Hej,
Badrumslampa flimrar, köpte en ny och tänkte byta och ser att de kopplat såhär.
Min fråga är om den är rätt kopplad och hur jag kopplar den nya?
Tacksam för svar

• LED-badrumslampa med kablar och LED-driver, visande elektrisk koppling för omkoppling och felsökning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Baksidan av en badrumslampa med E27-sockel och anslutningsbox, märkt för LED 230V Max 18W, från Paulmann.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din bef. lampa skulle haft skyddsjord inkopplad, vilket verkar saknas från matningen. Din nya är dubbelisolerad (symbolen med två kvadrater i varandra). Så den skall inte ha skyddsjoird inkopplad.

Bortsett från det där med skyddsjorden som inte har med flimrandet att göra, så ser det väl ut att kunna vara rätt kopplat. detta att där finns två mörka trådar (ser inte om de är svarta eller bruna, spelar ingen roll) tyder på att du har ytterligare en lampa som styrs av samma knapp? Eller en fläkt som styrs av lysknappen?

Bör gå att koppla lika i den nya lampan.

H hempularen skrev:
Din bef. lampa skulle haft skyddsjord inkopplad, vilket verkar saknas från matningen. Din nya är dubbelisolerad (symbolen med två kvadrater i varandra). Så den skall inte ha skyddsjoird inkopplad.

Bortsett från det där med skyddsjorden som inte har med flimrandet att göra, så ser det väl ut att kunna vara rätt kopplat. detta att där finns två mörka trådar (ser inte om de är svarta eller bruna, spelar ingen roll) tyder på att du har ytterligare en lampa som styrs av samma knapp? Eller en fläkt som styrs av lysknappen?

Bör gå att koppla lika i den nya lampan.
Jättetack för hjälpen!
Det var de bruna trådarna som jag inte fattade vad det var.
Det är spegelskåpslampa som styrs av samma lysknapp.
Då kopplar jag den nya på samma sätt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.