6 670 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Badrum utan tätskikt
Då vi flyttade in i huset frågade vi tidigare ägare om hur badrummet var gjort.
Fick till svars att det var en firma som hade gjort det svart därav fick vi inga papper som garantii.
Har undrat lite om hur det nu egentligen står till i badrummet.
Ingen obehaglig doft finns men små små svarta prickar finns på silikonlisterna kring golvet vid duschen. Frågan är om det bara är så enkelt att byta ut den skadade delen av silikonen till ny eller om det skulle vara ett tecken på att fukt och mögel finns i golvet/väggarna.
För det andra vet jag att personerna i fråga inte bytt ut hela avloppsröret utan har skarvat mitt på golvet från nytt plaströr till det gamla gjutjärnsröret.
Oroar jag mig för mycket eller kan man vänta ett tag tills något annat kommer upp.
Då inga papper finns tar inte försäkringsbolaget detta som deras ärende.
Fick till svars att det var en firma som hade gjort det svart därav fick vi inga papper som garantii.
Har undrat lite om hur det nu egentligen står till i badrummet.
Ingen obehaglig doft finns men små små svarta prickar finns på silikonlisterna kring golvet vid duschen. Frågan är om det bara är så enkelt att byta ut den skadade delen av silikonen till ny eller om det skulle vara ett tecken på att fukt och mögel finns i golvet/väggarna.
För det andra vet jag att personerna i fråga inte bytt ut hela avloppsröret utan har skarvat mitt på golvet från nytt plaströr till det gamla gjutjärnsröret.
Oroar jag mig för mycket eller kan man vänta ett tag tills något annat kommer upp.
Då inga papper finns tar inte försäkringsbolaget detta som deras ärende.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Svarta prickar på silicon är mer regel än undantag. Och säger inget om ev. problem bakom. Våtrumsilicon innehåller ett svampdödande medel som skall motverka mögel. Men det medlet lakas ur efter ett tag och då kommer prickarna. De brukar gå att torka bort. Fullt möjligt att byta ut silicon också, men jobbigt. Och risk att man skadar tätskiktet bakom också.
Att man skarvar mot det gamla avloppsröret är också fullt normal. Dock lite dumsnålt. Det är ju en fördel om man byter gamla rör så fort man har dem tillgängliga.
Att det saknas papper behöver inte vara ett problem med försäkringsbolaget. I första hand så går de efter om arbetet är korrekt utfört eller ej. Det finns en tolkning av reglerna från BKR att kvalitetsbeviset som bara får utfärdas av certifierade bolag, är en del av "fackmannamässigt utförande" dvs att beviset som sådant är en del av utförandet. Det svaret ger därför vissa bolag om man frågar, för att inte de skall få problem senare. men i praktiken verkar bolaget sedan iallafall gå mer på hur det faktiska utförandet ser ut. Å andra sidan så är det ju klart ovanligt att ett badrum läcker om arbetet är korrekt utfört.
Jag blir lite fundersam över ditt rubrikval. Har du någon annan indiaktion på att tätskikt saknas?
Ett ställe man oftast kan avslöja fuskjobb är vid golvbrunnen. Om du tar bort övre gallret som oftast är av rostfri plåt, så kan man inspektera klämringen i brunnen, en bit ned.
Titta runt lite på forumet här så komemr du att hitta bilder som folk har lagt upp där man tydligt kan se olika fel. Blir du tveksam över utseenset hos dig, så ta en bild och lägg upp.
Oftast så är just kopplingen av tätskikt mot brunnen det svåraste momentet, och där det kan uppfattas som lite djungel av småregler, är det då korrekt utfört så är sannolikheten stor att resten är OK också. Det är också där som ett fel oftast resulterar i en vattenskada.
Att man skarvar mot det gamla avloppsröret är också fullt normal. Dock lite dumsnålt. Det är ju en fördel om man byter gamla rör så fort man har dem tillgängliga.
Att det saknas papper behöver inte vara ett problem med försäkringsbolaget. I första hand så går de efter om arbetet är korrekt utfört eller ej. Det finns en tolkning av reglerna från BKR att kvalitetsbeviset som bara får utfärdas av certifierade bolag, är en del av "fackmannamässigt utförande" dvs att beviset som sådant är en del av utförandet. Det svaret ger därför vissa bolag om man frågar, för att inte de skall få problem senare. men i praktiken verkar bolaget sedan iallafall gå mer på hur det faktiska utförandet ser ut. Å andra sidan så är det ju klart ovanligt att ett badrum läcker om arbetet är korrekt utfört.
