Hej! Har köpt ett litet hus från 75. Badrummet är från bygg året och besiktningen gör klart att dess funktionella livslängd är slut och man bör renovera badrummet inom rimlig tid. Helt förståeligt.

Det som inte stod och som upptäcktes vid tillträde (denna vecka) var att i ett av hörnen stod en garderob/skåp, direkt på betong, ej på klinker som övriga badrummet har på golvet. Väggarna bakom garderoben är av masonit och inte kakel. Jag tror man byggt igen ett städskåp och öppnat upp det inifrån badrummet för att få mer förvaring.

Det är alltså helt öppet för fukt och vatten att ta sig in där, om det vill sig illa. Det finns även ett eluttag och en gammal fläkt som sitter på vägg och i taket, som inte har silikon runt eller annat som tätar.

De öppna delarna är dock inte i direkt närhet till badkaret eller handfatet och tvättmaskinens utsläpp leds åt motsatt håll. Det är även fall mot badkar/golvbrunn.

Jag ska reklamera detta till säljarens försäkringsbolag som dolt fel på måndag.

Min fråga är nu. Är det rimligt att ha haft denna typ av öppen lösning med hänvisning till att badrummet är gammalt? Eller har någon annan input i frågan?

Kan tillägga att varken jag, mäklaren eller besiktningsmannen såg detta på visningen. Oklart varför.

Tacksam för input!

Med vänlig hälsning,
Josefin

• Gammalt badrumshörn där en garderob tagits bort, visar betonggolv och masonitväggar med hål, intill klinkergolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av badrum med öppet utrymme utan kakel och synlig betong, med två hål i masonitväggen.
    Skapa konto
  • Garderob utan dörr i badrum med kaklade väggar och klinkergolv. Tvättmaskin syns bredvid ett element.
    Skapa konto
Jag har spontat svårt att se att detta badrum är i original från 1975. Jag tror det är renoverat senare.

• Gilla
Claes Sörmland och 6 till
  • Laddar…
H
Rosa50 JosefinP skrev:
Hej! Har köpt ett litet hus från 75. Badrummet är från bygg året och besiktningen gör klart att dess funktionella livslängd är slut och man bör renovera badrummet inom rimlig tid. Helt förståeligt.

Det som inte stod och som upptäcktes vid tillträde (denna vecka) var att i ett av hörnen stod en garderob/skåp, direkt på betong, ej på klinker som övriga badrummet har på golvet. Väggarna bakom garderoben är av masonit och inte kakel. Jag tror man byggt igen ett städskåp och öppnat upp det inifrån badrummet för att få mer förvaring.

Det är alltså helt öppet för fukt och vatten att ta sig in där, om det vill sig illa. Det finns även ett eluttag och en gammal fläkt som sitter på vägg och i taket, som inte har silikon runt eller annat som tätar.

De öppna delarna är dock inte i direkt närhet till badkaret eller handfatet och tvättmaskinens utsläpp leds åt motsatt håll. Det är även fall mot badkar/golvbrunn.

Jag ska reklamera detta till säljarens försäkringsbolag som dolt fel på måndag.

Min fråga är nu. Är det rimligt att ha haft denna typ av öppen lösning med hänvisning till att badrummet är gammalt? Eller har någon annan input i frågan?

Kan tillägga att varken jag, mäklaren eller besiktningsmannen såg detta på visningen. Oklart varför.

Tacksam för input!

Med vänlig hälsning,
Josefin
Det var andra regler då. Du har ett 3ggr uttjänt badrum från 1975 du var medveten om åldern och du kan inte annat än förvänta dig annat än hitta fel. Du kommer heller inte få något nytt badrum betalt. Du tjänar inget på att anmäla det som dolt fel, du slösar bara tid och kraft.

• Gilla
Karl Heinz och 13 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Vilka skador har uppkommit?

Om det är ett 50 år gammalt badrum och det inte finns vattenskador då är det bra byggt. Du har ju facit om det höll eller inte.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
G
Ingen ide att blanda in försäkringsbolag tycker jag då inget är trasigt eller fel.

Ser ju inte ut att vara original heller men det är garanterat 30 år så det finns ju ingen ekonomisk vinning att hämta ändå.

Jag hade köpt en ny garderob på IKEA och byggt in perfekt för att förvara handdukar i.

• Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Helt sant, det kanske inte är från 75 men är gammalt.

