21 697 läst ·
60 svar
22k läst
60 svar
Badrumsfirma i konkurs, vad göra?
Absolut, men att gå å vänta på ett ev KAN(ske) kan vara nog så påfrestande med familj jobb mm.J javlaandersson skrev:
Då kanske pengar ur egen ficka kan vara värt att anlita någon annan som fixar felet.
Lustigt resonemang, så om man startar ett AB är man per definition kompetent ? Ja känner många hantverkare som kör enskilt, som är väldigt skickliga på de dem gör,R ribbones skrev:
För att oddsen för att någon som blivit satt i personlig konkurs är så små att det är meningslöst. Att lägga på ytterligare ett krav skadar individen mer än det hjälper mig. Principiellt håller jag med om att skulder ska betalas men jag tar också hänsyn till individens situation. Därför skulle jag också undvika att anlita någon med enskild firma, för att slippa hamna i situationen. Om det var någon jag kände eller om vederbörande hade utmärkta referenser från flera bekanta, kanske. Men helst inte. Lite som att jag undviker att köpa saker från vänner/bekanta. Jag vill inte hamna i en situation där jag behöver gå på en individ för stora pengar.R ribbones skrev:
Usch usch. Fick ångest av inlägget för det påminde precis om det min fru och jag fick uppleva vid försäljningen av förra huset. I samband med besiktningen kom det fram att badrummet som då var bara nåt år gammal var felaktigt utfört av bolaget som hade alla tänkbara cert o bevis. Sen när vi försökte få felet åtgärdat fick vi veta att han hade satt bolaget i konkurs men att jag kunde kontakta hans försäkringsbolag och fick hans försäkringsbevis. Det hela slutade med att precis som någon sa innan, hamnade vi mellan försäkringsbolaget och den anlitade bolaget och inga pengar för oss. Med andra ord.. Jag personligen har slutat tro på all form av garantier och försäkringar som ett byggföretag lämnar ut. Det är lika bra att tänka så för då slipper jag iaf bli besviken. För övrigt har jag precis dränerat huset med 10 års garanti
Men det kan uu knappast vara byggarens fel om Golvvärmen slagits på för tidigt?
"Mina" elektriker brukar alltid ringa och fråga när värmen får slås på, sen sätter dom en liten lapp på termostaten med datum när värmen får slås på
Vet du vilket tätskikt / fix man har använt?
jag skulle kontakta deras tekniska support
"Mina" elektriker brukar alltid ringa och fråga när värmen får slås på, sen sätter dom en liten lapp på termostaten med datum när värmen får slås på
Vet du vilket tätskikt / fix man har använt?
jag skulle kontakta deras tekniska support
Egentligen är det säkrare att anlita en enskild firma. Vid konkurs är alla den personens tillgångar en säkerhet för fordringar. Har denne hus, båt, bil, sommarstuga etc så finns betydligt större möjlighet att få tillbaka sin fordran. I dag är det igen möjligt att starta ett AB med så litet aktiekapital som 50.000kr.vid konkurs är det i bästa fall allt fordringsägarna har att dela på. Ägarens av bolagets hus, båt, bil, husvagn, sommarställe är skyddade. Så är affärsmannen att blåsa kunder och göra konkurs är det korkat att driva enskild firma. Själv ombildade jag till AB för mer än 25 år sedan för att skydda min familj om verksamheten skulle gå åt pipan.
Själv tror jag på att driva verksamheten seriöst med rimlig vinst och nöjda kunder och det har fungerat hitintills.
Själv tror jag på att driva verksamheten seriöst med rimlig vinst och nöjda kunder och det har fungerat hitintills.
Jo både byggare och elektriker har haft kontakt med varandra angående golvvärme. Elektrikern var här när värmen slogs på. Detta var endast något som besiktningsmanen sa kunde vara en orsak. Inte vad som hade vållat att klinkersen lossat.nino skrev:
Men det kan uu knappast vara byggarens fel om Golvvärmen slagits på för tidigt?
"Mina" elektriker brukar alltid ringa och fråga när värmen får slås på, sen sätter dom en liten lapp på termostaten med datum när värmen får slås på
Vet du vilket tätskikt / fix man har använt?
jag skulle kontakta deras tekniska support
Gällande tätskikt så självklart har jag koll på bad som användes och vilket fabrikat. Har fått de dokumenten av byggaren. Då jag ej utfört arbetet utan beställt arbete och tjänst ligger det hos utförare att om han nu vill ta reda på vad det beror på kan jag tycka.
Nu är jag i den sitsen att byggare gått i personlig konkurs och försäkringsbolaget ej tar det då det ej är hål i tätskikt.
Byggaren får ej göra några jobb då han är satt i personlig konkurs men har lovat att ordna detta på något sätt??!!
Jag börjar mer och mer inse att vi får ta denna smäll och åtgärda det för egna slantar då byggaren ej av förklariga skäl ej har kapital, och ej får utföra några arbeten.
