Jag håller på att bygga om övervåningen. Tidigare gick avloppsluftning ut via kallvinden upp genom taket medans badrumsfläkten var dragen in i murstocken. Nu ska jag ta bort kallvinden och vill helst inte dra badrumsfläkten genom halva huset in i murstocken.
Vad gäller för badrumsfläkt och avluftningsrör? Kan jag koppla ihop dom? Måste dom gå genom taket eller kan jag dra ut det genom fasadväggen?
Vad gäller för badrumsfläkt och avluftningsrör? Kan jag koppla ihop dom? Måste dom gå genom taket eller kan jag dra ut det genom fasadväggen?
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
ok, det låter inte så mysigt. Skulle en backventil fixa det? Eller ska jag dra ut dom separat? Dras dom genom tak eller genom vägg?
Det går även bra genom väggen. Har för mig att det finns speciella ventiler man monterar på yttervägg. Antingen med en plåt runt eller att dom får sticka ut något från fasad. Kolla med ditt byggvaruhus.
Ok, ska kolla på ahlsell här i stan
Hur är det med att koppla ihop kanalerna från 2st badrum? Är det risk att man blåser från det ena till det andra istället för ut? Jag kommer få ett nytt badrum ovanför det gamla
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Placering av badrumsfläkt med LVVP-utedel i direkt närhet – dåligt?
Ventilation -
Finns det badrumsfläkt som man kan stänga av vid behov?
Ventilation -
Badrumsfläkt i tak och utanpåliggande dragning
El -
Calima badrumsfläkt, behöver jag koppla in T enligt bilderna?
El -
Avloppsluftning -avloppslukt hemma
Ventilation