10 814 läst ·
37 svar
11k läst
37 svar
Både smidighet och kraft i antingen 10,8 eller 14/18V?
Om du menar blå boschen jag länkade ovan (GDS 18 V-LI HT) så har den de nya 4.0Ah batterierna vilket borde ge längre driftstid.palbin skrev:Jo - jag får ta o skaffa mig den blåa Bosch apparaten - (har några
blåa Bosch tidigare (med sladd) o de inger förtroende) - man kan få
den med två batteri o laddare för typ 3500 kr eller så - en inkörsport
till andra blå Bosch batterigrejer då dessutom - man kan möjligen
undra hur länge ett 18 V 3 ah batteri varar om det drar 500 Nm - lär
inte vara så väldigt länge ... .
Aha - den jag hittade på webben verkade ha 3 Ah - kanske feltryck - i vilket fall
räcker batteriet 5-10 minuter räknade jag ut efter ha repeterat mina skolkunska-
per om SI-enheter lite - det lär ju vara tillräckligt för både skruva i och skruva loss
två av de avbildade feta skruvarna så det får man allt vara nöjd med - "för hand"
får man räkna med minst 1 timme för detta, typ ... . (Beror iofs på diverse
.)
räcker batteriet 5-10 minuter räknade jag ut efter ha repeterat mina skolkunska-
per om SI-enheter lite - det lär ju vara tillräckligt för både skruva i och skruva loss
två av de avbildade feta skruvarna så det får man allt vara nöjd med - "för hand"
får man räkna med minst 1 timme för detta, typ ... . (Beror iofs på diverse
Men den länk du skickat visar en maskin med endast knappt 300 Nm
(om jag inte allvarligt missförstått den) - det räcker inte till mer än halva
mitt "kraft"-behov
... . 5.2 Ah är ju väldigt bra dock (det var kanske
det du menade ...) - nästan dubbelt mot "vanliga" 3 Ah ... .
Edit: kan tillägga att jag funderat på skaffa ett juste elverk för "applika-
tioner" som dessa - när batterigrejer får det svårt - men kan man slippa
släpa runt på ett sådant är det ju bra ... . En (enda ynka) liter bensin har
alltså (räknat vid 18 V) 600 - 1000 Ah (beroende på diverse förluster,
bensinmärke mm etc odyl osv)
... .
(om jag inte allvarligt missförstått den) - det räcker inte till mer än halva
mitt "kraft"-behov
det du menade ...) - nästan dubbelt mot "vanliga" 3 Ah ... .
Edit: kan tillägga att jag funderat på skaffa ett juste elverk för "applika-
tioner" som dessa - när batterigrejer får det svårt - men kan man slippa
släpa runt på ett sådant är det ju bra ... . En (enda ynka) liter bensin har
alltså (räknat vid 18 V) 600 - 1000 Ah (beroende på diverse förluster,
bensinmärke mm etc odyl osv)
Redigerat:
Någon som är med på ett experiment för att finna svaret?anden2000 skrev:
Borreffekten borde stå i rimlig proportion till borrtiden. Och om man borrar så att man ligger nära motorns maxeffekt så borde man då genom att mäta borrtiden kunna få fram en motors maxeffekt, om man också mäter borrtiden för en annan maskin som gör samma jobb och har känd motoreffekt.
Så jag tog min nätdrivna maskin med märkeffekt 750 W och avgiven maxeffekt 380 W och borrade 10 st 10 mm hål med träborr genom 45 mm (torr 70x45-regel) så snabbt jag kunde. Det kändes som att maskinen fick jobba hyfsat nära maxeffekt. Sedan upprepade jag med lilla 10,8-borrskruvaren.
Batterimaskinen fick tveklöst jobba nära maxeffekt. Här nöp borret några gånger så jag fick backa och ta om. Tog dock inte många sekunder i sammanhanget. Möjligen tappade den lite ork och fart mot slutet på grund av batterinivå och upphettning, men jag tycker inte att heller det hade någon jättepåverkan. Lite tid försvinner ju också mellan hålen och det är kanske största felkällan då den kanske är hyfsat stor procentuellt för nätmaskinen, som då får sämre resultat vilket gynnar batterimaskinen. Å andra sidan kanske den lilla maskinen är lite underdimensionerad för jobbet och får lägga relativt mycket krut på friktion och mindre på borrning och därmed får orättvist dåligt resultat. Så testet får förstås tas med en nypa salt men borde ge en fingervisning i alla fall. För övrigt testade jag också maxmängden borrning på batteriet: 17 st 10 mm hål i 50 mm tryckt surt virke på full laddning. Batteriet är ett par år gammalt och har säkert tappat en del men det verkar ju vara fullgott för testet.
Den nätdrivna gjorde jobbet på 12 sekunder, mot 53 för batterimaskinen.
