Har ett Göingefilter Kombi för järn och manuell backspolning. Hur gör man om man tex är borta 3 månader på vintern. Ska man tömma ur allt vatten i bottenventilen eller bara backspola och åka bort? Man vill ju inte att massan ska stelna. Att jag frågar här är att Aqua expert verkar vara svåra att få tag i. Försökte för två år sedan men gav till slut upp och fick fixa mitt problem med hjälp av er.
Göingefilter Kombi vattenreningsfilter för järn med manuell backspolning och texten 'AQUA EXPERT'.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

johnjensen johnjensen skrev:
Har ett Göingefilter Kombi för järn och manuell backspolning. Hur gör man om man tex är borta 3 månader på vintern. Ska man tömma ur allt vatten i bottenventilen eller bara backspola och åka bort? Man vill ju inte att massan ska stelna. Att jag frågar här är att Aqua expert verkar vara svåra att få tag i. Försökte för två år sedan men gav till slut upp och fick fixa mitt problem med hjälp av er.
[bild]
Har du provat kontakta göinge direkt?

https://goingefilter.com/

• Gilla
johnjensen
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Har du provat kontakta göinge direkt?

[länk]
Fick svar från Göingefilter och de skrev:
Om ditt hus/stuga inte är vinterbonad och ej har underhållsvärme så får du tömma systemet på vatten och låta filtermassan vara kvar i vattenfiltret se bara till att du har gjort en ordentlig backspolning på 15 min, innan du stänger ner för säsongen. Sen när ni kommer tillbaka, så gör ni en ordentlig backspolning igen på 15 min.
Men nu är både huset och pumphuset vinterbonat och kommer få underhållnings-värme så vad jag förstår av svaret räcker det med att backspola och sedan lämna för vintern.

Pratat med en seglare och han påstår att luftfuktigheten dec-februari är så låg att det räcker med 12 grader i huset.

Nu äntligen fått prata med Aqua expert och tycker att man ska tömma filtret på vatten om man inte backspolar 1ggr/veckan. Inga problem för mig.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.