12 826 läst ·
58 svar
13k läst
58 svar
Badrum felbyggt vid nybyggnation FB vägrar ersättning
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Nu vet vi ju inte exakt vad det var för fel som har upptäckts. Den klassiska varianten av felskuren manschett, är ju att manschetten skurits fel så att den tittar fram under klämringen i golvbrunnen. Det felet anmärks det regelbundet på vid överlåtelsebesiktningar. Och felet beror på att många plattsättare tyckte det var för dyrt (ca 100 kr) att köpa den skärmall som skall användas för att få till rätt skärning, de skar på frihand.
Och har man den inställningen till att göra saker rätt, så finns det säkert många fler fel på utförandet som inte är lika lätta att upptäcka.
OM det verkligen var först vid rivning av golvet som felet kunde upptäckas, så måste det vara något annat än den klassiska felskärningen.
I så fall skulle detta kunna vara ett dolt fel. Men du kommer ändå inte att få ersättning. Ett så gammalt badrum har så lågt värde att det inte är lönt att bråka om det.
Och har man den inställningen till att göra saker rätt, så finns det säkert många fler fel på utförandet som inte är lika lätta att upptäcka.
OM det verkligen var först vid rivning av golvet som felet kunde upptäckas, så måste det vara något annat än den klassiska felskärningen.
I så fall skulle detta kunna vara ett dolt fel. Men du kommer ändå inte att få ersättning. Ett så gammalt badrum har så lågt värde att det inte är lönt att bråka om det.
Jag kan tycka att det inte är ett fel som man "med fog kunnat förutsätta vid köpet" och om TS beskrivning stämmer, inte heller "en avvikelse som köparen borde ha upptäckt vid en sådan undersökning av fastigheten som varit påkallad med hänsyn till fastighetens skick, den normala beskaffenheten hos jämförliga fastigheter samt omständigheterna vid köpet" (citat från jordabalken).
Det finns alltså skäl att tro att TS skulle kunna vinna i en tvist om så kallat dolt fel. Däremot är det, som många andra påtalat, inte mycket att hämta hem från ett badrum som är snart 20 år gammalt. Frågan är väl i så fall om bristen i badrumsutförandet har orsakat följdskador. TS bör därför låta undersöka vad sådana kostnaderna kan hamna på (om de finns) och på det lägga på det återstående värdet av badrummet.
Men sen finns det ytterligare en variabel att fundera på, och det är hur mycket värdet på huset hade påverkats om den här informationen hade varit allmänt känt vid köptillfället. Enligt utslag från HD bör den här värdeminskningen ligga på minst, om jag kommer ihåg rätt, ca 5-6 procent av köpeskillingen.
I det fall TS kommer fram till att hen vill ställa krav på säljaren, är det viktigt att dessa ställs ganska omgående eftersom möjligheten annars kan upphöra.
Det finns alltså skäl att tro att TS skulle kunna vinna i en tvist om så kallat dolt fel. Däremot är det, som många andra påtalat, inte mycket att hämta hem från ett badrum som är snart 20 år gammalt. Frågan är väl i så fall om bristen i badrumsutförandet har orsakat följdskador. TS bör därför låta undersöka vad sådana kostnaderna kan hamna på (om de finns) och på det lägga på det återstående värdet av badrummet.
Men sen finns det ytterligare en variabel att fundera på, och det är hur mycket värdet på huset hade påverkats om den här informationen hade varit allmänt känt vid köptillfället. Enligt utslag från HD bör den här värdeminskningen ligga på minst, om jag kommer ihåg rätt, ca 5-6 procent av köpeskillingen.
I det fall TS kommer fram till att hen vill ställa krav på säljaren, är det viktigt att dessa ställs ganska omgående eftersom möjligheten annars kan upphöra.
Vilket försäkringsbolag är det?G GladGutt skrev:Hej,
Vi köpte för åtta år sedan ett hus som byggt av Myresjöhus (Skanska) 2006. I stort sett allt har fungerat bra sedan dess, men så märkte vi plötsligt efter sommaren att vattnet i en av duscharna inte rann ner i brunnen längre. Stopp tänkte vi och började undersöka. Det visade sig inte vara något stopp i avloppet utan vi märkte istället en liten förhöjning i golvet en bit från brunnen. Vattenskada förstod vi och ringde FB som skickade en besiktningsman.
