunna läggas utanför badrummet över dörren och in till det andra utrymmet den vägen istället och vips slipper du alltihop genom badrummet.
Bara en tanke...
Personligen så hade jag ju velat ha bort de rören från badrummet alla dagar i veckan, men det är ju jag det.
Om du nu ska ha kvar radiator i badrummet vilket det verkar som.
Kan du då inte dra ner rör till det utanför badrummet och gå in genom väggen sidan om dörrkarmen istället...?
Stammen kanske också skulle kunna läggas utanför badrummet över dörren och in till det andra utrymmet den vägen istället och vips slipper du alltihop genom badrummet.
Bara en tanke...
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 222 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 222 inlägg
Nja, det ser ut så i hela huset - inte bara i detta badrum - så det skulle vara ett gigantiskt projekt att försöka dölja, dra om eller bygga in alla synliga rör till samtliga radiatorer, det är nog bara att tugga i sig att dom existerar.
Skälet till att det ser ut så är att den vattenburna uppvärmningen är monterad ca 15 år efter husets uppförande och det blev nog för omständligt (läs: dyrt) att göra på annat sätt. I vissa rum har man målat rören men många är orörda. I ett torrt utrymme gör detta kanske mindre men rör som sitter i fuktiga utrymmen brukar bli rätt missfärgade med tiden, därav min tanke på ett schakt.
Skälet till att det ser ut så är att den vattenburna uppvärmningen är monterad ca 15 år efter husets uppförande och det blev nog för omständligt (läs: dyrt) att göra på annat sätt. I vissa rum har man målat rören men många är orörda. I ett torrt utrymme gör detta kanske mindre men rör som sitter i fuktiga utrymmen brukar bli rätt missfärgade med tiden, därav min tanke på ett schakt.
Finns det någon anledning att ha kvar elementet i badrummet, då du ska ha golvvärme?
Hade personligen skrotat det. Och gjort antingen som du säger, byggt in rören i en slits. Vilket väl är halvt ok med dolda skarvar när det gäller värmesystem, eller helst gått upp i vind med värmen och inte haft några rörgenomföringar alls i badrummet. Det borde inte vara något jätteprojekt om du har vind ovanför?
Hade personligen skrotat det. Och gjort antingen som du säger, byggt in rören i en slits. Vilket väl är halvt ok med dolda skarvar när det gäller värmesystem, eller helst gått upp i vind med värmen och inte haft några rörgenomföringar alls i badrummet. Det borde inte vara något jätteprojekt om du har vind ovanför?