Håller på att bygga om badrummet i sommarstugan. Under arbetet med att hugga upp golvet på platserna för att kunna flytta avloppen upptäckte jag att betong plattan bestod av 2 lager ett ca 12 cm lager som var mycket mjukt och sen ett mycket hårdare lager som jag inte vet hur tjockt det är. Jag bestämde mig för att plocka bort hela det mjuka lagret och behålla det hårda lagret för att få plats med isolering under så golvvärmen blir mer effektiv. Tänkte mig regla upp med 70mm eller 95mm reglar och isolera och sen golvspån på det.

Jag vill somsagt även flytta två avlopp det ena till toaletten (ska bli vägghängd toaletten) ca 10 cm förflyttning. Idag är det ett 110mm rör som är gjutet in i den hårda betongplattan. Går det att göra denna flytt om jag bara höjer golvet med 70mm?

Jag kommer såklart prata med rörmokaren på tisdag men alltid bra att ha lite koll på vad som är möjligt innan.

Bilden visar avloppsröret och hur det sticker upp ur den undre plattan. Och hur tjock den övre plattan är.

Jag hoppas denna förklaring går att förstå.

• Avloppsrör som sticker upp ur en betongplatta med synligt mjukt övre lager och hårdare underlager i ett badrumsrenoveringsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker det ser ut som första generationens plaströr, de vita "äggskalsrören" som har limmade skarvar.

Misstänker att du behöver bila upp betongplattan å inte bara övre betonggolvet.

Demmpa Demmpa skrev:
Tycker det ser ut som första generationens plaströr, de vita "äggskalsrören" som har limmade skarvar.

Misstänker att du behöver bila upp betongplattan å inte bara övre betonggolvet.
Det är gammla rör troligen lagda på 60 talet. Varför behöver jag vila upp mer? Det gammla avloppsröret kommer inte gå att få upp. Då det fortsätter till köket. Men jag kan såklart bila upp runt röret vid toaletten samt runt svängen för det andra avloppet för att ge mer plats.

Plaströr från 60-talet är första generationens plaströr.
Du lär troligen inte kunna få loss rörstumen ur skarven eftersom skarven lär vara limmad.
Även om du får loss rörstumpen så finns det ingen tätningsring att skarva mot nytt rör/böj, dagen rör går ej att limma med samma lim som tidigare rör.

När man sågar första generationens plaströr så är risken stor att röret spricker, därav smeknamnet "äggskalsrör".

Demmpa Demmpa skrev:
Du lär troligen inte kunna få loss rörstumen ur skarven eftersom skarven lär vara limmad.
Även om du får loss rörstumpen så finns det ingen tätningsring att skarva mot nytt rör/böj, dagen rör går ej att limma med samma lim som tidigare rör.

När man sågar första generationens plaströr så är risken stor att röret spricker, därav smeknamnet "äggskalsrör".
Ja det kan bli lite knepigt för rörmokaren då. Men ser inte riktigt det som en lösning att plocka bort hela plattan då den verkar ganska tjock och röret går i en böj ner i det större avloppsröret.

Men säg att det vore moderna rör hur löser man det då?

Demmpa Demmpa skrev:

Efter att ha pratat med rörmockaren så håller han med dig. Så nu blir det att försöka byta ut så mycket av avloppet som möjligt. Jippi! Men då blir det att hugga upp rören och inte hela plattan.

Är det bäst att sedan gjuta in de nya rören eller ska jag låta dem ligga öppet?

Hur isolerar jag grunden sedan när detta är gjort? Någon form av plast och sen mineralull innan golvspån? Eller finns det något bättre sätt att göra det på? Vill ju undvika problem med eventuell fukt som kan krypa upp genom plattan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.