Byggahus.se
P pnilz1 skrev:
Många missar att elektrisk golvvärme inte fungerar särskilt bra de kalla månaderna. Du har element eller annan värmekälla som håller värmen i rummet. Elektrisk golvvärme är i huvudsak gjord för de månaderna då resten av värmesystemet är avstängt.
Fungerar förträffligt hos oss i våra två badrum. Håller både golv och rum i perfekt lagom temperatur oavsett årstid. Ingen annan värmekälla i badrummen.
I övrigt har vi luft vatten värmepump som sköter resten av huset.

Ditt påstående är tyvärr direkt felaktigt.
 
  • Gilla
zwennebanan
  • Laddar…
P pnilz1 skrev:
Många missar att elektrisk golvvärme inte fungerar särskilt bra de kalla månaderna. Du har element eller annan värmekälla som håller värmen i rummet. Elektrisk golvvärme är i huvudsak gjord för de månaderna då resten av värmesystemet är avstängt.
Va snackar du för dynga? Är du elektriker och jobbar med golvvärme?. Jobbar du inte som elektriker till yrket och håller på varje dag med detta så lär du nog vara tyst för du snackar goja.

Spelar absolut ingen roll om det är nån av årstiderna så ska golvvärmen hålla temperatur, allt styrs med termostaten samt givaren i golvet.

Sedan kan man ha komfortvärme av golvvärmen eller så kan man ha full värme dvs enbart el slinga som värmekälla.

Hälsningar Elektriker som jobbat med golvvärme sedan 2009 och detta dagligen.


Härligt med folk som dig på forum som inte har kunskap utan TRO HUR DET FUNKAR.

Läs på och lär dig innan du öppnar munnen.
 
  • Gilla
Jonas Lindgren och 4 till
  • Laddar…
A Annanannann skrev:
Nu lägger jag ut här för att jag känner mig osäker på vad som är okej.
Vi har tyvärr redan betalat fakturan men.... Här kommer det ändå!

Golvvärmen är ojämn. På vissa punkter är den brännhet, går knappt att stå kvar, andra är svala, helt ojämnt alltså.
Reglaget till golvvärmen går från 0 till 10. Går dock inte att sänka till under 3,5 (manuellt vrede som de valde att sätta in åt oss, deras golvvärme och saker som ingick). Det slår av och till sist är golvet helt kallt. Så antingen är det väldigt varmt eller inte alls. Det slår alltså inte av när det blir för varmt utan värmer ingenting så golvet blir kallt som tusan när det inte är på.
Kaklet har rester av fog kvar, är liksom flammigt.
De stora mörka plattorna är skurna utan rena linjer. Se bild.
Stör mig även på att väggarna inte är jämna utan sticker ut på flera ställen samt är fult i matchning. Se bild.

Är jag för känslig? Blev en del strul som gjorde att de fick skjuta upp, vi skjöt därför upp betalning och till sist betalade vi för att det började kännas olustigt och detta har sedan börjat dyka upp. Är det sånt man får räkna med? Är total novis i detta så kan ingenting. Svårt att få fram på bilder också..
Det må efterhånden väre klart for alle: betal inte för alle er tilfredse. Igen igen ser man at firmaer får betaling för man er enige om slutresultatet er tilfredsstillende. Firmaer truer med incasso ? och ? Gå til retten, gå hele vejen, ellers får vi aldrig styr på disse uprofessionelle byggefirmaer. Samtidig, hyr aldrig firmaer uden
at kontrollere rekomentation. Vär inte naive - byggbranschen er en jungle. Sorry for det dårlige job mvh
 
Skumpe
M Mathias01 skrev:
Det ser inte alls bra ut men jag hade nog också betalat först och reklamerat sedan för att slippa problem själv.
Undra hur tätskicktet ser ut bakom plattorna?
Lycka till och kräv att badrummet görs om på dras bekostnad.
Vilka problem? Det är välkänt att hantverkare i regel slutar svara när de fått betalt. Betala aldrig innan du är nöjd så slipper du problem.
 
