Ska installera en badrumsfläkt i taket i ett fritidshus. Det finns en taklampa där idag (modell glob, gammal) och sen har jag en kopplingsdosa alldeles utanför badrummet i hallen. Min fundering är väl främst estetisk. Vilket val hade ni föredragit? Badrummet är relativt nyrenoverat, men tyvärr lät man den gamla tallriken för självdragsventilation sitta kvar, så det är inte förberett för el till någon fläkt här. Allt annat i badrummet är dolk installation i väggen. Resten av huset är dock från 50-talet med utnpåliggande pansarkabel eller modernare kulo.
1) Dra en obruten fas från lamp-brytaren till globen, och från den gå med EKK på taket från globen till fläkten.
2) Sätta fläkten på plats och sen gå med ekk från fläkt på tak genom vägg ut till hallen och där sätta en ny kulodosa (de gamla är fulla) till grupp för badrummet. Problemet är väl att det sitter hålkärlslist i badrummet och för att gå ut med kabel från taket får jag på något sätt ta mig förbi denna. Att borra är ju inte snyggt, och att gå "över" är inte heller snyggt.
Kommer använda spikklammer och vill det ska bli så estetiskt tilltalande som möjligt.
/S