Men kan man inte vänta sig att badrummet ska vara tätt oavsett?

Jag inser också besväret med att dra det som dolt fel så gör det helst inte, om det inte är värt det.

Dock vill jag ju ha ett tätskikt som håller måttet, vilket jag också tror mitt försäkringsbolag vill att jag har? Den kostnaden hade varit bra om försäkringen hade tagit. Mer det sagt inget nytt badrum.

Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:

Om det är ett 50 år gammalt badrum och det inte finns vattenskador då är det bra byggt. Du har ju facit om det höll eller inte.p
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:

Om det är ett 50 år gammalt badrum och det inte finns vattenskador då är det bra byggt. Du har ju facit om det höll eller inte.
Vet inte om skador uppkommit. Bara sett att kakel och klinkers saknas.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Har inte besiktningen gett några uppenbara anmärkningar, så är det ju inget som behöver göras akut.
Garderoben utan tätskikt har ju varit där ett tag.
Sedan kan aspekter som användning av badrummet, t.ex. om dusch tidigare knappt aldrig använts, och nu börjar användas flera gånger om dagen, göra att problem uppkommer.

När vi köpte vårt hus, så fanns ett badrum/dusch som var från byggåret (något äldre än ditt) som i princip aldrig hade använts. Tidigare boende hade alltid duschat i källaren. Det badrummet började vi aldrig använda för dusch, utan det revs och byggdes om enligt modernt regelverk. Det hade vi planerat för redan när vi köpte huset.

• Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
H
Rosa50 JosefinP skrev:
Helt sant, det kanske inte är från 75 men är gammalt.

Men kan man inte vänta sig att badrummet ska vara tätt oavsett?

Jag inser också besväret med att dra det som dolt fel så gör det helst inte, om det inte är värt det.

Dock vill jag ju ha ett tätskikt som håller måttet, vilket jag också tror mitt försäkringsbolag vill att jag har? Den kostnaden hade varit bra om försäkringen hade tagit. Mer det sagt inget nytt badrum.
Badrummet är utjämnat, ser inte heller ut som det är några skador. Branschregler är inte samma då som nu. Du kan förvänta dig att allt inte är perfekt efter så många år.
Du får inte ens en skruv av försäkringsbolaget. Man tror felaktigt att allt går på dolda fel försäkringar men undersökningsplikten är långtgående och även vad man kan förvänta sig beroende på ålder. Hade badrummet varit 10 år så kanske du hade haft en liten chans för då kunde du ha förväntat dig att badrummet hade varit i bättre skick.

Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Du har helt missförstått dolda fel.
Du har ju inget fel, men nu vet du mer för att.undvika ev framtida fel.
det där snyggare du till själv eller med hjälp eller så renoverar du hela badrummet.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jadu...

Det där badrummet ser ut att vara yngre än 1975 men fortfarande "gammalt".
Kan tätskiktet vara uppvikt runt den där hörnan?
Det är tillräckligt gammalt för att vara ljusår från dagens våtrumsrutiner.
Jag tycker det ser ut att vara tillräckligt lätthittat för att inte vara dolt.

Det är inte lätt.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om inga skador har uppkommit med normalt användande på 50 år så finns inget fel. I vart fall inget väsentligt fel. Du begär ersättning för ett fel som inte märks eller har någon betydelse.
Hur mycket hade du själv varit villig att betala nån för ett sådant fel?🤔

Hade badrummet varit ett år gammalt är det en annan sak, det har ett värde och vi vet inte om felet skulle orsaka skador. I ditt fall vet vi och badrummet har inget (ekonomiskt) värde...

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Ni verkar missförstår mig helt som tror att jag hoppas få en massa pengar här? Jag frågade om det är rimligt dvs inte konstigt eller riskabelt, att haft badrummet såhär i många år. Oklart om någon svarade på den frågan alls :)

Kan tillägga att det är besiktningsmannen som uppmanat mig att anmäla det, eftersom säljaren har en försäkring.

Alright...rimligt eller inte, det jag funderar på är om tätskiktet är uppvikt runt detta skåp?
Det är fö svårt att se på bilderna hur det är tätskiktat för övrigt?

Att ingen svarar på frågan beror nog på att ingen vet när badrummet är gjort..
Är det sen -75 vilket känns osannolikt, men inte omöjligt, så är det inte konstigt.
Är det gjort -95 borde man vetat bättre, jo.

• Gilla
Farstatjej90 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.