11 059 läst ·
35 svar
11k läst
35 svar
Badrum vars klinkers börjat släppa
Okej, intressant. Jag får ju ett utlåtande den här veckan hoppas jag.A Alltoinget skrev:Om jobbet är bristfälligt utfört kommer nog försäkringsbolaget backa undan och mena på att det är utförarens ansvar att rätta till det här..
Företaget som gjort ditt badrum borde nog kontakta sitt försäkringsbolag..
Dom kan inte skylla något på företag A..
När man monterar Tätskikt godkänner man underlaget och tar över ansvaret
Företag B är underrättade men inte så intresserade, är jag får rapporten från Anticimex/fb så har jag svart på vitt vad som är/varit fel. Då kan jag trycka på hårdare.
Är det felaktigt gjort tar inte FB på sig det hela, men hade det varit rätt gjort så hade det sannolikt inte blivit någon skada? Moment 22
Företag själva brukar ha försäkringar.. sen om det regleras mellan ditt och deras har jag ingen aning om..
Vet du om företaget är bkr eller gvk anslutna?
Vet du om företaget är bkr eller gvk anslutna?
Då bör du ha fått ett kvalitetsdokument från dom när arbetet var slutfört
Visar de sig att det är brister i monteringen av Tätskiktet har dom skulden o bör ta på sig att åtgärda detta..
Du kan säkert hitta information på bkr.se
Visar de sig att det är brister i monteringen av Tätskiktet har dom skulden o bör ta på sig att åtgärda detta..
Du kan säkert hitta information på bkr.se
Sådär, nu fick jag en kopia på fakturan från plattsättarna och visar sig att badrummet är nästan 11 år gammalt. Ingen garanti kvar alltså.
Försäkringsbolaget vill inte stå för något.
Bifogar bild från anticimexrapport som jag fick nu idagarna, med bilden där brunnsmanschetten konstaterats felskuren. Önskar att jag varit mer delaktig när brunnmanschetten togs bort, hade en gnällig 6 mån bebis som krävde uppmärksamhet
Vad tycker ni om bilden? vart är det felskuret?
Försäkringsbolaget vill inte stå för något.
Bifogar bild från anticimexrapport som jag fick nu idagarna, med bilden där brunnsmanschetten konstaterats felskuren. Önskar att jag varit mer delaktig när brunnmanschetten togs bort, hade en gnällig 6 mån bebis som krävde uppmärksamhet
Vad tycker ni om bilden? vart är det felskuret?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Den är skuren så att en del hamnar under klämringen. Då menar man på att ringen inte bottnar och är då ej korrekt monterad.
Fast jag har ju svårt att tro att dina problem beror på detta men de har nåt att skylla på iallafall. Det mest troliga om klinkers släpper är ju att brunnen inte är tillräckligt förankrad i golvet och att det rör sig.
Fast jag har ju svårt att tro att dina problem beror på detta men de har nåt att skylla på iallafall. Det mest troliga om klinkers släpper är ju att brunnen inte är tillräckligt förankrad i golvet och att det rör sig.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
På sidan 12 i Jafo's monteringsanvisning ser du en schematisk bild av hur den skall vara skuren:
https://www.jafo.eu/fileadmin/user_...o-golvbrunnar-i-plast-monteringsanvisning.pdf
Du har troligen en Jafo brunn, man ser skruvhål där klämringen skruvats fast. Purus som är det andra stora fabrikatet har en fjäderbelastad klämring som inte fästs med skruvar. Det finns några fler mindre fabrikat där klämringen skall skruvas.
Fnktionen är att den koniska ytan på ringen skall klämma manschetten mot brunnsväggen så där blir tätt. Om det då ligger manschett under ringen mot sätet i brunnen, så kommer inte ringen ända ned, och trycket ut mot sidan blir för lågt.
Detta är ett väldigt vanligt fel, och beror på att plattsättarfirman som monterar tätskiktet tycker att investeringen i en skärmall, som ger precis rätt skärning av manschetten är en oöverkomlig kostnad (den kostar ca 100kr).
https://www.jafo.eu/fileadmin/user_...o-golvbrunnar-i-plast-monteringsanvisning.pdf
Du har troligen en Jafo brunn, man ser skruvhål där klämringen skruvats fast. Purus som är det andra stora fabrikatet har en fjäderbelastad klämring som inte fästs med skruvar. Det finns några fler mindre fabrikat där klämringen skall skruvas.
Fnktionen är att den koniska ytan på ringen skall klämma manschetten mot brunnsväggen så där blir tätt. Om det då ligger manschett under ringen mot sätet i brunnen, så kommer inte ringen ända ned, och trycket ut mot sidan blir för lågt.
Detta är ett väldigt vanligt fel, och beror på att plattsättarfirman som monterar tätskiktet tycker att investeringen i en skärmall, som ger precis rätt skärning av manschetten är en oöverkomlig kostnad (den kostar ca 100kr).
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Jo om det därmed läcker ut vatten förbi manschetten. Vattnet skadar golvspånskivan som sväller.J Jörgen Ö skrev:
Jag tror att dte iofs. är relativt ovanligt att det verkligen uppstår en skada pga det felet. Men Om det är konstaterat att vatten har läckt ut, och man inte hittar någon annan källa för vattnet.
Så länge klämringen sitter kvar med full kraft mot sidorna i brunnen så kan inte vattnen sugas upp under manschetten, så nej.H hempularen skrev:
Att det skulle vara orsaken i detta fall ser jag som ytterst minimal.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Men det blir ju inte full kraft mot sidorna om den inte kommer ner djupt nog. Klämkraften uppstår för att både ringen och brunnens sida är koniska. Men som sagt, oftast blir det nog bra ändå, men det finns ju någon anledning till att tillverkaren specar att manschetten inte får gå in under ringen.
Jag kanske e dum i huvudet men jag ser inte klämringen på bilden.. E de en jafo brunn skruvas ju den dit i efterhand o man ser då endast den vita plasten.. E de en Purus borde man ju sett den blå lr gula som användes på den tiden
Läs tråden lite noggrannare, klämringen är ju borttagen på bilden för att se om brunnsmanschetten var rätt skuren vilket den inte var!A Alltoinget skrev:
Tack för alla svar, har fått en klar bild om vad som är felgjort. Får se om jag kan deala till mig något med plattsättarna, det är trots allt de som gjort fel, borde finnas någon yrkesstolthet.
Ska börja riva i helgen, har en brunn till vid badkaret så ska kika hur den brunnsmanschetten ser ut.
Ska börja riva i helgen, har en brunn till vid badkaret så ska kika hur den brunnsmanschetten ser ut.
Medlem
· Västernorrland
· 12 009 inlägg
Fast återigen. Att ringen teoretiskt sett är felmonterad är ju inget bevis på att det är det som orsakat just din skada. Skulle fukt krupit upp den väge då borde det kännas att membranet inte sitter fast och golv kanske känns svsmpigt i just det området.