Har gjort mitt eget badrum men fallet verkar ju ha gått åt skogen? Vatten åker inte ner på dessa ställen. Vad gör jag?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Välkommen till forumet!
Första steget är väl att mäta upp om fallet på alla ställen håller sig inom gränsvärdena. Vad får du för resultat?
Hur är ytan på plattorna, plan eller skrovlig, eller något annat som kan påverka hur det rinner?
Första steget är väl att mäta upp om fallet på alla ställen håller sig inom gränsvärdena. Vad får du för resultat?
Hur är ytan på plattorna, plan eller skrovlig, eller något annat som kan påverka hur det rinner?
Hej Birgit och tack för välkomnandet! Ytan på plattorn är plan på de stora och skrovlig på de små.BirgitS skrev:
BirgitS skrev:
Vad menar du med om fallet är fel?BirgitS skrev:
M munge skrev:”Riva upp och göra om” - jag hade köpt en duschskrapa och gått vidare.
Föreningen har sagt att jag inte får stänga ventilen där nere. Så jag har gjort en mindre konvensionell lösning där det sitter en kakelbit på en avskruvningsbar ventil. Jag har tänkt att placera en box över under dusch också för att det absolut inte ska komma in vatten därM munge skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Branschregler och försäkringsbolag är tydliga med att det inte får finnas några andra hål än för vatten och avlopp i duschen. Du borde ha asymmetriska duschdörrar, kan t.ex. kallas U-dusch, för att få det hålet utanför duschen.
Om du nu gjutit fallet korrekt så måste du ju ha olik tjocklek med fix under plattorna/mosaiken som gör att det blir i princip plant ytskikt så vattnet stannar där.
Så duschskrapa får du väl inhandla om du inte vill ha vatten där direkt efter dusch. Mer än så skulle inte jag oroa mig iallafall.
Dock skulle jag oroa mig mer över din ”ventil” i duschen. Och gärna se hur det ser ut innanför kakelplattan.
Så duschskrapa får du väl inhandla om du inte vill ha vatten där direkt efter dusch. Mer än så skulle inte jag oroa mig iallafall.
Dock skulle jag oroa mig mer över din ”ventil” i duschen. Och gärna se hur det ser ut innanför kakelplattan.



