Hej!
Vad finns det att man kan göra med en sånt byggfirma? Skulle vore tacksam för svaret!

Vi har anlitat en enskild byggfirma som skulle renovera vårt badrum. När vi skrev på kontraktet så sa de det muntligt att hela arbetet kommer ta max en månad.

De kom och rev upp badrummet i samma datum som vi hade kommit överens om men nu har det gått mer än två månader att det har inte hänt mycket med vårt badrum.

Efter flera påtryckningar genom att ringa, skicka sms och besöka dem hemma så kom deras elektriker och rörmokare för tre veckor sen och utförde sitt jobb så att vägg och golv kunna gå att sättas upp, efter det har det inte hänt någonting mer.

Nu svarar de inte i telefon varken på sms eller när jag ringer dem. Sista gången när jag var hos dem så hotade de mig att de kommer ringa polisen om jag ska komma hos dem mer. De har fått betalt mer än 90% av pengarna som vi kom överens med dem för hela renoveringen.

Redigerat av moderator:
V
E Erik091 skrev:
Hej!
Vad finns det att man kan göra med en sånt byggfirma? Skulle vore tacksam för svaret!

Vi har anlitat en enskild byggfirma som skulle renovera vårt badrum. När vi skrev på kontraktet så sa de det muntligt att hela arbetet kommer ta max en månad. De kom och rev upp badrummet i samma datum som vi hade kommit överens om men nu har det gått mer än två månader att det har inte hänt mycket med vårt badrum. Efter flera påtryckningar genom att ringa, skicka sms och besöka dem hemma så kom deras elektriker och rörmokare för tre veckor sen och utförde sitt jobb så att vägg och golv kunna gå att sättas upp, efter det har det inte hänt någonting mer. Nu svarar de inte i telefon varken på sms eller när jag ringer dem. Sista gången när jag var hos dem så hotade de mig att de kommer ringa polisen om jag ska komma hos dem mer. De har fått betalt mer än 90% av pengarna som vi kom överens med dem för hela renoveringen.
Oavsett hur fel dem gör tycker inte jag man söker upp dem hemma i deras bostad. Så gör man helt enkelt inte.

Sen har du gjort de stora misstaget att betala i förskott. Seriösa företag med buffert tar betalt när jobbet är besiktat och man skakat hand

• Gilla
Lilla Yk och 9 till
  • Laddar…
E Erik091 skrev:
Hej!

Vi har anlitat en enskild byggfirma som skulle renovera vårt badrum. När vi skrev på kontraktet så sa de det muntligt att hela arbetet kommer ta max en månad. De kom och rev upp badrummet i samma datum som vi hade kommit överens om men nu har det gått mer än två månader att det har inte hänt mycket med vårt badrum. Efter flera påtryckningar genom att ringa, skicka sms och besöka dem hemma så kom deras elektriker och rörmokare för tre veckor sen och utförde sitt jobb så att vägg och golv kunna gå att sättas upp, efter det har det inte hänt någonting mer. Nu svarar de inte i telefon varken på sms eller när jag ringer dem. Sista gången när jag var hos dem så hotade de mig att de kommer ringa polisen om jag ska komma hos dem mer. De har fått betalt mer än 90% av pengarna som vi kom överens med dem för hela renoveringen.

V Villaägarenr1 skrev:
Oavsett hur fel dem gör tycker inte jag man söker upp dem hemma i deras bostad. Så gör man helt enkelt inte.

Sen har du gjort de stora misstaget att betala i förskott. Seriösa företag med buffert tar betalt när jobbet är besiktat och man skakat hand
Håller absolut med att söker upp dem i deras bostad är det verkligen otrevlig. Jag gjorde efter samråd med konsumentvägledare när jag fick inget svar från dem på flera dagar varken på telefon eller mejl dessutom att det finns uppsatt skylt om deras firma på deras gård vid vägen.

När gäller det pengar som vi har betalat i förskott så har dem faktiskt lurat till sig dom pengarna på väldigt smartsätt. Fick en faktura efter dem rev upp badrummet och då påstod dem att de har inga pengar för att köpa material sen efter några veckor fick jag prata med deras rörmokare och då fick jag veta att dem är skyldig honom pengar för arbetet som han hade utfört åt dem tidigare. Han vägrade jobba åt dem mer förrän han inte fått sina pengar dessutom ville ha betalt i förskott för jobbet som han skulle utföra hos mig. Jag ville bara ha färdigt mitt badrum därför betalade jag en till faktura för att dem kunna betala sin rörmokare.

• Gilla
Staffan_V och 3 till
  • Laddar…
Du har blivit blåst.
Se det som en väldigt dyr läxa. Betala aldrig i förskott.

• Gilla
  • Ledsen
Fotografen och 23 till
  • Laddar…
Är du säker på att du skrivit avtal med ett enskilt företag? Isåfall blir ägaren utav den personligt ansvarig. (Kan också hända vid AB) men där är det vanligare att man konkar på måndag morgon och sen på tisdagen har man nytt bolag igen. Det går inte med enskild

• Gilla
Lars Granström och 2 till
  • Laddar…
Utanför mitt "område" men du måste spela dina kort rätt nu med hävning av avtal och återbetalning osv. Ta hjälp av en jurist/advokat så du får tillbaka dina pengar!

