2 800 läst ·
13 svar
3k läst
13 svar
backfakturering
Hej,
sitter med ett bygge nu och undrar lite hur många här som är drabbade av byggvaruhus som sysslar med backfakturering?
Har ett avtal där jag erhåller min byggares netto +10% vilket låter helt ok. Byggaren har även muntligt sagt sig ha bra rabatter på byggvaruhuset och det frågasatte jag inte då jag vet att även jag som privatperson får bra rabatter.
Nu när första fakturan kommit visar det sig att byggaren erhåller grundfaktura med bruttobelopp från vår leverantör och jag då får betala brutto +10% vilket han självklart sedan erhåller en kredit på. Blir otroligt trött på fuskande byggare som inte kan stå för sitt ord. Jag vet ju att han har rabatter, det får ju till och med jag som privatperson om jag köper ett paket skruv
Är det någon annan som känner igen sig? För mig handlar det mer om trovärdighet än pengarna, varför fortsätter byggare med detta? Är det inte skönare att vara transparent istället för att ljuga till sina kunder?
sitter med ett bygge nu och undrar lite hur många här som är drabbade av byggvaruhus som sysslar med backfakturering?
Har ett avtal där jag erhåller min byggares netto +10% vilket låter helt ok. Byggaren har även muntligt sagt sig ha bra rabatter på byggvaruhuset och det frågasatte jag inte då jag vet att även jag som privatperson får bra rabatter.
Nu när första fakturan kommit visar det sig att byggaren erhåller grundfaktura med bruttobelopp från vår leverantör och jag då får betala brutto +10% vilket han självklart sedan erhåller en kredit på. Blir otroligt trött på fuskande byggare som inte kan stå för sitt ord. Jag vet ju att han har rabatter, det får ju till och med jag som privatperson om jag köper ett paket skruv
Är det någon annan som känner igen sig? För mig handlar det mer om trovärdighet än pengarna, varför fortsätter byggare med detta? Är det inte skönare att vara transparent istället för att ljuga till sina kunder?
Kanske, men det är väldigt svårt att köpa en sportbil eller MC med bara trovärdighetaltan2009 skrev:
Om det i ditt avtal står att du ska betala netto+10% och han fakturerar brutto+10% så är det ju bara att bestrida. Rimligen måste han som fakturaunderlag bifoga kopia på sina leverantörsfakturor om det ska vara trovärdigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 786 inlägg
Det är väldigt svårt att komma åt system där rabatten betalas ut som årsbonus. Hos de flesta "proffsbutiker" får byggaren 20 - 40% rabatt direkt på fakturan, därefter en årsbonus på några %.
men ex. Ekesiöö här i Stockholm kör med noll rabatt på fakturor, och sedan en större årsbonus, ett system som är upplagt för att lura slutkunden.
Menar du alltså att fakturorna från Beijer är på listpris rakt av? Det trodde jag inte Beijer höll på med.
men ex. Ekesiöö här i Stockholm kör med noll rabatt på fakturor, och sedan en större årsbonus, ett system som är upplagt för att lura slutkunden.
Menar du alltså att fakturorna från Beijer är på listpris rakt av? Det trodde jag inte Beijer höll på med.
Listpriser på fakturan och sedan får byggare någon typ av back samt årsbonus. Blir bara så trött att upplägget lever kvar. Har god lust att maila Beijer och fråga hur detta står sig mot deras ständigt rullande tv-kampanjer om en bygghandel att lita på..
Men det låter ju helt barockt, att du ska betala listpriset+10%. Byggarens inköpspris+10% är ju fullt rimligt. Gissningsvis har byggaren 20% rabatt på listpris+ ev bonus.
Du skrev i trådstarten att du hade ett avtal som sa netto+10%, då ska du inte betala listpris+10%....
Du skrev i trådstarten att du hade ett avtal som sa netto+10%, då ska du inte betala listpris+10%....
Jag kan bara instämma med er ovan. Som ni också skriver är det svårt att säga exakt vad det är för rabatter byggaren har. Beijer brukar generellt ha höga rabatter, gå med i villaägarna och du får automatiskt 10% som privatperson utan att köpa en måttstock.
Vore ju intressant att höra hur Beijer bemöter detta.
Vore ju intressant att höra hur Beijer bemöter detta.
Det finns egentligen tre vanliga modeller.
1. Slutkunden får en ren nettofaktura, och sedan lägger byggaren på en procentsats.
2. Slutkunden får en faktura som visar synliga rabatter, där har sedan byggaren XX% i "bakrabatt", dvs byggaren får tillgodo på XX% på beloppet som fakturerats.
3. Årsbonus. Byggaren visar sina fakturor för dig, du betalar materialkostnaden, och sedan om byggaren uppnår X antal kronor per år så kommer det en bonus i årsslutet.
1. Slutkunden får en ren nettofaktura, och sedan lägger byggaren på en procentsats.
2. Slutkunden får en faktura som visar synliga rabatter, där har sedan byggaren XX% i "bakrabatt", dvs byggaren får tillgodo på XX% på beloppet som fakturerats.
3. Årsbonus. Byggaren visar sina fakturor för dig, du betalar materialkostnaden, och sedan om byggaren uppnår X antal kronor per år så kommer det en bonus i årsslutet.
Har byggaren sagt att han har bra rabatter och ni utifrån det kommit överens om +10% på det priset och det sen visar sig att han försöker fakturera listpriser + 10% så är det bara som andra påpekat att bestrida fakturan. Beijer är ju inte direkt billiga och som privatkund är det ofta enkelt att få ett konto med rabatt om man ska handla så det är inte snyggt hanterat.
Klicka här för att svara