image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första lagret flyt

Du skall alltså inte in med WC och handfat?

Nix, det blir bara ett renodlat duschrum med en lite större dusch, sittbänk, spegel mm. WC på 4 m2 finns i ett annat rum tre meter bort. En lite annorlunda, men betydligt bättre, lösning i längden och framför allt betydligt enklare byggmässigt sett för oss.
Sen blir det ett 16m2 badrum/bastu i källaren men det tar vi nästa år :)

Korvgubbe
Fördelen är ju att man inte blockerar toaletten för övriga i familjen när man duschar. :thumbup:

• Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
Börjat regla upp nya väggen cc45 (cc30 vid blandaren). Helt sjukt hur rak och fin den gamla väggen från 1958 är. Trodde jag skulle behöva shimsa och gorma för att få väggreglarna i samma nivå men icket. Bara att dra dit dem. Nu funderar jag på om jag ska kortla längst ner och högst upp.
Vad tror ni, behövs det med OSB och gips ovanpå?

image.jpg
Skapa konto

Taket påbörjat. Ikväll blir det isolering i väggarna och montering av OSB/våtrumsskivor

image.jpg
Skapa konto

Jag skulle åtminstånde göra det längst ner så skarven vägg/golv blir stabil o inte rör sig och förstör tätskiktet. Och när du spikar taklist fjädrar det mycket utan nåt bakom skivan upptil så lika bra att sätta där med tycker jag.

Tack för synpunkter. Kommer att göra precis så, dock ska jag inte ha taklister men sätter en kortling där ändå, det är inget stort jobb.

Det går framåt, sakta men säkert :)

image.jpg
Skapa konto

image.jpg
Skapa konto

ullberg
Tack, jobbar som copywriter och skriver rubriker hela dagarna så det kan jag :)

När det gäller väggbockfixturerna är allt i sin ordning. Dessa kommer från Vatette och kapas/svarvas ner med ett speciellt verktyg innan montering. En smart konstruktion med den stora fördelen att man inte behöver borra fast blandarfästet i väggen. Tycker det verkar klockrent. Verktyget är dock inte helt billigt (1000-1500 kr) men förhoppningsvis kan man hitta nån vvs:are som kan låna ut det en vända. Annars köper jag det och säljer det här på forumet sen.

http://www.vatette.se/fileadmin/upl...nteringsanvisningar/vaggenomforing_637515.pdf

jeppeknaster skrev:
. Dessa kommer från Vatette och kapas/svarvas ner med ett speciellt verktyg innan montering. En smart konstruktion med den stora fördelen att man inte behöver borra fast blandarfästet i väggen. Tycker det verkar klockrent. Verktyget är dock inte helt billigt (1000-1500 kr) men förhoppningsvis kan man hitta nån vvs:are som kan låna ut det en vända. Annars köper jag det och säljer det här på forumet sen.
Du kan ju kika på hur jag gjorde med min fixtur

Jo jag såg din tråd tidigare och det var då jag bestämde mig för vatettes lösning. Är det inte risk att man sågar sönder gängen så att det inte går att gänga på fästena? Hade inte varit kul. Å andra sidan, skulle det hända så kan man väl alltid kapa ner fixturen jäms med kaklet och montera ett vanligt blandarfäste.

jeppeknaster skrev:
Jo jag såg din tråd tidigare och det var då jag bestämde mig för vatettes lösning. Är det inte risk att man sågar sönder gängen så att det inte går att gänga på fästena? Hade inte varit kul. Å andra sidan, skulle det hända så kan man väl alltid kapa ner fixturen jäms med kaklet och montera ett vanligt blandarfäste.
Det gick finemang att kapa då man hade stödet från skivan, snittet blev rakt och jag behövde inte göra mer än att rensa bort lite fnös ifrån gängan. Men var noga med CC och rakhet ut ifrån vägg med fixturen, var även noga med hålen när du sätter våtrumsskivan så att de inte klämmer fixturet åt något håll.

Min gamla römokarkompis sa att han tycker det är en fantastisk lösning (då den inte ger några extra hål i på det mest utsatta stället) men svår i praktiken då snickarna inte alltid sätter fixturerna korrekt. Inte kul efter plattsättning att be dom riva ner och göra om då cc inte stämmer.

Tack för tipsen.
Har hålfästet som hör till så cc-måttet bör bli ok. Tyckte att det var lite svajigt när jag klickat fast fixturerna i fästet och dessutom pekade de lite neråt pga slangens styvhet. Tog därför och satte ett par bitar osb mot träväggen bakom för att räta upp dem. Nu när skivorna sitter på plats blev det ännu stadigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.