• Gilla
EvertL och 3 till
  • Laddar…
M Maestrono skrev:
Du har blivit blåst.
Se det som en väldigt dyr läxa. Betala aldrig i förskott.
Det måste finnas något sätt att jag får kräva tillbaka mina pengar även skadestånd för att vi kommer förmodligen vara utan badrum i flera månader.

Jag håller inte riktigt med om att inte besöka en firma. Har du en firma registrerad, så får du räkna med att kunder besöker den adress där firman är registrerad, även om det samtligt är en bostad. I det här fallet låter det som det dessutom vore lätt för firman att undvika oönskade besök. Se till att upprätthåll kontakten med kunder och fordringsägare. Och ännu hellre, se till att göra dina kunder nöjda.

• Gilla
Roger Fundin och 24 till
  • Laddar…
Men som sagt, lärdom för andra. Betala ALDRIG i förskott. Gäller det lite större arbeten som väntas ta lite tid, så är det vanligt/rimligt med delbetalningar under tiden, för sådant som då är utfört. Men ett jobb som skall gå på en månad, där finns ingen anledning att betala en enda krona innan det är färdigt. Men när det är klart får man räkna med att fakturan kan vara med 10 dagars betalningstid, eller ännu kortare.
Ser man snällt på det så har firman åtagit sig ett arbete som den inte kan utföra. Han måste ha vetat innan badrummet revs att han inte har pengar till material. Då kan man inte åta sig uppdrag som kräver material.

Men mer sannolikt är att det är en ren bedragare.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Är du säker på att du skrivit avtal med ett enskilt företag? Isåfall blir ägaren utav den personligt ansvarig. (Kan också hända vid AB) men där är det vanligare att man konkar på måndag morgon och sen på tisdagen har man nytt bolag igen. Det går inte med enskild
Ja, vi har skrivit ett avtal, kollade upp med skatteverket innan vi skrev på kontraktet. Jag är 100% säkert på att dem är enskild byggfirma och dem kan inte bara konka. De måste antingen utföra arbetet eller betala tillbaka mina pengar.

Redigerat:
  • Gilla
Jesper Dahlberg
  • Laddar…
D Danne213 skrev:
Utanför mitt "område" men du måste spela dina kort rätt nu med hävning av avtal och återbetalning osv. Ta hjälp av en jurist/advokat så du får tillbaka dina pengar!
Tack ändå snälla du.

Redigerat:
H
E Erik091 skrev:
Håller absolut med att söker upp dem i deras bostad är det verkligen otrevlig. Jag gjorde efter samråd med konsumentvägledare när jag fick inget svar från dem på flera dagar varken på telefon eller mejl dessutom att det finns uppsatt skylt om deras firma på deras gård vid vägen.

När gäller det pengar som vi har betalat i förskott så har dem faktiskt lurat till sig dom pengarna på väldigt smartsätt. Fick en faktura efter dem rev upp badrummet och då påstod dem att de har inga pengar för att köpa material sen efter några veckor fick jag prata med deras rörmokare och då fick jag veta att dem är skyldig honom pengar för arbetet som han hade utfört åt dem tidigare. Han vägrade jobba åt dem mer förrän han inte fått sina pengar dessutom ville ha betalt i förskott för jobbet som han skulle utföra hos mig. Jag ville bara ha färdigt mitt badrum därför betalade jag en till faktura för att dem kunna betala sin rörmokare.
skulle dragit dig tillbaka när dom säger dom inte har råd att köpa material till att bygga med, då är det verkligen inte seriöst.

sen säger du att när han är enskild företag får du dina pengar tillbaka, om dom inte har tillgångar så är det kört.
Personen går i personlig konkurs men du kanske inte får en krona.
Där han bor och bilar kanske står på någon annan, eller företaget står på en annan.

• Gilla
Gammelgalten och 3 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag håller inte riktigt med om att inte besöka en firma. Har du en firma registrerad, så får du räkna med att kunder besöker den adress där firman är registrerad, även om det samtligt är en bostad. I det här fallet låter det som det dessutom vore lätt för firman att undvika oönskade besök. Se till att upprätthåll kontakten med kunder och fordringsägare. Och ännu hellre, se till att göra dina kunder nöjda.
Precis, jag har också sagt till dem att dem kan inte stoppa mig att jag ska inte besöka dem Oavsett vad än de hota mig med.

H Hallerudsbo skrev:
skulle dragit dig tillbaka när dom säger dom inte har råd att köpa material till att bygga med, då är det verkligen inte seriöst.

sen säger du att när han är enskild företag får du dina pengar tillbaka, om dom inte har tillgångar så är det kört.
Där han bor och bilar kanske står på någon annan, eller företaget står på en annan.

• Gilla
Bygget 52
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:

Det som är det fina med enskilt bolag. Man kan inte vara flera ägare eller använda andras personnummer osv. Väldigt märkligt att man kör bedrägeri i sitt eget personnummer.

Ska ju vara om man fullkomligt struntar i om man går i personlig konkurs. Men en ny F-skatt kommer den inte få

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.