En konstig situation man har hamnat i. Gällande bolagsform så känner jag att det ej har någon betydelse. Nu hade byggaren alla behörigheter så på den punkten har jag inget att klandra. Men trotts behörighet så har det blivit fel, så någon garanti finns ju inte. Dock så om det skulle blivit ett försäkringsärende så hade jag ej fått förhöjd självrisk.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Men hur är det med byggarens försäkring?
Än en gång ser man hur det fallerar. Kommentarer från bekanta man hört "Det var ju dyrt, men vi fick 10-års garanti" och "Den här firman är verkligen seriös, de har alla utbildningar som finns". När det sedan går åt pipan så är garantin alltför ofta inte värd pappret den skrevs på och alla fina dokument till trots så var tätskikt och dyl miserabelt utfört.
Så tråkigt, men så sant. Men många firmor gömmer sig bakom 10-åriga garantier och liknande för att det gynnar dem då de kan ta ett högre pris.
Den här plattsättaren som TS berättar om verkar ju ha multipla problem dessutom, inte bara att han var en oduglig yrkesman, känns ju som han satt upp plattorna med dubbelhäftande tejp. Han är inte någon vidare ekonom heller.
Släpp inte in honom i huset en gång till, två fel blir inte ett rätt !
Det finns massvis med seriösa aktörer. Men de som börjar vifta med vidlyftiga garantier, tjatar om att de är miljöcertifierade (det här har blivit poppis) eller visar buntvis med olika suspekta akronymer "Vi är AKRS-Godkända" (i Sibirien kanske, men inte i Sverige.....och vad fasen är AKRS ?) eller "vi är godkända av Trygg-Hansa" så ska man dra öronen åt sig.
Så tråkigt, men så sant. Men många firmor gömmer sig bakom 10-åriga garantier och liknande för att det gynnar dem då de kan ta ett högre pris.
Den här plattsättaren som TS berättar om verkar ju ha multipla problem dessutom, inte bara att han var en oduglig yrkesman, känns ju som han satt upp plattorna med dubbelhäftande tejp. Han är inte någon vidare ekonom heller.
Släpp inte in honom i huset en gång till, två fel blir inte ett rätt !
Det finns massvis med seriösa aktörer. Men de som börjar vifta med vidlyftiga garantier, tjatar om att de är miljöcertifierade (det här har blivit poppis) eller visar buntvis med olika suspekta akronymer "Vi är AKRS-Godkända" (i Sibirien kanske, men inte i Sverige.....och vad fasen är AKRS ?) eller "vi är godkända av Trygg-Hansa" så ska man dra öronen åt sig.
Skulle nog säga "Garantier är inte mycket värda" Punkt. I många fall har de stora visat sig än jävligare, eftersom de har hela staber av jurister som kan dra ut på ärenden till folk tröttnar. Det som gäller är företag man kan känna förtroende för, gärna via referenser man känner personligen. Inte lätt.Cancerman_777 skrev:
Med andra ord är garantier inte värda ett skvatt när de kommer från bolag som inte är i Skanskas storlek. Och OM det är ett bolag i Skanskas storlek så kör de över konsumenterna med bulldozers i form av en armé av advokater som med enkelhet dribblar bort de jurister vi dödliga har råd med (se enstegstätade fasader-fallen). Det är alltså lika bra att antingen göra arbetet själv eller betala svart för det.
Notera att detta inte är kritik mot dig (ts) eller andra öht. Det är endast en summering.
Nu skall tilläggas att denna byggare vill göra rätt för sig. Han har inte sagt att han inte tänker ta på sig detta.
Problemet ligger i att han ej får göra något under konkursen. Då som konsument hamnar man i kläm.
Hade han inte hamnat i PK så är jag säker på att han ordnat detta.
Han vill att vi väntar i någon vecka för att se vad som händer.
Ja vi får se, frågan är väl mest om man orkar vänta, vågar man vänta, man vill ju bara ha detta ur världen.
Problemet ligger i att han ej får göra något under konkursen. Då som konsument hamnar man i kläm.
Hade han inte hamnat i PK så är jag säker på att han ordnat detta.
Han vill att vi väntar i någon vecka för att se vad som händer.
Ja vi får se, frågan är väl mest om man orkar vänta, vågar man vänta, man vill ju bara ha detta ur världen.
Om sysslar med något där du ej har några kortfristiga eller långfristiga skulder så kommer du undan med att det är inte smart, men allt annat är inkompetens.R Robban_C skrev:
Dom som inte dödar barn är dom snälla? Lika dum fråga. Med så dum fråga förstår jag varför du inte förstår. Självklart har ens hantverksfärdigheter väldigt lite med företagsledning, eller för att ställa lika dum fråga som du, bra snickare = bra företagare?buspojken skrev:
