Skruvdragaren Bosch GSR 10,8-LI är ett av mina favoritverktyg. Smidig, kompakt och mer än tillräckligt snabb och stark för mina normala skruvdragarbehov. Borrskruvdragaren GSR 10,8-2-LI känns inte lika klockren. Då jag borrar med den, som regel i trä och i ganska begränsade diametrar, så önskar jag ofta att jag hade min nätdrivna borrmaskin (GSB 16 RE) i handen istället för mer fart och kraft, men den är det ju ett större projekt att plocka fram och den är mycket klumpigare. Har nu några 10,8-maskiner och inget annat batteridrivet. Blir nyfiken på 14/18 för borrning men tycker samtidigt så mycket om min 10,8-skruvare och vill undvika dubbla uppsättningar batterier och laddare. Förslag?

Avvakta lite och se, Bosch är på väg ut med nya 10.8V dragare (GSR 10.8 V-EC) som är borstlösa vilket borde göra dem starkare. Även nya 10.8V batterier på 4.0Ah. Kan alltså vara värt att vänta in lite omdömen och recensioner innan du investerar i 14.4 eller 18V maskiner. Lite länkar (10.8V kallas 12V MAX i USA men det är samma):
http://toolguyd.com/bosch-12v-brushless-drill-screwdriver/?WT.tsrc=Social_Bosch
http://www.amazon.com/dp/B00E1RUYTK/?tag=toolrank-20

Du skulle även kunna investera in slagskruvdragaren GDR 10,8-Li och borr med bitsfäste. Den går utmärkt att borra med (har en själv) och det går snabbt för den har dubbelt så högt varvtal och tre gånger högre vridmoment jämfört med GSR 10,8-2-LI.

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Härligt, det där hade jag missat! :)

Har länge tänkt tanken att handla en naken GSR10,8-LI (sexkantsfäste) och ha i inomhuslådan för div småskruvning..
Men då är det lika bra att vänta och se.

Nja, enligt den där länken så verkar ju den där generationen 10,8-maskiner handla om ytterligare minskad storlek och vikt och ökad batteritid och tvärtom minskat vridmoment - en distansering till 18V istället för ett närmande.

Och att komplettera med ytterligare en uppsättning borr och borra med slagskruvdragare, känns inte så rättframt.

Jag tror jag ska gå runt och känna på några 18V-dragare och se om någon känns okej smidig. Och på en skala från 10,8V till nätdriven, var ligger en 18V som borrmaskin för övrigt?

Annars kanske jag biter ihop och borrar vidare, jobbet blir ju gjort trots allt.

Styrkan har ju inget direkt att göra med maskinens spänning.
Många har hakat upp sig på att "en 12V maskin är inget att ha en 18V är ju mycket starkare". Men Det är ingen konst att göra en 5V maskin som är starkare än en 18V maskin men den blir troligen lite tyngre då motorns lindningar behöver göras med grövre tråd för att tåla högre ström.
Då jag inte sett många maskiner som preciserat vilken effekt dom utvecklar är nog den enda rättvisa jämförelsen att jämföra presenterade siffror på vridmomentet.

När det sen gäller Ah talet på batterierna så måste man också ha i beräkningen att en 10V maskin med 4 Ah motsvarar en 20V maskin med 2Ah när det gäller energimängden som batterierna lagrar.

• Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
anden2000 skrev:
Nja, enligt den där länken så verkar ju den där generationen 10,8-maskiner handla om ytterligare minskad storlek och vikt och ökad batteritid och tvärtom minskat vridmoment - en distansering till 18V istället för ett närmande.

Och att komplettera med ytterligare en uppsättning borr och borra med slagskruvdragare, känns inte så rättframt.

Jag tror jag ska gå runt och känna på några 18V-dragare och se om någon känns okej smidig. Och på en skala från 10,8V till nätdriven, var ligger en 18V som borrmaskin för övrigt?

Annars kanske jag biter ihop och borrar vidare, jobbet blir ju gjort trots allt.
Skruvdragarna är inte släppta vilket gör att vi inte har alla uppgifterna, det framgår nämligen inte om det gäller hårt eller mjukt förband. Gäller det mjukt förband är maskinen starkare än GSR 10,8-2-LI då den endast har 13Nm.
Något som skulle tyda på detta är att för nya maskinen är maximala borrdiametrar 10mm för stål och 30mm för trä medan för GSR 10,8-2-LI är motsvarande siffror 7 och 19mm. Därför bör nya borstlösa dragaren vara mycket bättre att borra med. Därav min rekommendation att avvakta tills maskinerna finns på marknaden.

