16 409 läst ·
57 svar
16k läst
57 svar
Backa ur kontrakt
Anledningen till att vi tvekar/tar tid på oss är som sagt övervåningen. Vi har inte alla priser klara ang den. Och nu det här med fakturan gjorde att vi fick oss en liten tankeställare.
Kommer någon och börjar rycka i min plånbok så kan jag sätta tvären till. Så här såg det inte ut i min planering iallafall. Vad mer kan då gå snett?
Kommer någon och börjar rycka i min plånbok så kan jag sätta tvären till. Så här såg det inte ut i min planering iallafall. Vad mer kan då gå snett?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Det är ju det som är lite av hela grejen. Vi tolkade ju detta avtal som att skriver vi under så är det dom här priserna på tillval som gäller. Skrev tidigare att vi fick ta del av en kampanj som var väldigt förmånlig men den vara bara giltig i några dagar till.KnockOnWood skrev:
Vi såg inte detta avtal som något slutgiltigt eftersom att vi inte har gjort ett enda tillval på huset eller liknande. Vi har knappt diskuterat tillvalen.
Jag vet inte om det är jag som förstorar upp hela grejen nu men jag ogillar skarpt att det kommer en faktura på 25000 innan vi ens är färdiga med slutpriset.
Det här var ju bara ett slags förhandskontrakt enligt säljaren. Det tolkar iallafall inte jag som ett slutgiltigt kontrakt.
Jag har mailat deras ekonomi avd och frågat om våran faktura. Skickade med bifogar mail med min och säljarens konversation där han skriver.
"Det kommer en faktura automatiskt när avtalet blir registrerat, men vi är överens om att ni inte ska betala det fören ni har bestämt er.
Ni behöver inte göra någonting."
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag förstår dig och känner med dig Stentrappa, tro inte annat.
Men du skall nog ta detta ordentligt med företaget, kanske helst med ekonomiavdelningen,
så du är säker på att du inte behöver betala den där räkningen.
Att säga att ett erbjudande "bara gäller i dag" eller "den här veckan ut" är det äldsta knepet i försäljarboken.
Fråga "om det gäller till på fredag, varför kan det inte gälla på måndag också?"
Ofta är det ärliga svaret "för att då är priserna ännu lägre"
Vi har deflation nu som du säkert vet. Det är köparens marknad.
Men var på företaget som en igel, tills de krediterar fakturan.
Vem vet vad ni vill bygga när ni kommit ikapp med er planering?
OT
Jag gjorde nyligen en koll på försäkringar, hus och bil.
Och fick lite tips, och vips så damp det ner fakturor från nya försäkringsbolag.
Men jag resonerade med det gamla bolaget och vi justerade premierna lite i stället.
Företagen är så satans kvicka med att skicka ut fakturor, även om de inte har någon egentlig grund för det.
Men du skall nog ta detta ordentligt med företaget, kanske helst med ekonomiavdelningen,
Att säga att ett erbjudande "bara gäller i dag" eller "den här veckan ut" är det äldsta knepet i försäljarboken.
Fråga "om det gäller till på fredag, varför kan det inte gälla på måndag också?"
OT
Och fick lite tips, och vips så damp det ner fakturor från nya försäkringsbolag.
Men jag resonerade med det gamla bolaget och vi justerade premierna lite i stället.
Företagen är så satans kvicka med att skicka ut fakturor, även om de inte har någon egentlig grund för det.
Man känner sig lite blåögd just nu kan jag erkänna. Jag är inte heller den som i vanliga fall går i fällan (om det nu är en fälla). Har själv köp och sålt bilar så det säger ju en del om mig själv haha. Det här kanske är karma helt enkelt
Jag tror det här kommer att lösa sig. Det brukar det alltid göra på det ena eller andra sättet. Jag är så jobbig att ha och göra med om jag blir grinig så tror nog heller dom river den där fakturan än att börja bråka med mig
Jag tror det här kommer att lösa sig. Det brukar det alltid göra på det ena eller andra sättet. Jag är så jobbig att ha och göra med om jag blir grinig så tror nog heller dom river den där fakturan än att börja bråka med mig
Jag har också varit med om det där, och jag tycker det är jävligt lurigt. Jag är rätt säker på att många företag tjänar ganska så ordentligt med pengar på personer som inte vågar göra något annat än att betala när de får en faktura...KnockOnWood skrev:Jag förstår dig och känner med dig Stentrappa, tro inte annat.
