12 447 läst ·
35 svar
12k läst
35 svar
B-dvärgar i praktiken - funkar det?
B löser inte snabbare än C vid kortslutning, men C kräver högre ström för att det snabbare magnetiska skyddet ska reagera. Får man en kortslutning med minst 100A så finns ingen skillnad mellan B10 och C10. Det är bara när strömmen är 30A-100A som det är skillnad.
Sannolikheten för att man faktiskt har nytta av en B10 är ganska liten, tycker jag. Sannolikheten för att den löser ut fast man inte vill det är nog betydligt högre.
/Hasse
Sannolikheten för att man faktiskt har nytta av en B10 är ganska liten, tycker jag. Sannolikheten för att den löser ut fast man inte vill det är nog betydligt högre.
/Hasse
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ett tips. Diazeder med två steg emellan ger full selektivitet. I alla fall om man kollar dokumentation från t.ex. Ifö...Anders Johansson skrev:Vi har tidigare haft ett par tillfällen när huvudsäkringen gått istället för gruppsäkringen (båda diazed) men det tror jag egentligen är borta sedan två glappande (farliga!) radiatorer är borta. Därav frågan.
Dessutom blev jag mer filosofisk när jag insåg att nyttan av B-dvärgar måste vara väldigt liten och att man verkligen slentrianmässigt kör med C idag. I många kataloger skriver man också att man ska välja B i första hand, något som inte verkar ske.
Snabbt skydd vid kortslutning fas-nolla är givetvis också bra men risken för personskada är inte lika överhängande då.
Min C10 löser emellanåt när jag startar kap-/ger-/klyvsågen. Särskilt om jag gör flera kap efter varandra. När jag kör den är den helt ensam på gruppen. Jag har ett uttag säkrat med C16 men där sitter spånsugen som används samtidigt och den går definitivt inte att starta på en C10. Jag funderar på om jag skulle byta C10 mot en D10 på den gruppen där jag har problem. Skulle det lösa problemet?
Min kap/gersåg (GCM10S) utan mjukstart löser en B10 i 10 fall av 10 när den är enda belastningen på gruppen, kanske 1/20 gånger på en C10 då jag oftast har någon mindre förbrukare där. Likväl irriterande.
Hur gamla är dina säkringar?Eld skrev:Min C10 löser emellanåt när jag startar kap-/ger-/klyvsågen. Särskilt om jag gör flera kap efter varandra. När jag kör den är den helt ensam på gruppen. Jag har ett uttag säkrat med C16 men där sitter spånsugen som används samtidigt och den går definitivt inte att starta på en C10. Jag funderar på om jag skulle byta C10 mot en D10 på den gruppen där jag har problem. Skulle det lösa problemet?
Dom var känsligare för några generationer sen, eller kanske åldrades, något var det i alla fall.
På ett jobb hade vi eviga problem med att några lite mer strömslukande apparater hela tiden löste säkringarna och dessutom tyvärr stoppade all möjlig lab-utrustning. :@
Elektriker tillkallades som föreslog att som första åtgärd bara byta automater av de anledningar jag nämnde. Så gjorde vi och det fungerade efteråt.
Jag har samma såg och har aldrig någonsin löst ut en C10A. Använder enbart Merlin Gerin dvärgar, 2-3 år gamla.myrstack skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Tänk på att MCB med D-karakteristik ofta innebär mycket korta kabellängder. Jag skulle rekommendera en kontroll av utlösningsvilkoret innan man byter till D.Eld skrev:Min C10 löser emellanåt när jag startar kap-/ger-/klyvsågen. Särskilt om jag gör flera kap efter varandra. När jag kör den är den helt ensam på gruppen. Jag har ett uttag säkrat med C16 men där sitter spånsugen som används samtidigt och den går definitivt inte att starta på en C10. Jag funderar på om jag skulle byta C10 mot en D10 på den gruppen där jag har problem. Skulle det lösa problemet?
Ja OJ, jag missade att eld funderade på att byta till D-kar.Styrman_jansson skrev:
Ja, jag kan inte annat än hålla med. D-karaktäristik får man nog generellt avråda ifrån, och endast sätta in ifall att man först kontrollerat att förutsättningarna är tillräckliga för D.
Behovet av D för att klara startströmmen torde väl hänga ihop just med hur starkt nätet är.
Givetvis ska man alltid räkna innan man kör D-säkringar men det är väl ingen helt okvalificerad gissning att om man behöver D (och har korta kablar) så kan D också faktiskt vara okej för utlösningsvillkoret.
Givetvis ska man alltid räkna innan man kör D-säkringar men det är väl ingen helt okvalificerad gissning att om man behöver D (och har korta kablar) så kan D också faktiskt vara okej för utlösningsvillkoret.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
En variant är att köpa diazedhållare för DIN-skena. gl/gg diazeder skulle mycket väl kunna fungera. Detta förutsatt att man har plats i centralen. Varje hållare tar 2,5 moduler om jag inte minns fel. Har dessutom för mig att dessa medger något längre kabellängder än MCB kar. C.myrstack skrev:
En annan bonus är att om man har högre mätarsäkring än 16A får man full selektivitet på köpet.
En eller flera extra förlängningskablar skulle kunna vara en enkel lösning (medan man funderar på hur man egentligen borde göra...).Eld skrev:
/Hasse