Redigerat:
DSC00117.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då frågan om kraft i olika apparater kom upp undrar jag hur man skruvar
i diameter 20 franska skruvar (30 nyckel/hylsa) i trä (tex stubbar) i "busc-
hen" med annat än handkraft - med handkraft får jag dra precis allt jag or-
kar med 60 cm 3/4 spärrhandtag och bara lite mindre med 1 meter 3/4 led-
handtag - vilken "mobil" maskin fixar det?

Helioz skrev:
Skruvdragarna är inte släppta vilket gör att vi inte har alla uppgifterna, det framgår nämligen inte om det gäller hårt eller mjukt förband. Gäller det mjukt förband är maskinen starkare än GSR 10,8-2-LI då den endast har 13Nm.
Något som skulle tyda på detta är att för nya maskinen är maximala borrdiametrar 10mm för stål och 30mm för trä medan för GSR 10,8-2-LI är motsvarande siffror 7 och 19mm. Därför bör nya borstlösa dragaren vara mycket bättre att borra med. Därav min rekommendation att avvakta tills maskinerna finns på marknaden.
Ok.

palbin skrev:
http://www.makita.se/tool/15209/BTW450Z.html
Denna borde väl funka!?

orparn skrev:
Styrkan har ju inget direkt att göra med maskinens spänning.
Många har hakat upp sig på att "en 12V maskin är inget att ha en 18V är ju mycket starkare". Men Det är ingen konst att göra en 5V maskin som är starkare än en 18V maskin men den blir troligen lite tyngre då motorns lindningar behöver göras med grövre tråd för att tåla högre ström.
Då jag inte sett många maskiner som preciserat vilken effekt dom utvecklar är nog den enda rättvisa jämförelsen att jämföra presenterade siffror på vridmomentet.
Jag menar inte hur min maskin skulle vara med teoretisk 18V-motor. Jag menar hur en typisk 18V-maskin av idag, säg en Makita eller Bosch exempelvis, upplevs att borra med jämför med en typisk 10,8-maskin och jämfört med en nätdriven. En konkret jämförelse av verkliga maskiner, gärna av någon som provat.

Tackar!!!

Jag gissar jag drar minst 500 Nm själv - men en 440 Nm batteridragare
drar väl mer pga "hammareffekt" - så det kan kanske funka JA :) :) :) !!

Det skall jag ta o undersöka ... .

PS. Som svar på inlägget från Nik206 då alltså ... .

palbin skrev:
[bild]

Med förborrning borde Milwaukee HD18HIW klara det med 610 Nm
http://www.toolab.se/product/HD18-HIW-Milwaukee-Mutterdragare-Heavy-duty-18V-30Ah

Bosch har också en ny mutterdragare, GDS 18 V-LI HT fast med 650 Nm:
http://www.bosch-professional.com/se/sv/gds-18-v-li-ht-33407-ocs-p/

Redigerat:
palbin skrev:
[bild]

Vilken liten tumstock du har ...

Makitas 450Nm mutterslagare är vad jag kommer att tänka på men om du kan lägga 80kg (ngn form av normal vikt?) på en meter handtag så får du väl 800Nm vrid på skruven och då räcker inte 450 långt. Blir väl 480Nm med 60cm skaft?

palbin skrev:
Tackar!!!

Jag gissar jag drar minst 500 Nm själv - men en 440 Nm batteridragare
drar väl mer pga "hammareffekt" - så det kan kanske funka JA :) :) :) !!

Det skall jag ta o undersöka ... .

PS. Som svar på inlägget från Nik206 då alltså ... .
Det fanns visst ännu biffigare varianter nu, så bara att gå loss. En blå bosch är ju aldrig fel att komplettera sortimentet med ;)
Åas hade jag nog valt den serie jag redan haft batterier i!
Jag råkar ha ovanstående maskin, och visst går den bet ibland men den lossar drivaxelmuttrar vid behov så den är inte jätteklen. Men som någon tipsade, skulle du köra en maskin som bottnar så förborra!
Eller skippa gymmet den veckan och kör för hand, spar du pengar dessutom.. många flugor i en smäll :)

Jo - jag får ta o skaffa mig den blåa Bosch apparaten - (har några
blåa Bosch tidigare (med sladd) o de inger förtroende) - man kan få
den med två batteri o laddare för typ 3500 kr eller så - en inkörsport
till andra blå Bosch batterigrejer då dessutom - man kan möjligen
undra hur länge ett 18 V 3 ah batteri varar om det drar 500 Nm - lär
inte vara så väldigt länge ... .

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.