OT
Detta är ju en bra början, men långt ifrån någonting du kan förlita dig på. Det finns ett rättsfall (NJA 1985 s 717) som visar att försäljare av trähus inte nödvändigtvis är behörig att ingå bindande avtal för att sälja hus. Man behöver inte fundera särskilt länge för att komma fram till att nämnde säljare knappast är behörig att häva ett giltigt avtal. Som jag skrev ovan, se till att du har dialog med behörig person på företaget.Stentrappa skrev:Det är ju det som är lite av hela grejen. Vi tolkade ju detta avtal som att skriver vi under så är det dom här priserna på tillval som gäller. Skrev tidigare att vi fick ta del av en kampanj som var väldigt förmånlig men den vara bara giltig i några dagar till.
Vi såg inte detta avtal som något slutgiltigt eftersom att vi inte har gjort ett enda tillval på huset eller liknande. Vi har knappt diskuterat tillvalen.
Jag vet inte om det är jag som förstorar upp hela grejen nu men jag ogillar skarpt att det kommer en faktura på 25000 innan vi ens är färdiga med slutpriset.
Det här var ju bara ett slags förhandskontrakt enligt säljaren. Det tolkar iallafall inte jag som ett slutgiltigt kontrakt.
Jag har mailat deras ekonomi avd och frågat om våran faktura. Skickade med bifogar mail med min och säljarens konversation där han skriver.
"Det kommer en faktura automatiskt när avtalet blir registrerat, men vi är överens om att ni inte ska betala det fören ni har bestämt er.
Ni behöver inte göra någonting."
Att du har skrivit på ett dokument som kallades för "Föravtal" betyder egentligen ingenting. Som exempel kan jag nämna att när jag köpte nyproducerad lägenhet skrev jag på ett föravtal och det var ett bindande avtal om köp av bostadsrätt. Rubriceringen betyder inte särskilt mycket. Så mycket kan jag säga och det är att parterna inte behöver vara överens om samtliga detaljer om avtalsobjektet för att ett bindande avtal ska ha kommit till stånd. Det krävs att ni är överens om att du ska köpa, men inte samtliga detaljer om vad du ska köpa.
Och nu ska jag gå över till att bli lite hård. Du har skrivit på någon form av avtal rörande köp av hus, men du vet inte riktigt vad. Du har erkänt att detta var naivt så det behöver vi inte älta. Ditt problem nu är att du fortsätter att vara naiv genom att söka råd på ett anonymt internetforum när du egentligen borde rådgöra med en jurist och helst en advokat som får gå igenom vad det är du har skrivit på. Du försöker spara tusenlappar när nersidan är hundratusentals, eller kanske miljontals kronor. Det är ju en sak om det inte skulle vara hela världen om du blir bunden av detta, men så verkar du ju inte resonera.
Det finns ju bara två alternativ:
- antingen har du skrivit på ett bindande avtal och säljaren försöker vara schysst genom att säga att du inte behöver bry dig om det. Är de som bestämmer på företaget lika schyssta?
- eller så har du att göra med en ful fisk som försöker tvinga dig in i något du egentligen inte är bunden av. Tror du att den fisken kommer att sluta spela fult bara för att du opponerat dig?
Bonusfråga:
Fundera på detta: Varför skulle säljaren behöva en underskrift från dig för att säljaren ensidigt skulle vara bunden av sina egna priser? Det är väl mer troligt att avtalet även innefattade ett gäng förpliktelser från din sida?
Redigerat:
Jag hittade ett likvärdigt inlägg som mitt här på forumet.
