2 724 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Badrumsfläkt med timer (2-30 min)?
Hej, jag har kopplat in en badrumsfläkt från Jula med timer.
Jag har utanpå liggande ström. Strömmen till hallen går igenom toaletten och där sitten en kopplingsdosa som även strömbrytaren till ljuset på toaletten går i.
Jag tog fas och nollan via strömmen till hallen och kopplade toalettens lamp strömbrytaren till fläktens timer strömbrytare. Men fläkten går konstant trotts att jag vridit den till 30 min.
På bruksanvisningen finns bara en bild som visar
L (Fas)
LT(st) (ledare för fördröjningstimer)
N (Nolla)
Och på LT står det extern strömbrytare (vilket jag kopplade in toalettens belysning)
Jag har mätt så jag kopplade på tändtråden och inte den med fas i.
Några tips om jag kanske gjort något fel eller så
Jag har utanpå liggande ström. Strömmen till hallen går igenom toaletten och där sitten en kopplingsdosa som även strömbrytaren till ljuset på toaletten går i.
Jag tog fas och nollan via strömmen till hallen och kopplade toalettens lamp strömbrytaren till fläktens timer strömbrytare. Men fläkten går konstant trotts att jag vridit den till 30 min.
L (Fas)
N (Nolla)
Och på LT står det extern strömbrytare (vilket jag kopplade in toalettens belysning)
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Vill bara tillägga att fasen kommer från 2 olika säkringar (strömbrytaren och den fasta fasen) måste de komma från samma säkring?R Raggarn84 skrev:Hej, jag har kopplat in en badrumsfläkt från Jula med timer.
L (Fas)
N (Nolla)
Hobbysnickare
· Sverige
· 150 inlägg
Har fläkten enbart timer eller även fukt styrning?
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Felet var att det var 2 faser. De måste gå på samma fas, vilket jag borde fattat.Davidbagare skrev:
Det slog stopp när jag skulle koppla, jag funderade vart jag skulle få fas ifrån slog ju helt stopp i skallen att det är ju fas på ena sidan strömbrytaren.. så tog först fas från en annan propp och en annan till fläktens timer (lampans tändtråd). Men efter en stund när jag tittade in i kopplingsdosan så kom jag på mig och tänkte direkt "fan vad korkad man är ibland"..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden