Hej. Vi köpte en badrumsfläkt från Jula.
Idag var en elektriker här och installerade fläkten. Problemet är att den snurrar för fullt och har gjort så i ca 10 timmar nu. Ett fasligt liv i badrummet, vill jag lova. Eftersom fläkten har fuktsensor trodde jag att den skulle stanna efter ett tag.
Det känns inte fuktigt i badrummet, duschen har inte använts idag, ingen fukt på fönstren etc. Ändå spinner den vidare som en tok.

Ska det vara så? Kan det vara felkopplat?

Tacksam för tips och råd.

Med vänliga hälsningar Peter.

Fläkten:
http://www.jula.se/catalog/bygg-och...tion/ventilationsflaktar/badrumsflakt-414104/

Bruksanvisning:
http://www.jula.se/globalassets/catalog/productdocuments/manual/414104_se-no-pl-en.pdf

I bruksanvisningen finns det en bild, där det visas hur man kan ställa fukt 60 - 90 % och tid 2 - 30 min. Har du kontrollerat hur dessa är inställda?

För tillfället är luftfuktigheten väldigt hög så beroende på vad fuktsensorn är inställd på så är det inte alls otroligt att den går konstant.
Jag har själv vart med om fuktstyrda fläktar som gått mer eller mindre konstant under aug-sep.

• Gilla
petersv
  • Laddar…
En möjlig felkoppling ser du i inkopplingsanvisningen. Där finns en ingång som är tänkt att kopplas till belysningens strömbrytare. Den skall få fläkten att gå så fort lampan i rummet tänds, och sedan skall den fortsätta gå en stund efter att man släcker.

OM den är felkopplad så att du har fas in där hela tiden, så kommer fläkten att gå för alltid.

Ett annat lite värre fel är om fläkten går på en matning som inte är samma som belysningen (annan säkring i centralen). Då kan det tom vara en annan matande fas, i så fall blir fläkten utsatt för 400V och blir troligen förstörd. Det skulle nog kunna ge den här effekten. Det var väl en elektriker som kopplat in, så detta är ett mer osannolikt fel.

Bruksanvinsingen gör mig lite rädd. Det framgår att inställningarna för gångtid och fuktiktighetskänslighet, är strömförande. Så man skall använda en medföljande plastmejsel för justering. Det betyder att det alltså finns beröringsbara spänningsförande delar i fläkten, Som dessutom är avsedd att användas i ett våtrum.

Kan omöjligen vara en godkänd produkt.

tommib
Nja, jag tror inte det är nätspänning på själva potentiometrarna utan mer i själva kretsen. Att man inte ska använda metallföremål är nog pga risken att slinta. Det är ju inte heller så att det är beröringsbart i normalfall, utan endast under installation.

Det verkar inte som om han kopplade till någon extern strömbrytare till fläkten, som det står att det ska vara under rubriken Styrlogik. Skumt.

Tusan så irriterande att jag är helt handikappad när det kommer till sånt här.

Jag vet inte ens hur jag ska bryta strömmen för att kontrollera inställningen av fuktsensorn.

Enklast är att slå av huvudströmmen, men har du en skiss över vart säkringarna går, så borde det vara säkringen till BADRUM som du skall skruva ut/ eller trycka på brytaren(beroende på säkringsskåp). Skruvar du ut denna säkring eller trycker på brytaren, skall badrumsbelysningen slockna och fläkten stanna!

Peter Järnstedt skrev:
Det verkar inte som om han kopplade till någon extern strömbrytare till fläkten, som det står att det ska vara under rubriken Styrlogik. Skumt.

Tusan så irriterande att jag är helt handikappad när det kommer till sånt här.

Jag vet inte ens hur jag ska bryta strömmen för att kontrollera inställningen av fuktsensorn.
Jag tolkar instruktionen som att man skall kunna använda fläkten med bara fuktstyrning. I så fall skall inget vara kopplat till den styringången. Så om inget är kopplat dit så är det rätt, eller inte fel iallafall. Det fel jag pekade på som tänkbart var om en ren obruten fas var inkopplad på styringången. Ex. en bygel från fasingången.

För att tidsstyrningen skall fungera så måste fläkten få konstant spänning via L1 (tror jag att det står). En strömbrytare (belysning) kopplas på Lt för att trigga fläkten att starta när t.ex belysningen tänds. Timern startar när strömmen bryts.

Det krävs en extra ledare för att timern skall kunna användas. Om ingen extra kabel är dragen har fläkten bara fuktstyrning.

Jag tror att fuktkänsligheten är ställd för högt och därför går fläkten konstant. Har själv en PAXfläkt som är fuktstyrd samt en annan PAXfläkt som har timer och fuktstyrning.

Tack för all hjälp, gott folk! Jag ska titta på hur fuktsensorn är ställd efter jobbet.

Mvh
Peter

• Gilla
Olle*
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.