1 786 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Badkar/handdukstork rörgenomföringar otydligt...
Hej, Är igång med badrumsrenoveringar.
Har dragit vatten 10 cm från vägg och 10 cm från golv ut CC80 som ska upp till en utanpåliggande blandare vid badkarskant.... Till badkar.
Är detta okej enligt alla regler?
Sen undrar jag över handdukstorken som jag tänkt sätta ovanför badkar med in och utlopp på handdukstorkens ben. Blir cirka CC48.. Det är en handdukstork som går på vatten. Så två vattenrör till denna ska ut. Är detta okej eller får man inte ha en sådan genomföring cirka 50 cm ovanför badkar?
Är el tillåtet då? Eller hur löser folk detta för att göra rätt och riktigt.
Har dragit vatten 10 cm från vägg och 10 cm från golv ut CC80 som ska upp till en utanpåliggande blandare vid badkarskant.... Till badkar.
Är detta okej enligt alla regler?
Sen undrar jag över handdukstorken som jag tänkt sätta ovanför badkar med in och utlopp på handdukstorkens ben. Blir cirka CC48.. Det är en handdukstork som går på vatten. Så två vattenrör till denna ska ut. Är detta okej eller får man inte ha en sådan genomföring cirka 50 cm ovanför badkar?
Är el tillåtet då? Eller hur löser folk detta för att göra rätt och riktigt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Du får nog inte ha två rör med bara 48 mm emellan (c/c) utan det ska vara minst 60 som jag tolkar branschreglerna: https://www.sakervatten.se/branschregler/branschregler-20211
Sorry! Det ska stå CC80. Inte 48
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 47 971 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 47 971 inlägg
Okej
Har du noga läst branschreglerna från BKR/GVK och Säker vatten?
Du får ha genomföringar till handdukstorken ovanför badkaret eftersom sådana genomföringar ska göras på ett sånt sätt att de är täta. Däremot kan ju handdukarna där bli fuktiga när man badar/duschar av sig efter badet.
Har du noga läst branschreglerna från BKR/GVK och Säker vatten?
Du får ha genomföringar till handdukstorken ovanför badkaret eftersom sådana genomföringar ska göras på ett sånt sätt att de är täta. Däremot kan ju handdukarna där bli fuktiga när man badar/duschar av sig efter badet.
Duschen är bredvid badkar. Ett kliv så är bara att duscha i duschen. Mindre skvätt där. Allt verkar grönt bara o köra då
Klicka här för att svara