Hur nära dörren får duschväggen vara? Duschhörna med en duschvägg nära en öppen dörr, synlig duschslang och duschmunstycke.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Duschhörna med glasvägg nära en öppen dörr, synlig duschstång och huvud, kaklade väggar och trägolv syns utanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så nära att det får plats att gå in i duschen, vad tänker du på ?

• Gilla
tank77
  • Laddar…
BirgitS
Tätskiktet vid dörren ska vara 2 cm högre än vid golvbrunnen.

D
Får man lägga tätskikt upp på tröskeln eller är det fallet som räknas vid 2cm?

BirgitS
D Derbyboy skrev:
Får man lägga tätskikt upp på tröskeln eller är det fallet som räknas vid 2cm?
Tätskiktet ska vikas uppåt. Men det blir ju inte bra om det sticker upp ovanför klinkern för det tål ju ingen nötning. På bilden ser tröskel ut att vara låg.

D
Det är sant! Tack, feltänk av mig.

(jag håller på med ett väldigt litet badrum och där blir det en utmaning att få till 2 cm fram till dörren/tröskeln)

Paul-Staffanstorp
D Derbyboy skrev:
Det är sant! Tack, feltänk av mig.

(jag håller på med ett väldigt litet badrum och där blir det en utmaning att få till 2 cm fram till dörren/tröskeln)
Kommer troligen inte att bli ett problem för dig.

Tänk så här...

Badrumströskeln är 20mm hög så viker du upp folien mot dess insida upp till falsen så har du ju 20mm nivåskillnad redan där och brunnen ligger ju garanterat lägre än den nivån du har på golvet vid tröskeln.
Plattorna täcker drygt 10mm av detta uppviket och sen lägger du en silikon över dessa som döljer resten av uppviket.

Själv brukar jag göra så när duschzonen hamnar väldigt nära dörren att jag sätter golvplattorna i duschzonen med en mindre tandning så det bildas en liten liten kant mellan de plattorna och plattorna utanför.
Detta eftersom duschdörrarnas gummilister inte håller helt tätt och då slipper man att vatten söker sig ut i fogarna.

I denna tråds bild förutsätter jag de gjort ett s.k kilfall vilket gör att golvplattorna vid dörrkarmen/duschdörrens fäste har en nivåskillnad på typ 10mm utanför och innanför glasdörren och då hjälper ju detta till så inte vatten kan söka sig ut.
Denna typ av fall brukar man använda vid väggnära brunnar.

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.