Hej jag har en plasttapet/matta eller vad det kallas på väggen idag och nåt plast golv som nu ska bort innan renovering med kakel o klinkers.
Mattan på väggen är den bara att lossa på o riva ner?

Mycket tacksam för ett seriöst svar!

Vad jag har förstått så skall du ta bort plastmattan om du skall sätta tätskikt och kakel.

Om du har gips under mattan/tapet så bör du ta och kolla in trådarna om gips under tätskikt och de nya branchreeglerna som träder i kraft den 1/7.

Om man glömer mögelvarningarna för gipsskivor så finns det även krav på böjstyvhet, om väggarna inte är reglade min cc45 under gipset så måste du förstyva väggen, innan den 1/7 är ett alternativ att montera dubbelgips efter den 1/7 verkar det vara OK att montera en fibercementskiva ovanpå gipset.

Slutligen kan man göra som jag håller på att göra, riva bort alla gipsskivor, regla min cc45 och montera ett lager fibercementsiva.

/Håkan

P.S
Detta är vad jag har läst och frågat mig fram till, någon av yrkesmännen kanske har en annan uppfattning om rätt och riktigt :-)
D.S

jag har betongplatta och gipsvägg reglad 60*60 så jag måste på med en skiva till...men gamla plastttapeterna dom är bara att riva ner eller?

/kjellep

Det går att riva ned plasttapeterna, pappytan på skivan blir inte så vacker men jag tror inte det spelar någon större roll om man ändå skall på med ett nytt lager gips.

/Håkan

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.