Röris har monterat nya badkarsblandaren, men tyvärr kommer den lite för tight mot fästet så den tillhörande "hyllan" (som ska täcka rören) får inte plats (det fattas ca en halv cm). Det här ser ju ganska risigt ut.

Vad säger jag till röris? Det måste väl gå att lösa på något sätt? (Om det inte går att få perfekt så har jag ju hellre "hyllan" + 1 cm luft mot väggen om det skulle vara enda alternativet med någon nippel emellan.)
Blandaren är en Grohe Grohterm 2000 New och fästet ett Trio Perfekta.

En person rör vid en badrumskran, vit kakelbakgrund, duschslang synlig, bild i vinkel ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har för mig att det följer med väggfästen med blandaren som har rätt längd för att hyllan ska sitta precis mot väggen.

Oavsett vilket så skall ju det finnas plats så du kan sätta hyllan där den är avsedd.

FInns ju monteringsanvisning med mått att följa så det blir rätt.

Nej, något fäste följer inte med blandaren.

Kapa till hyllan med en bågfil eller annan fintandad såg och putsa av kanten så kommer det att se bra ut.

Visst kan jag göra det, men det är ganska mycket metall att ta sig igenom. Och det är väl inte för mycket begärt att en ny blandare kan monteras utan att man måste såga i den?

Ok. Jag trodde passbiten var gjord i kromad plast.

Bara br han göra om det.
Av nyfikenhet undrar jag, visade du hyllan och sa att den ska sitta där och måste passa?
Har du sagt fäst blandaren så är det ev en kommunikationsmiss från din sida så du får stå för backjobbet

ska det passa som tänkt är så lär nog blandarfästet vara ett Grohe också. Tror knappast man kan mixa fabrikat och få sånt där att lira.

TheGame: Nej, jag har inte instruerat om monteringen. Utgår ifrån att han tittar vad som finns i kartongen och läser instruktionen.

Stefan1972: Så kanske det är, men säljs öht Grohe blandarfästen i Sverige?

om det finns i sverige vet jag inte. Det finns ju dock ingen direkt standard hur de ska se ut så att blanda fabrikat för optimalt användande är som sagt en chansning. Särskilt om det ska kombineras med nåt liknande som har givna mått.

När jag kollade på Grohe's hemsida så använder man deras väggbrickor för montering och då är det kanske lättare att få rätt avstånd från väggen. Oavsett vilket så måste ju hantverkaren rätta till felet så det går att montera hyllan som det är tänkt.

det är ju knappast hantverkarens fel att kunden har valt fel delar och en korrekt monterad väggbricka byter man nog inte ut bara sådär med tanke på rören.

Nej, det här går inte att lösa. Enligt Grohe funkar hyllan bara om man har väggdosor, vilket inte framgår vid köpet. Grohe och bygghemma.se har nu kommit fram till att man tar tillbaka blandaren. Bra hanterat!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.