Han hade skrivit på med samma företag som vi fast kommit längre i planeringen. Dom hade varit ute på tomten samt tagit ut några ritningar mm. Han hävde iallafall avtalet för en kostnad på 5000kr
Har som jag nämt tidigare kontaktat deras ekonomi avd. Så får se vad dom svara
Han hade skrivit på med samma företag som vi fast kommit längre i planeringen. Dom hade varit ute på tomten samt tagit ut några ritningar mm. Han hävde iallafall avtalet för en kostnad på 5000kr
Har som jag nämt tidigare kontaktat deras ekonomi avd. Så får se vad dom svara
Du har en poäng i det du skriver plåthuset.
Nödlösningar är att bli av med lånelöftet. Men tycker det känns lite fånigt att gå så långt och börja larva sig
Nödlösningar är att bli av med lånelöftet. Men tycker det känns lite fånigt att gå så långt och börja larva sig
...och inte ens ett urbackat lånelöfte är tillräcklig säkerhet. Parterna har en s.k. lojalitetsplikt mot varandra som visserligen är något diffus men man kan ju inte som avtalspart gå hur långt som helst med att "förstöra för sig själv" i enda syfte att komma ur en affär.Stentrappa skrev:
Du har ju redan fått lånelöfte, eller hur? Om det blir tvist om detta och du framträder under sanningsförsäkran, kommer du ljuga om detta? Banken lyder ju under viss sekretess, men det är ju trots det inte omöjligt att de ändå tvingas ge sin syn på saken och även om du är beredd att ljuga om saken så lär ju inte banktjänstemannen vara det.
Jag tycker att du ska tänka om på den punkten.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 851 inlägg
Jag tycker inte att du förstorar något. De har lurat in dig i en situation där de dels skapat en osäkerhet för dig, dels satt dig i en omöjlig förhandlingssituation.Stentrappa skrev:
Iom. att du har skrivit på ett bindande avtal, så behöver de i princip inte ge dig någon som helst form av rabatt på någonting framöver i diskussionerna. Säljaren har egentligen ingen anledning att överhuvudtaget prata mer med dig. Han har gjort sitt jobb. Nu kan han låta någon assistent "förhandla" om dina val, där assistenten helt jobbar med färdiga prislistor (som tom. kan vara saltade, du är ju bunden).
Så se till att komma ur avtalet, få fakturan krediterad. Gör klart att ni inte kommer att överhuvudtaget diskutera bygget mer förrän avtalet är hävt, fakturan korrekt krediterad, och att det överenskomna priset givetvis är grunden för fortsatt diskussion. Dvs. OM de verkligen fortsätter att hävda att det är ett tidsbegränsat erbjudande så är de barnsliga i den nuvarande marknadssituationen.
Dina bästa prutmöjligheter har du om du väntar till så sent som möjligt att binda dig. Ha bygget preciserat ner till sista spiken (annars kan den visa sig vara en 10 kg spik av gediget guld). Men när säljaren har lagt mycket tid på dig och nästan har affären i hamn, då finns chansen att han hellre släpper iväg några sista 10 000 lappar än låter all hans tid gå till spillo. Och hittar han sedan att ni glömt en spik, så kommer han att ta tillbaka hela prutningen på den.
Plåthuset. Nu går vi på ett långt sidospår. Men vi tänker så här. Hoppsan min handpenning försvann på en blött ålandskryssning. Eller vad som helst. Köpte en bil. Hjälpte en släkting i nöd.
Har jag ingen handpenning så får vi knappast lånelöfte.
Som sagt långt sidospår som jag inte ens tycker vi behöver fortsätta diskutera. Jag tycker man ska komma överens ändå. Han har sagt så mycket muntligt till oss som vi har tolkat på ett helt annat sätt
Och återigen så poängterar jag att jag inte smutskastar någon. Dom har varit jätte bra och förhoppningsvis är allt bara ett missförstånd
Har jag ingen handpenning så får vi knappast lånelöfte.
Som sagt långt sidospår som jag inte ens tycker vi behöver fortsätta diskutera. Jag tycker man ska komma överens ändå. Han har sagt så mycket muntligt till oss som vi har tolkat på ett helt annat sätt
Och återigen så poängterar jag att jag inte smutskastar någon. Dom har varit jätte bra och förhoppningsvis är allt bara ett missförstånd