3 630 läst ·
9 svar
4k läst
9 svar
badrumsbelysning
Jag tycker nog 5x50W + spegelbelysning på 7kvm låter som overkill om du inte har svarta väggar och svart golv. Men det är ju som du säger bättre att ha för mycket och dimmra än motsatsen (alternativt att gå ner i effekt).
Rent allmänt tycker jag att man inte kan säga att det finns några regler för hur många man ska använda (även om nog en del skulle vilja hävda motsatsen), det beror ju på placering, spridningsvinkel, effekt och inte minst färger i badrummet. Sätter du t.ex. spottarna så de till viss del lyser på en vit vägg får du ut mer ljus än om du har allt ljus nertryckt i golvet. Mitt tips är att du helt enkelt håller upp ett par spottar och ser hur mycket ljus du får ut, sen blir det lättare att uppskatta.
Fast personligen skulle jag nog använda andra armaturer än spottar, men det är ju jag det.
Rent allmänt tycker jag att man inte kan säga att det finns några regler för hur många man ska använda (även om nog en del skulle vilja hävda motsatsen), det beror ju på placering, spridningsvinkel, effekt och inte minst färger i badrummet. Sätter du t.ex. spottarna så de till viss del lyser på en vit vägg får du ut mer ljus än om du har allt ljus nertryckt i golvet. Mitt tips är att du helt enkelt håller upp ett par spottar och ser hur mycket ljus du får ut, sen blir det lättare att uppskatta.
Fast personligen skulle jag nog använda andra armaturer än spottar, men det är ju jag det.
Rekommenderar också idén att sätta in lite i överkant, och sedan dimmra.
Vi har 6 st 35W (?) + spegelbelysning på våra drygt 6 m2.
Och ibland när man ex. städar är det ju bra att kunna ha rejält ljust så man ser alla dammråttor.. ;D
Vi har 6 st 35W (?) + spegelbelysning på våra drygt 6 m2.
Och ibland när man ex. städar är det ju bra att kunna ha rejält ljust så man ser alla dammråttor.. ;D
Ta i du, vi har 4 35W spottar i taket och 2 st 10W spottar över spegeln i ett 3.2 m2 badrum. Taket och spegeln sitter på två separata dimmrar. Vid max pådrag blir det tokljust, vita väggar ocg tak hjälper nog till här, men vid mer måttligt pådrag på dimmern blir det väldigt mjukt och behagligt ljus. Framför allt mycket jämt, tack vare att vi "tog i" med ljuset.
Längst golvkanten har jag satt 4st Led belysning ovanför badkaret har jag satt en vit ljuskjedja, på detta har jag kopplat en rörelse dekare så nar man gå in i badrumet så tänds golvlampoer och det ovan för badkaret, väldigt avkopplande känsa när man ligger i badkaret med ljukjedjan i taket och golvlampoerna lyser.
Sen har jag satt 5 st 20W spotar utrspirtt i resten av bardummet som går på en dimmer. Sen belysning på speglen sitter det 2spottar uppe på spegeln 2st under spegeln sen har jag satt 2 spottar under underskåpet. detta är kopplat på en dimmer. Badrumet är ca 6kvm Bara till att rekomendera SNÅLA inte med belysningen
Sen har jag satt 5 st 20W spotar utrspirtt i resten av bardummet som går på en dimmer. Sen belysning på speglen sitter det 2spottar uppe på spegeln 2st under spegeln sen har jag satt 2 spottar under underskåpet. detta är kopplat på en dimmer. Badrumet är ca 6kvm Bara till att rekomendera SNÅLA inte med belysningen
Klicka här för att svara