Jag blir lite fundersam över ditt rubrikval. Har du någon annan indiaktion på att tätskikt saknas?
Ett ställe man oftast kan avslöja fuskjobb är vid golvbrunnen. Om du tar bort övre gallret som oftast är av rostfri plåt, så kan man inspektera klämringen i brunnen, en bit ned.
Titta runt lite på forumet här så komemr du att hitta bilder som folk har lagt upp där man tydligt kan se olika fel. Blir du tveksam över utseenset hos dig, så ta en bild och lägg upp.
Oftast så är just kopplingen av tätskikt mot brunnen det svåraste momentet, och där det kan uppfattas som lite djungel av småregler, är det då korrekt utfört så är sannolikheten stor att resten är OK också. Det är också där som ett fel oftast resulterar i en vattenskada.
Angående att skarva olika material är att grannen bytte i somras och hade i sin tur pratat med försäkringsbolaget som inte godkände att man skarvar två olika material i betong.
Och min svärfar fick noll kronor när hans vattenrör började läcka. Röret var nämligen mer än 20 år gammalt och dom drar ju av 5% varje år. Så det spelar ingen roll om man inte ser till att allt är nyare än 20 år. Enda gången man får nåt är när huset brinner ner.
Jo. Det är helt sant. Enda som jag känner att man inte vill göra för mycket i onödan, och vill ju inte göra sakerna värre än vad det är.
Man lägger som regel inte silikonfog i skarv mellan vägg och golv längre. Risken är att man bottnar silikonfogen och då kan inte vattnet som rinner innanför plattorna på väggen ner till golvbrunnen. Det blir en vattenansamling längst ned på väggen, dock inte så stor men den kan vara ack så förödande.
Det spelar ju ingen roll om tidigare ägare inte fick någon garanti på jobbet. Då är det ju dolda fel som träder i kraft, det gäller ju i tio år efter att man köpt huset. Såvida inte någon friskrivningsklausul har skrivits in i kontraktet.
Gjordes någon besiktning innan köpet genomfördes?
Det spelar ju ingen roll om tidigare ägare inte fick någon garanti på jobbet. Då är det ju dolda fel som träder i kraft, det gäller ju i tio år efter att man köpt huset. Såvida inte någon friskrivningsklausul har skrivits in i kontraktet.
Gjordes någon besiktning innan köpet genomfördes?
Besiktning gjordes såklart och då han inte kunde visa upp ett intyg på att det var utfört på ett korrekt sätt är det då inte längre ett dolt fel. Det är just därför man nu är extra vaksam på den minsta lilla förändring
.
.
Jag har blivit osäker då den dag vi bytte fönster i kåken och tog bort den gamla karmen på fönstret. Såg inget som såg ut som något tätskikt utan det enda jag såg var spontade virket i väggarna, gipsskivor (vanliga) sen på med kakelfix, kakel och fog. Nu var det bara vid fönstret vilket jag inte vet om de bara missat där.hempularen skrev:
Ska kolla brunnen. Tar kort och lägger upp..
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Om det syftar på skarvningen mellan plaströr och gjutjärnsrör så låter det som ett missförstånd. Det är oerhört vanligt att man ex. vid byte av golvbrunnar skarvar på sig mot gamla gjutjärnsrör.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Stefan_hallsberg skrev:
Detta låter inte rätt alls då det är mycket vanligt att man gör på detta viset eftersom det oftast inte finns några alternativ.
Man kan ju inte bila upp hela huset och gräva sig fram till brunnen för att byta ut allting.
Det han menade var att man inte ska skarva på sådana ytor där du inte kan täta om läckan skulle vara framme. De ansåg att ska man skarva kan man göra det till huvudstammen och inte under golvet.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Sorry men jag förstår fortfarande inte vad du menar med detta...Stefan_hallsberg skrev:
Har du gjutjärn så har du gjutjärn hela vägen fram till brunn, toalettstol och vask...
Då hugger man upp en bit runt om och kapar gjutjärnsröret antingen vid en skarv eller bara rakt av med t.ex tigersågen...
Stoppar i en gumminippel var man sen stoppar in plaströr och drar fram dit man ska ha det.
Någon annan lösning finns ju inte liksom...
Huvudstammen kommer väl också i grunden (under golvet)... :S
Klicka här för att svara