Han har ett rum i källaren där han vill lägga värme ovanpå isolering och folk börjar yra om omvänd fuktvandring.

Nä, det är nog inte någon fara för det nej. Förutsättningen för att det där skall bli ett problem är ju att temperaturen i backen förändras såpass att den varaktigt är varmare än byggnaden ovan.

Fundera kring hur mycket värmeläckage som rimligen går ner i backen genom isoleringsskivorna - eller sätt backens termiska inertia i relation till avgiven effekt på värmekabeln.

tripptrapp skrev:
Jag tycker anders07 summerade det bra "Är det 30 cm betong och torrt i övrigt så lär det inte vara ett problem med golvvärme men man bör ha riskerna i åtanke...". .
Man kan inte dra slutsatser avseende detta baserat på hur det har varit. Problemet uppstår som sagt när plattan och underliggande jord/mark blir uppvärmda och man sen stänger av värmen. Om det varit torrt på golvet innan så kan det bero på balansen som varit tidigare.
Men när man värmer platta och mark och sen stänger värmen och låter plattan blir kall samtidigt som marken, som svalnar saktare, fortfarande är varmare än plattan så kan den höga ånghalten i den varmare marken teoretiskt driva fukten uppåt.

Därför skulle jag installera golvvärme på ett oisolerat golv om jag visste med mig att jag kom att ha den påslagen hela året om. Om jag tror mig att jag kommer att slå på och av den periodvis skulle jag kanske inte gjort det.

Dvs jag anser att man skall ha den på hela tiden om man tänker ha golvvärme. Inte slå på och av den över året.

Om det är relativt välisolerat och torrt under huset, varför skulle man inte kunna dra slutsatser om risker baserat på det? Det är inte slagrutor och feng-sui vi pratar om, utan fysik.

Än en gång är detta visst ett problem som "alla" vet om finns, men är det någon som någonsin har hört talas om någon som har problem med det? Min badrumsfirma hade det inte...

Jag vet ett köpcentrum i Luleå där detta var ett problem. Kan någon hitta ett exempel på ett småhus?

Ja jag har sett ganska många exempel men då är jag inte så bra referenspunkt då det statistiskt sett inte är särskilt sannolikt.

Kan du inte utveckla vad de som fick problem hade gemensamt? I vilken roll har du sett det och hur har det artat sig i praktiken? Har det varit i samband med golvvärme som slagit på och av eller?

tripptrapp skrev:
Om det är relativt välisolerat och torrt under huset, varför skulle man inte kunna dra slutsatser om risker baserat på det? Det är inte slagrutor och feng-sui vi pratar om, utan fysik.

Än en gång är detta visst ett problem som "alla" vet om finns, men är det någon som någonsin har hört talas om någon som har problem med det? Min badrumsfirma hade det inte...
I detta specifika fall pratar vi inte om ett välisolerat golv utan ett helt oisolerat sådant.

Och nej, vi pratar inte om slagrutor eller feng-sui utan om fakta och teorin varför det eventuellt skulle vara möjligt att fenomenet av omvänd fuktvandring skulle uppstå.

Det intressanta är att det vid praktiska prov har visat sig att vissa isolerade golv med golvvärme som slåss av på sommaren får ett högre RH jämfört med ett rent betonggolv som har värmen på under samma period.

Men att det skulle vara ett stort "problem" tror jag inte. Tror inte ens att det skulle bli ett problem oavsett om man slår på eller av värmen i detta fallet, men om man vill vara helt säker på att slippa det så låt värmen vara på för det blir definitivt inget problem så länge plattan är varmare eller lika varm som underliggande mark. Detta är fysik :)

Tack Oceanis, det var inte meningen att låta spydig utan bara att få någon sorts proportion på riskerna, är detta teoretiska problem eller något som verkligen sker?

Kan fortfarande inte förstå att mitt golv är såpass varmt utan påslagen golvvärme, 18.5 grader visar tempsensorn i golvet. Men då är det väl hyfsat bra isolerat trots att det bara är 1 cm isolecta utöver plattan.

Nu har muraren varit på besök och gett förslag på lösningar:

Väggarna:
Han tyckte väggarna var för ojämna för att duga som kaklingsunderlag. Han vill därför lägga ett lager puts (gipsputs) på samtliga 4 väggar för att få dem helt raka.

Golvet:
Han ville först lägga ett lager flytspackel för att jämna ut det värsta. Sedan lägga ett lager med en tät isoleringsskiva och sedan lägga golvvärme på denna. Sedan avslutar han med ett lager flytspackel. Och sen vill han att jag fuktspärrar hela golvet + 5cm upp på väggarna.
Jag tipsade honom om Isolecta-skivan så han skulle ta med detta som ett förslag i offerten.

Några spontana reaktioner?
Jag är fortfarande skeptisk till att använda gipsputs i en källare (två av väggarna är ytterväggar). Han menade dock att det inte är några som helst problem med fuktvandring och han har aldrig stött på några problem under sina 25 år i branchen.
Gällande golvet så tycker jag inte om idén att fuktspärra ett helt källargolv.
Skulle ett alternativ till Isolecta-skivan kunna vara att först lägga ett lager med EPS-cement som man sedan lägger golvvärme+flytspackel på?

Väggarna skulle jag då hellre putsa upp med riktigt bruk alternativt fästa typ Jackonskivor med fix. Gipsputs lär säkert fungera men kan i värsta fall släppa om det blir för fuktigt/blött i väggen.

Golvet skulle jag absolut inte tätskikta hela, bara i våtzon 1 och enligt BKR rekommendationen ska man väl bara ha 20 cm runt golvbrunn och ca. 20 cm utanför dusch plats.

Det verkar vara ungefär samma förutsättningar som i mitt badrum, och där var det aldrig tal om att sätta tätskikt över hela golvet. Dock hade jag ju plastmatta innan, så det får väl räknas som ett tätskikt som aldrig gav problem.

Lolle: Kan du inte berätta lite mer om att du sett många fall av omvänd fuktvandring från golvvärme i praktiken, jag är verkligen intresserad av att få höra när det sker i praktiken?

Hur fuktig är plattan nu?
Spelar driftkostnaden ingen roll skulle jag bara lägga ut golvvärmen direkt på betongen och flytspacklat på det...ingen fuktspärr alls....sen använda en duschkabin.....

1cm Isolecta ska enligt deras hemsida ge ca 20% besparing. Med tanke på kostnaden så är det nog svårt att få tillbaka det på elräkningen. Min hantverkare tog 6000 extra efter rot för att lägga in det på 14m2, nu vet jag ju inte riktigt hur mycket golvet kommer att dra men innan jag lagt ner 30k i el bara på värmegolvet har det nog gått många år... Men jag la in det ändå, skrämd som jag var av denna mytiska omvända fuktvandringen vill jag inte ha för mycket värme som går nedåt.

Locke skrev:
Jag vet ett köpcentrum i Luleå där detta var ett problem. Kan någon hitta ett exempel på ett småhus?
Nu blev jag nyfiken. Vilket köpcentrum?

La Ebeco Cable Board , tätskikt mot putsade innerväggar, dushzon och runt brunnar.
Nu skall jag snart starta upp det och börja duscha på det hela skall bli spännade och se om det håller :) bild-2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bild 3-2.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.