Denne kunde konstatera att det var en vattenskada, men att orsak och omfattning inte kunde fastställas utan att man öppnade upp golvet. FB återkom då och sa att de inte står för kostnader eller återställning om det visar sig vara felbyggt.
Golvet öppnades och enligt den djupare kontrollen beror skadan på att tätskiktsmanschetten är felaktigt skuren och vatten därmed kunnat tränga genom. FB vägrar då ersättning med hänvisning till fel utförande.
Här börjar det bli Kafka. Huset byggdes av Myresjöhus som upprättat och följt egenkontrollprogram, huset genomgick godkänd slutbesiktning innan överlämning till förste ägaren. Vi köpte huset tio år senare och FB krävde då en omfattande besiktning innan de tecknade försäkringen. En besiktning som inte visade på några allvarliga fel eller brister men som nu visar sig bara lett till en dags förlorad arbetsinkomst eftersom utlåtandet inte har någon bäring när nu skada trots allt uppkommit.
FB menar således att innan förste ägaren tog emot huset, eller senast vid tioårsbesiktningen, skulle de brutit upp badrumsgolvet för att fastställa att det var korrekt utfört, eller att vi och FBs egen besiktningsman skulle gjort det innan vi köpte huset och tecknade försäkringen. Det är ju HELT orimligt.
Var det som FB hävdar fel från början så var ju även förre ägaren rimligen helt ovetande, men Myresjöhus ansvar torde vara preskriberat. Hur gör vi? Går till förre ägaren och hävdar dolt fel? Någons försäkringsbolag måste ju rimligen ta på sig detta. Om inte vårt, så säljarens eller byggarens?
Vattenskada uppstår och orsaken bedöms ha orsakats av felaktigt montering av golvbrunnen.
Knappast något underhåll i världen hade kunnat undvika det.
Sedan förstår jag ju att man Knappast kan få ett nytt badrum pga detta efter 20 år.
Knappast något underhåll i världen hade kunnat undvika det.
Sedan förstår jag ju att man Knappast kan få ett nytt badrum pga detta efter 20 år.
Tack, nu är vi inte intresserade att få ett nytt badrum, utan få felet avhjälpt. Om vi samtidigt väljer att göra om hela badrummet är det inte något vi räknar med att någon annan bekostarHuddingebo skrev:
Då är det ju bara att ta in offerter och åtgärda det ni behöver få åtgärdat.G GladGutt skrev:
"Få felet åtgärdat"... ni behöver ju renovera badrummet.
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Mycket märkligt av FB, vilket bolag handlar det om? Jag fick förra året ersättning på 200tkr för ett badrum från 2006 som byggts av tidigare ägare där golvbrunnen monterats fel och vatten efter 18 år började rinna ner till nedervåningen. Jag har villaförsäkring plus från Tre Kronor.G GladGutt skrev:
Hobbysnickare
· Västra Götaland
· 1 496 inlägg
Tre Kronor ersatte hela badrummet utom taket efter 18 år. Jag behövde bara luta mig tillbaka. Vi betalade 10000 i fast åldersavdrag och självrisk men tror 34000 totalt på grund av krav på ny byggstandard.Huddingebo skrev:
Om man bara tänker efter lite .... Varför skulle försäkringsbolaget ersätta nåt som är felbyggt? Det är väl den som gjort fel som ska stå för ersättningen?🤔
Tror inte det kan ha varit SÅ fel om det höll i 18 år?
Gissar att du har mycket att förlora och lite att vinna här...
Tror inte det kan ha varit SÅ fel om det höll i 18 år?
Gissar att du har mycket att förlora och lite att vinna här...
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 631 inlägg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5 631 inlägg
Vad jag har hört är de dyra men bra. Vad är din erfarenhet ang. priset av årspremien i förhållande till andra de försäkringsbolagen?S Småbrukaren skrev:
Här är villkoren för Länsförsäkringars Villaförsäkring:
https://www.lansforsakringar.se/49e..._b28_villkor_villahemforsakring_vh23_webb.pdf
Utdrag:
https://www.lansforsakringar.se/49e..._b28_villkor_villahemforsakring_vh23_webb.pdf
Utdrag:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder