Jag har deltagit i en offentlig upphandling där kommunen visade 16 objekt för oss en 8-10 privata entreprenörer, ett ganska dåligt upplägg då det blev omöjligt att diskutera med kommunens representanter på plats utan att avslöja affärshemligheter för konkurrenter. Så den jämförelsen visar i så fall att det inte funkar med TS ursprungliga idé.
Men det som blir sämst tycker jag är att jag själv inte skulle få chansen att möta hantverkaren i en diskussion där jag kan bedöma honom, ett jobb funkar ju bra mycket bättre om det uppstår lite personkemi också. Dessutom får jag se och höra varje gubbe på plats vilket kan ge indikationer om kompetensen.

Paul-Staffanstorp skrev:
Njae Anders... Jag anser inte det vara samma sak för där står folk med sitt tissel tassel för sig själva i någon hörna men ska jag titta på ett jobb hos en kund måste jag kunna prata med kunden i lugn och ro för att klargöra upplägg och annat vilket inte kan ske genom tissel tassel...

Dessutom kan jag lugnt säga att jag aldrig skulle ta ett jobb genom en radannons i tidningen och ännu mindre sätta in en sådan själv för egen räknings skull för att få tag i jobb...
Skulle det gå så långt så hade jag hellre valt att lägga ner verksamheten... ;)
Nej, jag menar inte heller är precis samma sak. Dock är det en parallell till situationen.

Innan vi är framme vid radannonsen så är det säkert många som lagt ner verksamheten. Men så länge det är för många som är kvar så kommer att de i alla fall att kämpa om jobben.

Jan-Å skrev:
Jag har deltagit i en offentlig upphandling där kommunen visade 16 objekt för oss en 8-10 privata entreprenörer, ett ganska dåligt upplägg då det blev omöjligt att diskutera med kommunens representanter på plats utan att avslöja affärshemligheter för konkurrenter.
Poängen med detta upplägg är väl att kommunen representanter ska slippa göra samma föredragning tio gånger, och att samtliga anbudsgivare får exakt samma information. Jag hoppas att ni inte var tvungna att lämna ert anbud direkt efter föredragning, utan att de som verkligen var intresserade fick ta förnyad kontakt om de behövde diskutera vidare.

Jo, men sen är det ju inte så underligt att kommunens projket nästan jämt överskrider budget. När man inte kan diskutera diverse med kunden så måste man skriva en offert med en hel flock reservationer och då kan det bli både konstigt och dyrt i slutändan. Kan man däremot snacka med kunden i lugn och ro samt gå igenom projektet på plats så kan man bena ut en massa frågor och då tex skulle två st saker som kunde ha blivit reservationer, fel och/eller dyrare benas ut och visa sig att om man gör på ett visst sätt så blir det inte dyrare osv osv osv osv. En sak om man är olika yrkesgrupper men samma yrkesgrupp som ska göra samma sak och få info samtidigt är inte ultimat och kostnadssparande i längden.

Paul-Staffanstorp skrev:
Dessutom kan jag lugnt säga att jag aldrig skulle ta ett jobb genom en radannons i tidningen och ännu mindre sätta in en sådan själv för egen räknings skull för att få tag i jobb...
Skulle det gå så långt så hade jag hellre valt att lägga ner verksamheten... ;)
Det är precis detta som tyvärr visar vilka höga hästar vissa hantverkare verkar sitta på. Vad är det för fel på att annonsera eller svara på annonser för att få jobb? Vilken annan bransch kan göra någon skillnad på hur de får kunder?

Naturligtvis ska man ju välja vilka jobb man skall ta för största möjliga vinst, men det är ju något helt annat.

Jag tycker inte att det är en helt dum idé om det är ett relativt litet och okomplicerat projekt.

Att bjuda in flera hantverkare, gå igenom vad som behöver göras och sedan låta respektive hantverkare återkomma med priser, frågor och idéer. Det är ju så man gör på en visning t.ex. Där låter man ju inte hurköparna förhandla om priset på plats utan var och en återkommer med sitt bud.

Torghandel?
hjälpa en konkurrent med bristande kunskap?

Det är precis därför jag skrev att man skall "låta respektive hantverkare återkomma med priser, frågor och idéer".

Har svårt att se hur det skulle kunna bli torghandel om det inte blir någon förhandling om priset. Men som sagt - en förutsättning är att projektet är okomplicerat och att kunden vet vad han vill ha.

Att rummet är tillräckligt stort för besökarna att få plats i utgick jag från att gadu^ tänkt på.

