2 496 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Badrum och dressingroom
Har blivit inspirerad av bilden nedan och funderar nu på att bygga badrum och dressingroom enligt samma princip. Alltså ett och samma rum och skärma av med glasbetong. Vi ska inte ha dusch i badrummet utan endast badkar. Har tänkt kakla i badrumsdelen och måla väggarna i kläddelen. Klinkergolv i hela rummet. Tror ni att detta funkar med tanke på fukt och ska hela rummet fuktspärras eller endast badrumsdelen?
Tacksam synpunkter. Fördelar/nackdelar?

Tacksam synpunkter. Fördelar/nackdelar?

Är det någon som har koll på vad som är högsta lämpliga luftfuktighet för textilförvaring?Byggaren skrev:Förr var det därför högsta mode att ha ett högskåp med spjäldörrar inne i badrummet och rena handdukar i det. Det slutade de rätt fort med när de märkte att handdukarna inte var torra och riskerade att mögla. Det går lika bra att lägga dem i en öppen hylla. Effekten blir precis densamma. Fukten drar in i handdukarna.
Har nämligen liknande planer (handduksskåp i badrummet) och efter att ha läst detta låter det som om det vore läge att mäta hur det är med luftfuktigheten först.
Gjorde en liten test för att se vad det är för värden vi talar om (i mitt fall iaf). Med reservation för att fuktmätaren är inhandlad på Kjell & Co ;D...
Jag mätte ovanför handdukstorken som är placerad på en kortsida i badrummet, duschen på den andra, 2,5m och en duschvägg imellan.
Grundvärde utanför badrummet: 25 grader, 25% rh.
Grundvärde ovanför handdukstorken: 30 grader, 25%.
Startar duschen. Efter att tag startar fläkten. Strax efter detta kommer en topp på 40%.
Efter ca. en minut går det ner till 24% - uppenbarligen gör fläkten sitt jobb.
Under en lång varm skön dusch sticker värdet aldrig över 25%.
Öppnar duschväggen och kliver ut - 37%.
Handdukstorken torkar min blöta handduk - 26%.
Drar slutsatsen att idéerna om att hela badrummet blir rejält fuktigt vid intensiv duschning är överdrivna. Iaf om ventilationen fungerar som den skall. Kommentarer?
Jag mätte ovanför handdukstorken som är placerad på en kortsida i badrummet, duschen på den andra, 2,5m och en duschvägg imellan.
Grundvärde utanför badrummet: 25 grader, 25% rh.
Grundvärde ovanför handdukstorken: 30 grader, 25%.
Startar duschen. Efter att tag startar fläkten. Strax efter detta kommer en topp på 40%.
Efter ca. en minut går det ner till 24% - uppenbarligen gör fläkten sitt jobb.
Under en lång varm skön dusch sticker värdet aldrig över 25%.
Öppnar duschväggen och kliver ut - 37%.
Handdukstorken torkar min blöta handduk - 26%.
Drar slutsatsen att idéerna om att hela badrummet blir rejält fuktigt vid intensiv duschning är överdrivna. Iaf om ventilationen fungerar som den skall. Kommentarer?
Produkter som diskuteras: "fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Vi har alltid haft frottéhandukar i ett skåp i badrummet (hel dörr dock och inte spjälor). De har alltid upplevts helt torra och fräscha när man tagit fram dem.
Och vårt förra badrum hade inte ens fläkt och vi duschade flitigt. All vattenånga försvann mycket snabbt när man öppnade dörren, som aldrig fick vara stängd när badrummet var ledigt.
Visst hade vi kunnat sätta in en fläkt, det har vi nu, men vi upplevde inte att det behövdes. Det är generellt alldeles för torr luft inomhus, särskilt på vintern.
/EB
Och vårt förra badrum hade inte ens fläkt och vi duschade flitigt. All vattenånga försvann mycket snabbt när man öppnade dörren, som aldrig fick vara stängd när badrummet var ledigt.
Visst hade vi kunnat sätta in en fläkt, det har vi nu, men vi upplevde inte att det behövdes. Det är generellt alldeles för torr luft inomhus, särskilt på vintern.
/EB
Eftersom vi har mekanisk frånluftsventilation kopplad till värmepump så bedömer vi att ventilationen i badrummet kommer att fungera väl. Just nu lutar det alltså åt att det blir kombinerat badrum/dressingroom, ska bara kolla upp vad försäkringsbolaget har för regler.
Kan nu efter ytterligare ett par dagars observationer konstatera att det generellt sett är torrare vid mätstället i mitt badrum än i resten av bostaden. Antagligen eftersom det är varmare där ovanför handdukstorken, men det är samtidigt just där jag tänkte sätta handduksskåpet.
Fläkten är fuktstyrd och går ju bara när det är fuktigt, vilket endast är under duschning och ca. 15 minuter därefter så värmeförlusten torde vara ganska obetydlig. Annars puttrar bara självdraget på i maka takt, och det draget vill man ju ha iallafall.
Med denna insikt måste jag säga att det känns ruskigt fånigt att ha hållt på och påtat med tätskikt och manschetter m.m. i denna del av badrummet, men sådana är ju reglerna...
Fläkten är fuktstyrd och går ju bara när det är fuktigt, vilket endast är under duschning och ca. 15 minuter därefter så värmeförlusten torde vara ganska obetydlig. Annars puttrar bara självdraget på i maka takt, och det draget vill man ju ha iallafall.
Med denna insikt måste jag säga att det känns ruskigt fånigt att ha hållt på och påtat med tätskikt och manschetter m.m. i denna del av badrummet, men sådana är ju reglerna...
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden