personstarthumb-up

Tvättstuga

Ämne
Svar
Läst
Senast ↓
  1. E

Artikel om att planera tvättstuga

kanske du kan hjälpa mig att planera våran då? ;) vi har 160 cm bred på framsida där hade jag tänkt ha tvätt och tork bredvid varandra och sen en skåp på ca 40-45 cm bred och en skiva ovan på, men diskbänk då !!?:sly:!! diskbänken ståd på vänster sida av tvättmaskinen och tomlare ovanför tvättmaskin. sen vi har på andra sida höger till tvättmaskin ca 165 cm bred och där
    elisa_82 · feb '15 · 1 svar · 21,6k läst
    ·
  2. arneri68

Tvättstuga

[citat] Det finns fäger för betonggolv som andas. Vi har det i vår tvättstuga och färgen sitter. Har ett hobbyrum intill tvättstugan som är målat med två-komponentfärg och den sitter också. Om plattan ofta är vattensjuk lär färgen lossna, men frågan är om huset är lämpligt att bo i då.
    arneri68 · 1h · 5 svar · 177 läst
  3. I

Renovera tvättstuga, väggmaterial

[citat] Supernöjd. Haft vänner över som hjälpt mig att putsa och klinga. De nöjde sig med ett par grillkvällar med några kalla till sommaren bara. Definitivt värt att fixa ordning källare. Dock blev det lite för tätt nu när jag satte igen hål och glipor så måste ventilera mer framöver.
    Irouza · 3d · 17 svar · 899 läst
    ·
  4. K

Tätskikt vid inkommande vatten

Tack för svar! Jag är lite inne på Jontes spår.. Även om Liteavvarjes lösning inte lät helt dum.
    Kingalot · 3d · 4 svar · 158 läst
    ·
  5. H

Fog ändrar färg tvättstuga

sköljmedel kan även vara tvättmedlet som har gjort nyanskilnaden. ljusa fogar på väggar och mörkare på golv så brukar slippa nyansändring
    henke_benke · 5d · 10 svar · 260 läst
    ·
  6. H

Byta våtrumstapet på gipsväggar?

Om jobbet ännu inte är gjort, titta i tapetskarv ovanför dörr/fönsterfoder, där brukar det sitta löst, men du kommer nog inte ner till ”gipspapprent” med en gång. Vad ska du göra sen? spackla och sätta ny tapet?
    hordak · 6d · 2 svar · 132 läst
    ·
  7. Gandrea

Fixa till tvättstugan i källaren

[citat] Silikatfärg har vi koll på. Vi ska slipa bort så mycket färg som går innan bara... Skoj! Det sitter en till golvbrunn lite längre in bakom vattenpump (ej med i bild) som vi ska dra rören från tork/tvättmaskinerna till istället. Just nu går rören dessutom framför maskinerna. Helt värdelöst!
    Gandrea · 6d · 10 svar · 511 läst
    ·
  8. jackt

Nya tvättstugan i källaren

[citat] Om man vänder på det, 40mm till slasken och 32mm till tvätten låter ju bra då. Slasken tänkte vi oss en klassisk i plåt med räfflorna på framsidan. Men den har väl egentligen ett vattenlås under så då kanske man kan göra en 110/50 koppling innan golvbrunnen och använda 40mm från brunnen till tvättmaskinen så får man bra drag överallt? Åker å köper en brunn med
    jackt · 6d · 5 svar · 190 läst
    ·
  9. Ljus

Genomföring för bänkskiva

Kul att det ordnade sig. Ser bra ut:)
    Ljus · 13d · 8 svar · 298 läst
    ·
  10. E

Budgetinredning av ny tvättstuga

Nu har det hänt lite i projektet, efter allt helgfirande. Jag filmade en bit ner i avloppet med en billig biltema-kamera, visserligen är jag knappast något proffs på att bedöma sånt men jag såg inget konstigt. Plaströr så långt jag kunde se, inga uppenbara stopp eller skador. Jag bestämde mig för att köra vidare på snålvarianten att gjuta upp runt den befintliga brunnen, och sen
    erik_qwerty · 13d · 10 svar · 644 läst
    ·
  11. C

Renovering av tvättstuga i källaren

Lånar tråden lite, du kanske har svaret... Är lite fundersam på om vi ska lägga diffussionsspärr mot övervåningen, hur gjorde du? Vi kommer ju ha Bastu med foliespärr, dusch, bad och tvättstuga. Så taket blir ju ovanvåningens golv, Laminat- Foam-Råspont-Isolering-Diffusionsplast(om man nu ska ha det)-Huntonitplattor. Eller låta det vara öppet utan plast så det får andas?
    Conny Svensson · 18d · 179 svar · 32,9k läst
    ·
  12. Mazen

Ny diskbänk på gammal tvättbänk?

En diskbänk brukar ha en kärna av spånskiva, borra några hål i ställningen och skruva fast genom dessa. Alt en sträng montagelim. Eller som ricebridge skriver, se om du inte kan hitta en "spillbit" av en massiv bänkskiva och sänk ner en ho i den. Blir ett lyft vilket som.
    Mazen · 19d · 6 svar · 136 läst
    ·
  13. Z

Typ av hantverkare

Kan också tipsa om att ringa och höra med någon firma som säljer och installerar tvättmaskiner. De brukar ha kontakter med byggfirmor som renoverar tvättstugor.
    ZipLock · 20d · 3 svar · 210 läst
  14. K

Hjälp med ritning liten tvättstuga

Tack för era synpunkter. Bredden på rummet kan justeras, eftersom det är ett stor rum som ska delas av, men ju större tvättstuga desto mindre badrum... Om rummet görs 190 cm så blir det lite marginal för maskinerna, eller flyttas dem till långsidan. Bra tips om att byta plats på den fällbara bänken till andra väggen och att byta plats på tvättmaskin och torkskåp. Tack för era
    khanna · 27d · 5 svar · 253 läst
    ·
  15. C

Avloppsinlopp i kaklad trumma

Fast då räcker en liten lucka.. Får mäta lite! Tack för input!
    CGR · dec '17 · 8 svar · 307 läst
    ·
  16. C

Trumma i källare

Blir en fast låda med bänkskiva på. MEN: hur mycket inspektionsluckor behöver man? Tänker att ”inspektionsluckan” blir den lösa bänkskivan (gör att du kommer åt alla kopplingar) & så blir det kakelluckor för de två huvudbrytarna på sidan i kaklet. Funkar? Återstår sen att räkna ut hur man ska få ut röret till tvättmaskinen genom kaklet borta i höger hörn....
    CGR · dec '17 · 7 svar · 351 läst
    ·
  17. L

Kakelunderlag

Det är alltid bra med en renslucka när rör försvinner ner i underjorden , då får du sätta ett på röret , det med duschen är det betong mot mark under så kan du tätskikta 1 meter ut från den om fallet är bra och upp på väggarna i den . Det kommer alltid fukt genom betongen och den behöver dunsta bort , det gör den genom fogarna ., tätas det till kommer betongen att bli blöt (
    Liteavvarje · nov '17 · 3 svar · 281 läst
  18. A

Tvättstuga tidigare än 2011, vad gäller?

Ok, tack. Ser inget om tvättstuga ska göras som våtrum i tidigare GVK än 2011. Då har jag mitt på det torra fast det vart blött i tvättstugan....
    anis16 · nov '17 · 2 svar · 351 läst
  19. L

Spricka i betonggolv

Måla på du :)
    Liteavvarje · nov '17 · 3 svar · 191 läst
  20. C

Sovrum med tretex

Stort tack för alla tankar! Det blir renoveringsgips på befintlig kompott - dölja skiten helt enkelt... Ibland får man göra det lätt för sig. Och så framtagen pärlspont som huvudgärd (det verkar inte dra).
    CGR · nov '17 · 7 svar · 387 läst
    ·
  21. PNO

Hur kraftig luftavfuktare behöver man för att torka tvätt effektivt

Kör en Woods DS28i tvättstugan i källaren sedan ett par år. En av de bättre investeringar jag gjort i huset. Källarklimatet är helt annorlunda och tvätten torkar över natten. Jag har ingen särskild värme i tvättstugan mer än spillvärmen från bergvärmepumpen, två frysar och en liten varmvattenberedare, så det är ju inte speciellt varmt, kanske 15 grader, men den fungerar bra
    PNO · nov '17 · 37 svar · 2,9k läst
  22. P

Avfuktare eller torkskåp?