Paul-Staffanstorp
hbgfredde skrev:
Det är precis detta som tyvärr visar vilka höga hästar vissa hantverkare verkar sitta på. Vad är det för fel på att annonsera eller svara på annonser för att få jobb? Vilken annan bransch kan göra någon skillnad på hur de får kunder?

Naturligtvis ska man ju välja vilka jobb man skall ta för största möjliga vinst, men det är ju något helt annat.

Ha ha ha... varför ska allting missuppfattas alltid... :x

Det jag syftar på är att om jag skulle göra så dåliga jobb så jag inte får mina jobb genom rekommendationer så skulle jag inte försöka annonsera eller liknande utan hellre lägga ner verksamheten...
Det handlar knappast om att sitta på höga hästar...
Det handlar däremot om en enkel insikt i att om man gör bra jobb och är skötsam så kommer jobben av sig självt och man slipper alla dryga kunder då de som anlitar en vet vad de får och är beredda att betala för det... ;)

The Tor skrev:
Har svårt att se hur det skulle kunna bli torghandel om det inte blir någon förhandling om priset. Men som sagt - en förutsättning är att projektet är okomplicerat och att kunden vet vad han vill ha.

Att rummet är tillräckligt stort för besökarna att få plats i utgick jag från att gadu^ tänkt på.

Tydligen har du då också svårt att ta till dig det som Silverscreen försöker förklara i nedan citat med att man som seriös hantverkare inte vill stå och diskutera problemlösningar och ideér hos kunden när det står en drös konkurrenter där också... :x;)
Torghandel handlar inte enbart om pris och pengar... :S

silverscreen skrev:
Ja, om man tar in alla hantverkare samtidigt för visning till underlag för offert så är det i mina ögon torghandel. Säg att det är fem stycken hantverkare som ska titta på ett badrum på sex kvm samtidigt.
Du vet vilka brister du kan peka på som brukar finnas och har kunskaper om hur det ska åtgärdas på bästa sätt, men det kläcker du knappast ur dig när det finns fler där som kanske inte har samma kunskap inom området.

Frågor och speciellt ideér tar man på helst plats.

Jag säger det igen, det här förslaget dränerar bort seriösa duktiga hantverkare.
Man kan säkert få ett billigt pris, men frågan är vad slutprodukten blir.
Slutprodukten är väl inte så viktig för vissa människor och då kan man ju köra med denna metoden att dra hem en hög folk och de som är kvar när "visningen" är slut är garanterat billigast i alla fall... ;):rolleyes:

Läs gärna vad The Tor skriver med....

Han menar inte att hantverkaren skall stå och diskutera problem och lösningar tillsammans med de övriga hantverkarna, utan att man skall ta det vid ett senare tillfälle, förslagsvis över telefon.
Det hela bygger ju på ett skapligt litet jobb då utan stora problem.
Och att husägaren har bra koll på vad som skall göras och hur.
Kanske inget för en kund som inte kan något alls om renovering...

Paul-Staffanstorp skrev:
Tydligen har du då också svårt att ta till dig det som Silverscreen försöker förklara i nedan citat med att man som seriös hantverkare inte vill stå och diskutera problemlösningar och ideér hos kunden när det står en drös konkurrenter där också... :x;)
Torghandel handlar inte enbart om pris och pengar... :S

The Tor skrev:
Torghandel?
hjälpa en konkurrent med bristande kunskap?

Det är precis därför jag skrev att man skall "låta respektive hantverkare återkomma med priser, frågor och idéer".

Paul-Staffanstorp skrev:
Det handlar däremot om en enkel insikt i att om man gör bra jobb och är skötsam så kommer jobben av sig självt och man slipper alla dryga kunder då de som anlitar en vet vad de får och är beredda att betala för det.
Jag köper ditt resonemang helt och hållet. Men i det här fallet så verkar det inte som att gadu^ känner till någon hantverkare som han kan anförtro arbetet till på rak arm utan vill ta in offerter från flera håll. Om nu alla hantverkare som deltar i en sådan här offertrunda är okunniga spelar det väl ingen roll om dom kommer en och en eller alla på en gång?

Paul-Staffanstorp skrev:
Tydligen har du då också svårt att ta till dig det som Silverscreen försöker förklara i nedan citat med att man som seriös hantverkare inte vill stå och diskutera problemlösningar och ideér hos kunden när det står en drös konkurrenter där också.
Du skriver att allt skall missuppfattas. Jag har ändå skrivit detta två gånger redan:

"...sedan låta respektive hantverkare återkomma med priser, frågor och idéer".