Då skulle alltså batteridragarens motoreffekt hamna på:
Märkeffekt: 750*12/53 = 170 W
Avgiven effekt: 380*12/53 = 90 W (antaget samma verkningsgrad)
Annorlunda uttryckt så skulle nätmaskinen alltså vara drygt fyra gånger starkare än den batteridrivna.
Vem vill göra testet med sin 18V-maskin? Och med 14,4?
Märkeffekten får ni alltså fram med 750*12/(tid i sekunder)
Slutligen: Kanske är grundantagandet felaktigt och batterimaskinen egentligen har högre maxeffekt men är ineffektivare som borrmaskin på grund av lågt varvtal för att den även ska funka som skruvdragare. Men då är ändå tidstestet intressant för att borrtiden i alla fall ger ett mått på effektiviteten som borrmaskin vilket ju huvudfrågan faktiskt handlar om
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "borrskruvaren"
Borrande skruv
Borrande skruvar är speciella skruvar utrustade med en borrspets, vilket gör att de kan borra genom material samtidigt som de skruvas in. Detta eliminerar behovet av att förborra hål, vilket kan spara tid och arbete i många situationer. De
Läs mer
Intressant test! Jag tror du ligger väldigt nära 10.8 V dragarens verkliga watt. De enda som konsekvent anger watt för sina batterimaskiner är DeWalt (som jag känner till) och deras 10.8 V dragare med 8 Nm har en uteffekt på 154 W.
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DCF610S2/info/specifications/
En av deras lite finare 18V dragare ligger på 500 W:
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DCD980L2/info/specifications/
Optimalt varvtal för 10mm borr i trä är runt 2500 RPM så resultatet blir lite orättvist då GSR:n endast klarar 1300 RPM och då på andra växeln medans GSB:n toppar 2800 RPM.
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DCF610S2/info/specifications/
http://www.dewalt.se/powertools/productdetails/catno/DCD980L2/info/specifications/
Optimalt varvtal för 10mm borr i trä är runt 2500 RPM så resultatet blir lite orättvist då GSR:n endast klarar 1300 RPM och då på andra växeln medans GSB:n toppar 2800 RPM.
Redigerat:
Så är det ju!palbin skrev:
En nätmaskin har alltid bättre prestanda än motsvarande batterimaskin, men... Det är ju lite som att jobba med en gammaldags fotboja... Inte så roligt alla gånger
Batteri för alla vanliga jobb, nät/bensin/dylikt för powerjobben som är desto färre
http://www.ingersollrandproducts.co...ess-tools/w7150-1-2-20v-high-torque-impactoolpalbin skrev:[bild]
Då frågan om kraft i olika apparater kom upp undrar jag hur man skruvar
i diameter 20 franska skruvar (30 nyckel/hylsa) i trä (tex stubbar) i "busc-
hen" med annat än handkraft - med handkraft får jag dra precis allt jag or-
kar med 60 cm 3/4 spärrhandtag och bara lite mindre med 1 meter 3/4 led-
handtag - vilken "mobil" maskin fixar det?
typ över tusen Nm
Kul test tyckte jag även om jag inte funderat på hur mycket det säger om saker och ting.
Min Bosch GSR 18-2-Li klockar i alla fall in på 25 sekunder blankt med ett 10mm Bosch borr.
[Det skall vara 10 hål där bland allt spån...]
Min Bosch GSR 18-2-Li klockar i alla fall in på 25 sekunder blankt med ett 10mm Bosch borr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
[Det skall vara 10 hål där bland allt spån...]
Tack för att du testade! Den verkar alltså vara märkbart trevligare än 10.8V som borrmaskin.
Vidare skulle den vara på 360 W enligt beräkningen som jag beskrev. Och därmed ungefär dubbel så stark som 10.8-varianten. Och hälften så stark som den nätdrivna. Inte illa.
Nu blev jag ju inte mindre kluven.
Vidare skulle den vara på 360 W enligt beräkningen som jag beskrev. Och därmed ungefär dubbel så stark som 10.8-varianten. Och hälften så stark som den nätdrivna. Inte illa.
Nu blev jag ju inte mindre kluven.
Det är seriöst av DeWalt att publicera en effekt (sedan kan man förstås fråga sig hur korrekt den är vilket ändå gör verkliga prov intressanta). Där fick de pluspoäng hos mig. I många fall tror jag att företagen mycket medvetet undviker att publicera effekt på batterimaskiner för att vi inte ska förstå hur svaga de faktiskt är jämfört med nätmaskiner.
Kul att se att den beräknade effekten verkar rimlig!
Kul att se att den beräknade effekten verkar rimlig!
Helioz skrev:Intressant test! Jag tror du ligger väldigt nära 10.8 V dragarens verkliga watt. De enda som konsekvent anger watt för sina batterimaskiner är DeWalt (som jag känner till) och deras 10.8 V dragare med 8 Nm har en uteffekt på 154 W.
[länk]
[länk] />