Jag är inte så händig och är ny på allt vad detta med hus innebär. Vi har inget badkar i badrummet och jag kan sakna att ha ett till det minsta barnet. Dock har vi ingen plats för ett badkar i badrummet och min fundering är om det går att sätta in ett badkar i tvättstugan utan att behöva renovera. Tvättstugan ligger i källaren och har betong golv och har en golvbrunn där då tanken att vattnet från badkaret skulle rinna ut. Där rinner även vattnet från tvättmaskinen ut. Det är inte tänkt att duschas där utan endast bada kortare stunder. Det är kakel på väggarna. Dock är det ett äldre radhus.
Kanske lite svårt för er att kunna svara på frågan men ni kanske har några tankar kring detta?

Det är väl vatten på golvet som kan vara problemet men golvet har ju tidigare tålt lite vatten så det fungerar nog.
Vi har bubbelbadkaret i tvättstugan men vi har plastmatta på golvet.

Protte

För ditt svar! Tanken är som sagt att vattnet ska rinna ut direkt i brunnen, men visst kanske det hamnar lite utanför brunnen ibland. Men det gör det även när jag fyller på eller häller ut vattnet som jag torkar golvet med.

Är det betonggolv blir det nog inga problem om det läcker lite vatten bredvid. Betonggolv i äldre hus är alltid till viss del fuktmättade, dvs de drar upp fukt från marken under. Det innebär att golvet till stor del "tål" att bli blött utan att ta skada (på sikt kalkar vatten ur betong, men det sker ju ändå pga funkten underifrån). Betydligt värre är det med plastmattor på betoggolv i gamla källare. De hindrar ju fukten från att kunna passera upp genom golvet och stannar precis under plastmattan. När man river gamla tvättstugor med plastgolv är det nästan alltid blött under plastmattan. Vi köpte ett hus från 54 för ett år sedan. Vi rev ur plastmattan och under den kunde man plaska runt ordentligt. Sedan la vi in klinkers på golvet och tanken med det var att möjliggöra fuktvandring genom golvet. Vi satte också in ett badkar i tvättstugan. Jag måste säga att vi använt det betydligt mer än jag trodde vi skulle göra :)

AnneFi
med tanke på att vi har noll tätskikt i vårt badrum i källaren så borde det ju inte vara några problem med ett badkar i er tvättstuga.

Jenny7701 skrev:
För ditt svar! Tanken är som sagt att vattnet ska rinna ut direkt i brunnen, men visst kanske det hamnar lite utanför brunnen ibland. Men det gör det även när jag fyller på eller häller ut vattnet som jag torkar golvet med.
Tror att det är helt ok.

En liten parentes: När min son på 9 månader badar hamnar vattnet överallt, riktigt kul att plaska tycker han.

MVH

Tack så jätte mycket för era svar!

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.