Paul-Staffanstorp
The Tor skrev:
Jag köper ditt resonemang helt och hållet. Men i det här fallet så verkar det inte som att gadu^ känner till någon hantverkare som han kan anförtro arbetet till på rak arm utan vill ta in offerter från flera håll. Om nu alla hantverkare som deltar i en sådan här offertrunda är okunniga spelar det väl ingen roll om dom kommer en och en eller alla på en gång?

Du skriver att allt skall missuppfattas. Jag har ändå skrivit detta två gånger redan:

"...sedan låta respektive hantverkare återkomma med priser, frågor och idéer".
...och vi har försökt förklara att man diskuterar åtminstonde frågor och ideér enklast på plats hos kund då man har objektet framför ögonen... :rolleyes:;)

...ingen mer än du har heller sagt att alla hantverkare som deltar i en sådan "visning" är okunniga...
Det vi försöker förklara är att de som kämpar för att vara seriösa inte gärna nappar på ett sådant evenemang då de oftast har så pass med jobb ändå så de inte gillar att kohandla... ;)

Paul-Staffanstorp skrev:
...och vi har försökt förklara att man diskuterar åtminstonde frågor och ideér enklast på plats hos kund då man har objektet framför ögonen... :rolleyes:;)
Ja, så länge det inte handlar om ett okomplicerat projekt där kunden redan i stort sett vet vad han vill ha.
Zixten hänger med på vad jag menar. :)

Paul-Staffanstorp skrev:
...ingen mer än du har heller sagt att alla hantverkare som deltar i en sådan "visning" är okunniga...
Det har jag inte skrivit. Jag skrev "Om nu alla hantverkare som..."

Paul-Staffanstorp skrev:
Det vi försöker förklara är att de som kämpar för att vara seriösa inte gärna nappar på ett sådant evenemang då de oftast har så pass med jobb ändå...
Det jag inte förstår är varför det skulle vara sådan stor skillnad för en hantverkare att se på ett projekt ensam eller tillsammans med konkurrenter (då enbart med aspekten att titta på projektet). Om han inte har tid att ta sig an projektet så lär han väl inte komma på vare sig enskild eller gemensam visning?

Paul-Staffanstorp
The Tor skrev:
Ja, så länge det inte handlar om ett okomplicerat projekt där kunden redan i stort sett vet vad han vill ha.
Zixten hänger med på vad jag menar. :)

Det har jag inte skrivit. Jag skrev "Om nu alla hantverkare som..."

Det jag inte förstår är varför det skulle vara sådan stor skillnad för en hantverkare att se på ett projekt ensam eller tillsammans med konkurrenter (då enbart med aspekten att titta på projektet). Om han inte har tid att ta sig an projektet så lär han väl inte komma på vare sig enskild eller gemensam visning?
Jag är också inne på vad du menar men är det ett så enkelt projekt så det inte krävs varken frågeställningar eller diskussioner om råd och ideér så känns det inte ens meningsfullt att åka ut för att titta på det för i så fall kan man ta allting per telefon...
Dock är sådant ointressant för mig då jag i egenskap av kund gärna vill träffa hantverkaren personligen och höra dennes åsikter precis som jag i egenskap av hantverkare vill träffa kunden för att kunna diskutera öppet om arbetet samt för att träffa den eventuella kunden...

- Om om inte hade funnits... :rolleyes: (för mig betyder det samma sak utan eller med Om)

Bli hantverkare så kanske du börjar inse verkligheten och skillnaden på det vi diskuterar. ;):rolleyes:

Jag lägger ner nu med att försöka förklara hur åtminstonde de flesta seriösa hantverkare jag känner ser på det hela och det är upp till var och en om man vill köra med öppna visningar om man nu tror att detta är det bästa tillvägagångssättet att hitta en bra hantverkare...
Bara jag slipper bli kallad till sådant för det upptar bara min tid ändå... :rolleyes::blushing:

Lycka till ! :)

Innan du lägger ner måste jag bara av nyfikenhet fråga: är det vanligt med den här typen av "öppna visningar"?

Jag har nämligen aldrig hört talas om det och det är detta jag tror är det största problemet; en kund som uppför sig onormalt avfärdas nog direkt av många hantverkare.

Paul-Staffanstorp
The Tor skrev:
Innan du lägger ner måste jag bara av nyfikenhet fråga: är det vanligt med den här typen av "öppna visningar"?

Jag har nämligen aldrig hört talas om det och det är detta jag tror är det största problemet; en kund som uppför sig onormalt avfärdas nog direkt av många hantverkare.
Tror faktiskt inte att det är speciellt vanligt men vad vet jag... :blushing:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.