Tack mattiasp det funkar då på samma sätt som på min fräs, jag har en T11, och jag har funderat många gånger på en mutter till :-)

Er diskussion får mig att minnas... problemet med CMT-förlängaren är just att hylsan inte snäpper fast i muttern. När man lossar muttern dras alltså inte hylsan ut ur förlängaren vilket gör att det ibland krävs lite våld för att få ut frässtålet.

Krillew, tack för bilden och förklaringen.

mattiasp skrev:
Om du väljer förlängaren från Axminster, så rekommenderar jag att lyxa till det med en mutter till varje spännhylsa. De fastnar nämligen i varandra, och att ha en till varje kan spara några svordomar.
Inte om man filar lite försiktigt på hylsorna. Behövs verkligen inte mycket och vips så slipper man ödsla energi på ilska.

Aha! Det ska jag testa!

mattiasp skrev:
Om du väljer förlängaren från Axminster, så rekommenderar jag att lyxa till det med en mutter till varje spännhylsa. De fastnar nämligen i varandra, och att ha en till varje kan spara några svordomar.
Även jag är sugen på en förlängare och då jag precis som mattiasp inte är så förtjust i att byta hylsor i muttrar var jag sugen på att köpa en extra mutter (då det ändå är en relativt låg kostnad). Men jag hittar ingen på axminster som jag litar på passar.
Den enda mutter jag hittar är denna:
http://www.axminster.co.uk/axminster-er20-precision-collet-nut-m25-x-1-5mm.
Men den ser ju inte direkt ut som den som sitter på förlängaren (alltså denna: http://www.axminster.co.uk/axcaliber-router-collet-extension-1-2-shank) Någon som har något tips?
Om man vill köra 8mm fräsar i sin förlängare. Ska man satsa på ER20-hylsan som heter 7-8mm eller den som heter 8-9mm?

Jag tycker inte det är så struligt att få loss hylsorna men det var egentligen inte svar på fråga 1.

På fråga 2 hade jag valt (och valde själv) 7-8mm. Frässtålet sitter hyfsat mha friktion direkt man stoppar i det (=lättare att få det på rätt höjd), på en 8-9mm måste man spänna muttern ganska många varv innan stålet fastnar.

Ola C skrev:
Jag tycker inte det är så struligt att få loss hylsorna men det var egentligen inte svar på fråga 1.

På fråga 2 hade jag valt (och valde själv) 7-8mm. Frässtålet sitter hyfsat mha friktion direkt man stoppar i det (=lättare att få det på rätt höjd), på en 8-9mm måste man spänna muttern ganska många varv innan stålet fastnar.
Mycket bra synpunkt på fråga 2.
Vad gäller fråga 1 så har jag ju inte testat just de här hylsorna, men jag tycker generellt att det känns enklare att bara ha färdiga packet med hylsa och mutter att byta mellan.

Ja jag beställde just en axminster förlängare. Jag beställde även vax http://www.axminster.co.uk/liberon-lubricating-wax men det kunde dom ej sända till svedala.
Jag tänkte ha vaxet för att få bättre glid på fräsbordet. Är det nån som har ett förslag till vart man hittar sånt här hemma.

Varför vill du skicka det till Svedala, när du bor i Uppsala? För övrigt köpte jag mitt vax på Swedendro, med det brukar även finnas på Duabhuset

Nej, produkten på Swdendro heter Silbergleit, och den på DUAB heter Waxilit. Det är ungefär samma sak. Dan Carlsson på Swedendro brukar svara snabbt på e-post. På Duab brukar de inte vara så trevliga alla gånger, men de brukar ha bra priser.

Funkar Silbergleit/Waxilit/Supergleit osv på MDF (tittar man på bilden i inlägg #194 så det ut som att Krilles toppskiva är av MDF)? Jag har aldrig testat, men spontant känns vax som ett tryggare val.

Ja, nu såg jag att det var en MDF-topp. Jag har inte testat att vaxa en MDF med waxilit/silbergleit. Jag är treksam. Helst skulle jag vilja ha ett annan material än MDF. Kanske någon typ av laminat. MDF-ytan kommer att slitas, och det är inte så roligt.

Lacka/måla på skivan det är bättre än bara mdf för det är hög friktion på rå mdf. Att du skulle slita ut den beror på hur mycket du använder det. Men nog kommer den hålla i många år om det är hobby någon gång i veckan. Det går att vaxa och polera på mdf men att ytbehandla är ändock mycket bättre.

Pär

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.