Japp, vägghängda torkställningar ska jag ha. Ett torkskåp kräver ju 60x120 cm yta för att dörren ska gå att öppna, men bara halva ytan är ju effektiv "hänglängd". Med väggmonterade torkställningar kan jag fördubbla hänglängden på samma golvyta. Med ett par stänger att hänga lakan och galgar på blir det nog riktigt bra!
    Patrik Friberg · nov '17 · 11 svar · 579 läst
  23. S

Ställa tvättmaskin och tumlare på IKEA Överskåp?

Varför inte de förhöjningsdelar som finns till tvättmaskiner? De finns ju med lådor, trådkorgar, ingenting alls och borde vara enklare än nå träskåp och hemslöjd?
    Stefan1972 · nov '17 · 25 svar · 15,1k läst
    ·
  24. I

Bänkskiva UTAN underskåp

Jag får nog hålla med, ska försöka övertala frun. Hon känner väl att det är lite mycket kostnader, men med tanke på att vi nu tagit bort torkskåpet för 13.000 som skulle köpas in och bytt ut mot en avfuktare samt en torktumlare för halva priset så kanske vi kan lägga till detta :) Tack för tipsen!
    Irouza · nov '17 · 13 svar · 478 läst
    ·
  25. Biggie

Torktumlare eller Avfuktare?

[citat] Kan tyvärr inte svara på det eftersom vi har kört på detta sen vi flyttade in, så jag har inget att jämföra med! Men jag tycker inte vår elräkning är speciellt hög. Avfuktaren går hela tiden, även om vi inte har tvätt på tork, tvättstugan är även hos oss i källaren så den hjälper till att hålla oönskad fukt borta!
    Biggie · nov '17 · 13 svar · 473 läst
    ·
  26. Jarlingar

Ny golvbrunn, hur mycket måste jag bila??

Golvbrunn bör ha 75mm rör, men det finns 50mm också. Toa 110mm. Handfat 75mm. Själva hålet för golvbrunnen bör min vara ca 30cm diameter. Iaf om det är en vanlig purusbrunn eller motsv. Sen brukar man ansluta med två 45° vinklar för justering.
    Jarlingar · nov '17 · 3 svar · 295 läst
  27. T

Luktande tvättmaskinsavlopp....

Tack för alla svar! (y)Fick mätt igår och rörens utvändiga diameter är 40mm och jag antar att det är det man går efter...? Meckis (och krilleman även om han var tvåa ;)) har en högst relevant synpunkt och tänkbar förklaring till varför det ser ut som det gör. Den variant som sitter där verkar ha en kapacitet på 0,6 l/sek och då är ju den som ni länkade till betydligt bättre
    ToRy · nov '17 · 12 svar · 374 läst
    ·
  28. J

Tätskikt och klinkerläggning i källare

Du kan prima halva ytan och sen lägga klinker, sen innan du avslutar en kväll primar du resten. Man ska inte låta primer stå för många dagar innan man beklär den. Dock skulle jag råda dig att lägga så mycket klinker du kan på en gång, och inte dela upp det. Man behöver ibland justera plattorna vartefter man lägger, har du då plattor som sitter fast så kan det ev bli lite konstigt.
    Jörgen Ö · nov '17 · 7 svar · 543 läst
    ·
  29. R

Montera golvbrunn i tvättstuga utan tätskikt

Såklart, men om det sitter en plastbrunn som är fräsch och det enda egentliga problemet är att det saknas klämringsfäste för manschetten, var mitt tänkta scenario (och verkliga även om renoveringen bara är en idé än så länge). Fukten finns ju ändå hela tiden underifrån.
    Roundup · okt '17 · 12 svar · 688 läst
  30. L

Torkskåp i tvättstuga. Ftx.

Ta du en kondensor , den torkar luften rätt bra , det är inte många gram fukt i den , och det går bra att få den luften i tvättstugan , annars ingen mening med kondensor Ett torkskåp ger ganska häftigt med fukt och ska ledas ut genom frånluften , det är synd att behöva ha regnrock när du tvättar och torkar
    Liteavvarje · okt '17 · 1 svar · 203 läst
  31. R

Fall vid golvbrunn under bänk

Bör inte va någe problem, men mattan lär behöva värmas en del beroende på hur stort fallet är. Vilket betyder lite mer tid för att lägga.
    Ragganof · okt '17 · 4 svar · 184 läst
Laddar...