Jag håller på att bygga om övervåningen. Tidigare gick avloppsluftning ut via kallvinden upp genom taket medans badrumsfläkten var dragen in i murstocken. Nu ska jag ta bort kallvinden och vill helst inte dra badrumsfläkten genom halva huset in i murstocken.

Vad gäller för badrumsfläkt och avluftningsrör? Kan jag koppla ihop dom? Måste dom gå genom taket eller kan jag dra ut det genom fasadväggen?

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skall fläkten gå 24 tim/365 dagar om året?

Om fläkten tidvis är stopp så riskerar du baksug in i badrummet från avloppsstammen....
och det brukar väl inte lukta parfym precis... ;)

ok, det låter inte så mysigt. Skulle en backventil fixa det? Eller ska jag dra ut dom separat? Dras dom genom tak eller genom vägg?

Normalt genom tak.

Fungerar nog genom vägg också, men eftersom det handlar om fuktig luft kan det möjligen bli fuktskador på vägg och takutsprång?

Det går även bra genom väggen. Har för mig att det finns speciella ventiler man monterar på yttervägg. Antingen med en plåt runt eller att dom får sticka ut något från fasad. Kolla med ditt byggvaruhus.

Ok, ska kolla på ahlsell här i stan

Hur är det med att koppla ihop kanalerna från 2st badrum? Är det risk att man blåser från det ena till det andra istället för ut? Jag kommer få ett nytt badrum ovanför det gamla

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.