  • Gilla
Jonas Lindgren och 1 till
  • Laddar…
A
Gochg Gochg skrev:
Det må efterhånden väre klart for alle: betal inte för alle er tilfredse. Igen igen ser man at firmaer får betaling för man er enige om slutresultatet er tilfredsstillende. Firmaer truer med incasso ? och ? Gå til retten, gå hele vejen, ellers får vi aldrig styr på disse uprofessionelle byggefirmaer. Samtidig, hyr aldrig firmaer uden
at kontrollere rekomentation. Vär inte naive - byggbranschen er en jungle. Sorry for det dårlige job mvh
Tyvärr är detta gjort av en firma med otroligt fina recensioner. Vi valde med omsorg. Våra otränade ögon insåg inte felen, tänker att mitt inlägg tydliggör min okunskap. Men nu vet jag ju det till nästa gång jag vill lägga 200 000 på ett badrum.....
 
A Annanannann skrev:
Är tipset att vi kontaktar ägaren och vad? Ber dom komma omgående och besiktiga? Ta in en oberoende besiktningsman innan? Hjälp mig gärna!
Jag hade börjat med ägaren, för om denne är lite seriös så säger han något i stil med.
-Va fan är detta! Jag ska prata med den som gjort badrummet för detta ska vi göra om DIREKT!
Går det inte till ungefär så hade jag tagit in en besiktningsman.
Onödigt att slänga ut de pengarna i detta läget om de gör om.
Nästa omgång är det nog inte fel med besiktningsman vid ett par tillfällen under arbetets gång.
 
A Annanannann skrev:
Tyvärr är detta gjort av en firma med otroligt fina recensioner. Vi valde med omsorg. Våra otränade ögon insåg inte felen, tänker att mitt inlägg tydliggör min okunskap. Men nu vet jag ju det till nästa gång jag vill lägga 200 000 på ett badrum.....
Ok, endnu mer trist. Et godt råd til andre. Tag venner med på råd under processen. Inviter andre, venner naboer til at tage et tit mens jobbet pågår. Jo flere øjne........
 
Min erfarenhet är att man behöver följa upp kvalitetsnivån kontinuerligt medan arbetet utförs, och i alla händelser direkt när hantverkarna börjar kakla. Om man ska säkerställa att det blir som man vill. Synd att det ska vara så, men alternativet blir alltför jobbigt.
Om man efteråt tycker kaklingen blivit generellt dåligt utförd estetiskt så behöver väl hantverkarna i princip riva bort allt inklusive bakomliggande gipsskivor etc och börja om helt från början. Det blir ju svårt att försöka ta bort tex var tionde kakelplatta och montera nya utan att riskera skada underliggande fuktspärr. Och det kanske inte ens går att få tag på helt identiska plattor, så det blir avvikelser i färgskiftningar etc med nymonterade plattor. Och om man istället lyckas övertala företaget att göra om från början så måste man ju uthärda ytterligare veckor med hantverkare i huset. Kakelplattor som är så stora som dessa grå är svårare att montera snyggt ifall bakomliggande underlag inte är helt plant, fast nu verkar det ju snarare vara de små vita plattorna som blivit ojämnt / fult monterade vilket ju är rätt märkligt.
I praktiken är det alltså en stor fördel om man skaffar lite erfarenhet själv innan man anlitar hantverkare, alternativt att man anlitar en tredje part som har tillräcklig kunskap och kan kontinuerligt följa upp kvaliten på jobbet. Om inte hantverkarna är helproffsiga, men det vet man ju inte i förväg. Kommentaren gäller framförallt det estetiska. Hjälper ju inte TS här och nu, utan inlägget är väl isåfall mer en reflektion och alltså lite off-topic.
Att golvvärmen ska ge en jämn temperatur är ju självklart, om det diffar signifikant så beror det rimligtvis på att man lagt slingorna ojämnt (föreslaget i tidigare inlägg) eller att delar av golvet kyls mer än andra delar. Till exempel så kan värme ledas bort via ytterväggen varför golvet blir kallare nära ytterväggen, medan de delar som är mitt på golvet inte kyls av på samma sätt. Kan ju till viss del åtgärdas om man använder kabel som minskar värmeeffekten där det redan är varmt. Att det blir varmare mitt på golvet där man faktiskt står tycker jag själv är ganska bra, men självklart ska det inte bli så varmt att man bränner sig: sådana höga temperaturer kan rimligtvis vara dåligt för fuktspärren. Om man lägger stora handdukar eller dyl ovanpå golvvärme så blir det ju potentiellt mycket varmare därunder, bör kanske undvikas. Som påpekats, om man använder tempsensor ingjuten i golvet så blir det enklare att ställa in avsedd golvtemperatur, en sensor som sitter på tex 1,5m höjd riskerar att ge alltför ojämn reglering av själva golvets temperatur (om det nu är jämn golvtemperatur man faktiskt vill åstadkomma) även om resulterande rumslufttemperatur på 1,5m höjd kan bli hyfsat korrekt. Om ingen golvsensor gjutits in så kan man kanske fundera på att ersätta reglerdonet med en dimmer eller en timer (föreslogs i tidigare inlägg), men detta är ju en efterhands-fix som kanske inte alls är ok enl elsäkerhet mm
 
  • Gilla
Gochg
  • Laddar…
P pnilz1 skrev:
Många missar att elektrisk golvvärme inte fungerar särskilt bra de kalla månaderna. Du har element eller annan värmekälla som håller värmen i rummet. Elektrisk golvvärme är i huvudsak gjord för de månaderna då resten av värmesystemet är avstängt.
Om man missar detta så är man inte läskunnig. Alla golvvärmeleverantörer har tabeller för detta. Det är inga problem att få rätt värme i rummet. Jag bifogar tabellen för ett känt märke, Ebeco Cable Cit:
 
  • Tabell med specifikationer för golvvärmekit från Ebeco, inkluderar kolumner för produktkod, effekt, längd, nominell angiven värmeeffekt, max kontinuerlig värmeeffekt och yta som kan värmas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Peternow och 1 till
  • Laddar…
Z
S senap skrev:
Om man missar detta så är man inte läskunnig. Alla golvvärmeleverantörer har tabeller för detta. Det är inga problem att få rätt värme i rummet. Jag bifogar tabellen för ett känt märke, Ebeco Cable Cit:
Ingen återkoppling från ”pnilz1”
S senap skrev:
Om man missar detta så är man inte läskunnig. Alla golvvärmeleverantörer har tabeller för detta. Det är inga problem att få rätt värme i rummet. Jag bifogar tabellen för ett känt märke, Ebeco
 
Z zwennebanan skrev:
Jag har bara golvvärme i mitt badrum 12kvm och det funkar förträffligt året om, ligger på 23 grader året om, OCH elektrisk kanske ska tilläggas
R Rkarlsson skrev:
Det kan väl inte vara korrekt. Hade elgolvvärme i källare när jag bodde hemma hos föräldrarna, 2 rum och drygt 50-60 kvm.
Det var riktigt jämn värme alla årets kalla dagar. Installerades väl 2000 eller något. Ingen annan värmekälla alls i källaren =) Funkar än idag.

I övrigt till ts, fan va tråkigt. "hantverkaren" skall skämmas, det är ingen plattsättare det där.
R Rkarlsson skrev:
Det kan väl inte vara korrekt. Hade elgolvvärme i källare när jag bodde hemma hos föräldrarna, 2 rum och drygt 50-60 kvm.
Det var riktigt jämn värme alla årets kalla dagar. Installerades väl 2000 eller något. Ingen annan värmekälla alls i källaren =) Funkar än idag.

I övrigt till ts, fan va tråkigt. "hantverkaren" skall skämmas, det är ingen plattsättare det där.
Ni har alltså ingen annan värmekälla som stör, precis vad jag inte skrev.
 
Redigerat:
G Gixxerturbo1000 skrev:
Va snackar du för dynga? Är du elektriker och jobbar med golvvärme?. Jobbar du inte som elektriker till yrket och håller på varje dag med detta så lär du nog vara tyst för du snackar goja.

Spelar absolut ingen roll om det är nån av årstiderna så ska golvvärmen hålla temperatur, allt styrs med termostaten samt givaren i golvet.

Sedan kan man ha komfortvärme av golvvärmen eller så kan man ha full värme dvs enbart el slinga som värmekälla.

Hälsningar Elektriker som jobbat med golvvärme sedan 2009 och detta dagligen.


Härligt med folk som dig på forum som inte har kunskap utan TRO HUR DET FUNKAR.

Läs på och lär dig innan du öppnar munnen.
Är väl klart man kan döna på elgolvvärmen allt vad man vill men om du har annan värmekälla som håller rummet varmt kommer inte elslingan gå in. Visst du kan ställa termostaten på 27 grader eller något sånt men kul elräkning.
 
P pnilz1 skrev:
Är väl klart man kan döna på elgolvvärmen allt vad man vill men om du har annan värmekälla som håller rummet varmt kommer inte elslingan gå in. Visst du kan ställa termostaten på 27 grader eller något sånt men kul elräkning.
Snälla sluta snacka så jävla mycke skit. Kan garantera att du inte är någon elektriker när du inte kan ett skit om golvvärme.

Skulle jag va så dåligt påläst som dig skulle jag aldrig öppna munnen.
( Tror jag monterat mera värmeslingor än dig och gör det fortfarande var och varannan dag MEN eftersom du är så vass på detta så lämna ditt telenr så ringer jag dig direkt när vi har 2/3 slingor att göra per dag. Du har nu chansen och komma och visa mig dina kunskaper så kanske jag får lära mig HUR MAN INTE GÖR.

Bemöda dig inte att svara, du har redan gjort bort dig 200% när du påstår att du är bättre än en elektriker som lägger allt från 2-5st elslingor per vecka ).

Så trollet, surfa till nån annan sida och sprid dina okunskaper som total amatör utan att veta hur det funkar m.m.

Tack för du gjorde min kväll världsmästare utan kunskap
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
tank77 och 1 till
  • Laddar…
G Gixxerturbo1000 skrev:
Snälla sluta snacka så jävla mycke skit. Kan garantera att du inte är någon elektriker när du inte kan ett skit om golvvärme.

Skulle jag va så dåligt påläst som dig skulle jag aldrig öppna munnen.
( Tror jag monterat mera värmeslingor än dig och gör det fortfarande var och varannan dag MEN eftersom du är så vass på detta så lämna ditt telenr så ringer jag dig direkt när vi har 2/3 slingor att göra per dag. Du har nu chansen och komma och visa mig dina kunskaper så kanske jag får lära mig HUR MAN INTE GÖR.

Bemöda dig inte att svara, du har redan gjort bort dig 200% när du påstår att du är bättre än en elektriker som lägger allt från 2-5st elslingor per vecka ).

Så trollet, surfa till nån annan sida och sprid dina okunskaper som total amatör utan att veta hur det funkar m.m.

Tack för du gjorde min kväll världsmästare utan kunskap
Du får montera hur många slingor du vill, men berätta gärna vad du gör när kunden har vattenburen golvvärme och elslinga, har termostaten inställd på 25 grader och elslingan går inte och man blir utskälld för att golvet inte är varmt när rummet är 25 grader.
 
ingen seriös hantverkare slutar svara bara för att man fått betalt, möjligen om msn inte fått betalt. Man har fortfarande ett åtagande för jobbet i minst 5-10 år oavsett, om msn skrivit avtal vill säga. Har man inte skrivit ett avtal är varken kunden eller hantverkaren särskilt seriös.

Skumpe Skumpe skrev:
Vilka problem? Det är välkänt att hantverkare i regel slutar svara när de fått betalt. Betala aldrig innan du är nöjd så slipper du problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.