montana skrev:
Kul att ni svarar !!. <br>Jag pratade men en granne idag som är byggare (betong-byggare)<br>Han föreslog det här:<br>1-Lägga lekakulor över hela ytan <br>2-Göra ett bad av cement och hälla i så att lekakulorna håller sig på plats<br>3-Armeringsnät plus golvslingor<br>4-Gjuta med nån betong som jag inte kommer ihåg namnet på. Den är dyrare än finbetong men billigare en den där armerade betongen som kostar 250 kr per säck.<br>Priset visste han inte säkert men den låg på 100-150 per säck. Mur –nånting heter det . <br>Det är kanske samma som Gutte menar<br><br>Han sade att lekakulorna isolerar ganska bra och att han hade gjort så i sitt badrum.<br>Jag är nu inne på hans förslag plus att han kommer att hjälpa mig med att bygga fall och sånt.<br>Sen sade han att jag skulle gipsa in väggarna först och gjuta senare. Jag hade tänkt göra tvärtom. :P<br><br>Vad tror ni om det?<br>

Det är så du ska göra. Så gör vi på vårt jobb, vi bygger badrum i 120 lgh med denna uppbyggnad.
Du skall ej gjuta med finbetong eftersom detta torkar för sakta, du skall ha typ grovavjämning tex Maxit ABS 318 eller liknande, det finns fler märken. Jag tror jag köpte det för 120:-/säck förut.

Kör på!

/ PJ

Många bra tipps. Inget av dem är fel. Men det finns faktiskt ett till material som du kan använda istället för Leka.
Det heter EPSCement och är frigolitkulor som är blandade med cement. Det är ett mycket lättarbetat mtrl. och jag kan rekomendera det å det varmaste. Jag jobbar själv ofta med det och tycker att det är bra. Använd det till att gjuta upp golvet så att du sedan kan lägga värmen ovanpå, sedan flyter du bara av det med ABS, Finja, eller Uniplan.
Gå in på www.epscement.com så kan du läsa om det.
Priset på en 50 liters säck ligger kring 160:-+.
Lycka till.

Verkar mycket intressant det här med EPSCement. Men jag hittar inget ang isoleringsförmågan. Vet du?

Jag tänkte bygga mitt golv på befintlig platta och då lägga 10cm frigolit och sen 10 finbetong. Men då är det kanske både smidigare och enklare å ta 20cm EPSCement istället. Fördelar & nackdelar? Pris?

Det blev leca till slut!.
Grannen har hållit sig undan :-/. Han ville vara snäll men han har mycket att göra. Så jag får göra det hela själv. Vill inte tjatta !
Jag var inne på Plattis förslag med EPSCement men valde ändå leca. EPS verkar vara en jättebra produkt men med att fylla med leca tyckte jag var mycket enklare och dessutom mycket billigare.
Så här gjorde jag
1- Sprida ut lecan
2- Trampa med speciella skor (fick låna av grannen) Väga med vattenpass
3- Hälla ut cementblandnigen (Fin betong som man blandar till väling konsistens)
Klart!

Ytan är på 5,4 kvm och badrummet ligger i mitten av huset. 3,5 säckar med fin betong gick åt
leca.jpg

Gjutningen är klar.
piso.jpg
Först la jag på golvvärme (både el och vatten).
varme.jpg
Själva gjutningen tog 6 timmar, med paus för lunch. 24 säckar finbetong gick åt.
Lite frågor har man ändå:
Hur lång tid måste man vänta tills jag kan börja med tätskikt och resten. ?
Plattan är mellan 5 och 6 cm tjock
Hur ofta måste man eftervattna och hur länge?

Hmm det är igen som svarar här längre.  :'(
I alla fall fick jag en tråkig nyhet idag och det är att när man gjuter med finbetong måste man vänta i två månader innan man lägger på kakel. Detta för att alla garantier skall gälla. Det sade de på Maxit när jag ringde idag. Eftervattna skulle man göra i två dagar.

Svarar? Du är för snabb :D Man har ju ett eget arbetet + bygge att sköta också ;D

Kikade lite på Ardex produkter som brukar ha bra/"snabba" grejor men nu har du ju redan gjutit så då får du vänta.....:

Betong: Traditionell betong skall vara minst 1-2 månader
gammal och ha en brädriven yta. Gjuts golvet istället med
ARDEX A 35 Mix kan S 1-K appliceras redan efter 24 timmar.
Sprickor, håligheter och ojämnheter spacklas med t.ex.
ARDEX A 45, se spacklade ytor. Eventuell cementhud skall
alltid avlägsnas.
http://www.ardex.se/broschyr/pdf/S1-K_folder12.pdf

;D Ja, det är min latino-temperament  Sorry !
Ångrar lite att jag tog vanlig betong men jag kan faktiskt börja kakla vägarna. Och vi har en annat badrum med dusch. Synd om barnet som inte kan bada. Jag trodde att det skulle ta 3 veckor typ, men jag hade fel!

Montana skrev:
;D Ja, det är min latino-temperament Sorry !
Ångrar lite att jag tog vanlig betong men jag kan faktiskt börja kakla vägarna. Och vi har en annat badrum med dusch. Synd om barnet som inte kan bada. Jag trodde att det skulle ta 3 veckor typ, men jag hade fel!
Kolla om det är ok att lägga tätskikt en decimeter ut på golvet. Då är det ju bara att köra på.

MathiasS skrev:
[quote author=Montana link=1130174963/0#22 date=1134773851];D Ja, det är min latino-temperament  Sorry !
Kolla om det är ok att lägga tätskikt en decimeter ut på golvet. Då är det ju bara att köra på. [/quote]

Det borde vara ok. Ett annat alternativ är att tätskikta väggen och sen låta bli nedersta skiftet till resten är tätskiktat och golvet klinkas.

:)
Jag ska ringa LIP på måndag och kolla. Jag hade tänk göra som Bricky, tätskikta väggen och kakla vägarna och sen skarva up på vägen. Hoppas att det är OK.

Och det var det. Jag ringde idag och LIP sade att det var OK.

Ok, den här tråden har under 10 bilder och badrummet är nästan klart..... var är BILDERNA! ;)

Nästan klar? Nu var du elak :)
Men visst det värsta är gjort. Nu är bara det roliga kvar.
Flera bilder kommer. Jag lovar!!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.