Nån som vet var fuktscensorn sitter på denna?

Fläkt.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Måste vara den lilla halvrunda komponenten nere till vänster om fläkten.

Det gissade jag med. Men är vi säkra? :)

Prova att andas på den.

P
Det är väl hål eller galler i kåpan på det stället som sensorn sitter på, montera kåpan och kolla om det verkar stämma med ovanstående svar.
Jag är säker på att det är rätt dock. Är det en Silent fläkt?

Det är definitivt den nikotingula delen nere till vänster.

T
Vasara skrev:
Det är väl hål eller galler i kåpan på det stället som sensorn sitter på, montera kåpan och kolla om det verkar stämma med ovanstående svar.
Jag är säker på att det är rätt dock. Är det en Silent fläkt?
Nope.......

http://www.bauhaus.se/fresh-s100ht-timer-fuktstyrnin.html

Det är just det som är problemet. Det finns inget hål eller galler där sensorn sitter - det gör att fläkten inte startar om kåpan sitter över...

Tänkte därför flytta sensorn och sätta den utanför på sidan.

"Tänkte därför flytta sensorn och sätta den utanför på sidan."

Gör INTE det ! Det verkar inte vara någon isolation mellan elektroniken och inkommande 220V. Om du drar ut sensorn, så är det då samma som att dra ut en ledare med LIVSFARLIG potential rakt ut i badrummet. Att ta i den kan vara det sista du gör !

Kåpan sitter ju bara med 2 skruvar vad jag kan se, så den är nog tillräckligt otät för att fuktig luft ska komma in till sensorn.

Ser också att det finns en luftkanal från fläkten till sensorn!
Skärmklipp.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
Tack för alla svar!! Fukten når inte sensorn tillräckligt. Fläkten startar inte om jag har kåpan på, kanske skall göra ett extra hål i kåpan istället då?

Vilken funktion har den här då ? Är det inte något som påverkar känsligheten?

Skärmklipp.JPG

". Fuktstyrningen är justerbar mellan 50-90% RH, justering på potentiometer under frontkåpan."

OBS Bryt strömmen eller ha en rejält isolerad mejsel vid justering !

Redigerat:
Jag har såklart testat att ställa in med potentiometern, men det fungerar inte.
Antingen går fläkten oavbrutet - eller så går den inte alls. Tro mig - har testat i 2 månader typ...
:confused:

E så trött på denna fläkten - nu står den helt utan kåpa och då fungerar den klockrent - men så vill jag ju inte ha den!

Det verkar ju helskumt! När du testat - har du satt timern i läge 0 då, så att du får direkt respons ? Kanske dags att reklamera?

Ja... Fasen, de orkar man ju inte. Måste ju ha en elektriker som kopplar in den...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.