Plockade ner min axeltapp från båtkärran. Den var rostig på insidan och bortom räddning. Detta är ju en tapp som kommer ner i saltvatten då och då men de finns varken nånstans man kan fylla på med fett eller helt täta lager (korniska).
Hur ska man hålla den fräsch?!
Hur ska man hålla den fräsch?!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Den enda jag känner som har en båtkärra som används i saltvatten byter minst ett lager efter varje besiktning... 
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Tja, då räcker det väl med att plocka isär allt, göra rent och fetta in igen...
Kör du aldrig fortare än 30 kan du nog också borra, gänga och sätta i en fettnippel, överskottet trycks ut på det enda stället det kan, dvs genom tätningen på innerlagret, och du får torka bort det...
Kör du aldrig fortare än 30 kan du nog också borra, gänga och sätta i en fettnippel, överskottet trycks ut på det enda stället det kan, dvs genom tätningen på innerlagret, och du får torka bort det...
Allvetare
· Västra götaland
· 10 935 inlägg
Jag skulle säga att tricket är att aldrig köra ned grejerna i vattnet. Hade båt på bromsad trailer i över tjugo år utan rostproblem. Men trailern var aldrig längre ut i havsvattnet än att bara däcket blev blött.
Japp, 30-släp. Menar du varmgång av friktionen i fettet? Det låter rätt långsökt. Vi kör båten rätt långt för vinterförvaring och det går kanske lite drygt 30… men har inte märkt av att lagren blir varma.Dan_Johansson skrev: