Har hantverkare som håller på med badrumsgolvet. Golvet är än så länge uppbyggt enligt följande: makadam, cellplast, betong med ingjuten golvvärme. När jag kom hem igår såg jag att de hade gjutit golvet med Probau grovbetong, som ska torka i 28 dagar enligt Bauhaus. Inte så smart kanske, eps-betong hade ju varit att föredra. Nu finns ju risken att vi behöver vänta en månad innan de fortsätter med tätskikt, fallspackling etc. Hur som helst, sen läser jag följande i infobroschyren om Probaus tätskikt:

"När underlaget vid primerbehandling är så torrt att primern kan absorberas och torka inom 1–2 timmar, är villkoren uppfyllda under förutsättning att restfukt i underlaget kan torka ut i annan riktning."

Min fråga är således: kan man tänka sig att mitt golv "kan torka ur i annan riktning"?

Under betongen är det som sagt cellplast, så det är väl åt sidorna som betongen skulle ha möjlighet att torka ut.

Nån som kan nåt om sånt? Eller kan komma med en kvalificerad gissning?

Ok så man ska testprima el vadå?
Sen är väll 28dgr under vissa förutsättningar?

Lite mer information behövs nog här. Hur stort är badrummet, hur tjockt har de gjutit?

Du har två aspekter när det gäller fortsatt arbete på nygjuten betong. Uttorkning och krympning. Uttorkning kan mycket möjligt ske åt annat håll i många fall även om hastigheten ofta blir annan än den uttorkning som sker uppåt. Krympning däremot är en faktor av tid och vad för betong de använt. Har du kört probau grovbetong och du har några kvadrats badrum är det nog att vänta ut första krympningen som gäller och någon mer erfaren på forumet kan säkert ge råd om hur länge. 28dagar låter absolut inte som lång tid vid större badrum och tjock platta

Är det inte 100 dagars torktid på betong?

Tack för svar. De har gjutit runt 8 cm tjockt, rummet är cirka 7,5 kvm.

Badrummet ligger i en källare av betong och lättbetong, så fukt är inget stort problem som jag ser det.

Om hantverkarna då planerat att gå vidare direkt skulle jag bli lite nervös. Du har en risk att både flytspackel och klinkers släpper även om du använder flexfix till den senare. Hur ser planen ut?

Att köra momenten i ett badrum i direkt följd utan väntetider kräver specialprodukter som ofta drar iväg i pris

myrstack skrev:
Hur ser planen ut?
El, vatten, väggar, tak samt flytspackling och klinkring i andra rum, därefter julledighet och slutligen badrumsgolv. Så det finns en del att göra i väntan på att golvet ska torka.

Har själv samma funderingar här.. Men vi har inte gjutit ännu utan funderar på vilken betong vi skall använda.

50talshusBlg skrev:
Har själv samma funderingar här.. Men vi har inte gjutit ännu utan funderar på vilken betong vi skall använda.
Jag skulle definitivt använda eps-betong och en avjämning ovanpå det. Blir dyrare än vanlig betong, men man vinner i isolering och tid. Om tid inte är ett problem och ytan är väldigt stor kanske vanlig betong är att föredra.

Pära skrev:
Jag skulle definitivt använda eps-betong och en avjämning ovanpå det. Blir dyrare än vanlig betong, men man vinner i isolering och tid. Om tid inte är ett problem och ytan är väldigt stor kanske vanlig betong är att föredra.
Det gick lite snabbt där o plattan göts i vanlig betong igår... resultatet blev rätt så bra men nu har vi lite torktid framför oss.... :(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.