Hej!

Jag har en sats med tre spotlights (12V) märkt IP44 som jag tänkte bygga in i en ekbräda och använda som belysning över handfatet. Transformatorn är dubbelisolerad och försedd med platt stickkontakt utan jord. Kan jag byta kabel och göra en fast installation till en kopplingsdosa där gamla kabeln kommer ut ur väggen (transformatorn har ingen ingång för jord) eller ska jag komplettera med ett utanpåliggande IP44 uttag på väggen och använda stickproppen?
(Elen är jordad + jordfelsbrytare i badrummet)

Hmm, jag kommer att göra exakt samma sak men då jag inte litar till 100% på billiga trafos så hamnar min utanför badrummet. Har nämligen en som delat på sig, småkul med tanke på att den suttit uppskruvad i köket och plasthöljet har helt enkelt öppnat sig i skarven, men det fick mig att tänka lite extra.
Finns nog skäl till att elektriker inte gärna använder alltför billiga saker *s*

/Kent

RilleRock
Ingenjören skrev:
Hej!

Jag har en sats med tre spotlights (12V) märkt IP44 som jag tänkte bygga in i en ekbräda och använda som belysning över handfatet. Transformatorn är dubbelisolerad och försedd med platt stickkontakt utan jord. Kan jag byta kabel och göra en fast installation till en kopplingsdosa där gamla kabeln kommer ut ur väggen (transformatorn har ingen ingång för jord)  eller ska jag komplettera med ett utanpåliggande IP44 uttag på väggen och använda stickproppen?
(Elen är jordad + jordfelsbrytare i badrummet)
Ja det låter mkt vettigt.

RilleRock
Snickarboden skrev:
Finns nog skäl till att elektriker inte gärna använder alltför billiga saker *s*

/Kent
En som uppmärksammat det :D

Jag har en sats med tre spotlights (12V) märkt IP44.....

Hur skall man då tolka IP44 märkningen, den måste väl ha en innebörd.

clewor skrev:
Jag har en sats med tre spotlights (12V) märkt IP44.....

Hur skall man då tolka IP44 märkningen, den måste väl ha en innebörd.
Armaturerna har den kapslingsklassen när dom är rätt monterade.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.