Jag har en gammal 40-talsfastighet där jag i bottenplan har ett rum som tjänat som någon form av skyddsrum med armerade väggar. Rummet ligger till 1/3 under mark. På väggarna sitter någon form av skiva som jag bedömmer är runt 4 cm tjock och består av träfiber och cement - den sitter rätt på väggen, oreglat och är en "luftig" skiva som det inte går att skruva något i. Det sitter en papperstapet på som är målad och den är intakt.

Detta rum planerar jag att göra ett badrum i och det är speciellt väggarna jag funderar på till att börja med. Eftersom det är väldigt svårt att regla upp något, så funderar jag på om det går att använda befintlig vägg som grund, fuktspärra denna och kakla på den? Om inte, vad har ni för förslag på lösningar i ett källarutrymme av den här typen?

Hej, och välkommen..

Om möjligt så skulle man ju behöva klarlägga vad det är för typ av skiva du beskriver. Av din beskrivning (tänker då särskilt på det du beskriver som "träfiber") så vore det väl en klar fördel om den gick att avlägsna. En andra komplicerande fråga är ju om den är så pass stabil att den skulle klara att bära kakel.

Jag vet faktiskt inte, samma "skivor" satt i tvättstugan. De sitter s a s "putsade" på väggen ytan in i rummet är också putsat. Som sagt så är de från 40-talet - kanske någon annan vet vad det är.

Hållfasthetsmässigt har jag ingen aning om vad de kan orka med. Mitt problem är att väggarna är såpass armerade att det blir svårt att regla upp på bakomvarande väggar.

Träfiber låter kanske konstigt, jag skulle vilja beskriva det som små hyvlade träspån som binds samman av cement och där det även finns en del luft emellan. Hoppas någon förstår hur jag menar :-)

En bild säger ju kanske mer. Om du har möjlighet..

Jepp, träullsskivor är det! OK, av vilka skäl är det olämpligt?

De innehåller ett organiskt material = trä.

OK, jag trodde man använde denna typ av beklädnad just för att det är ett lämpligt material i fuktiga utrymmen.

Hur som helst - innebär det att man aldrig kan använda någon form av trä i form av reglar etc i anslutning till ett badrum? Jag har förstått att det finns en del lösningar med skivor av oorganiskt material, men hur gjordes det tidigare? Har man eliminerat de flesta konstruktionsrelaterade fuktskadorna numera genom de nya materialen?

Träullsplattor innehåller granträ = organsikt material men av någon anledning funkar de i fuktig miljö, de möglar tydligen inte. Har kanske något med betongen att göra? Konstruktionen är vad jag vill minnas godkänd för källarmontage, om än en mindre känd variant.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.