Plockade ner min axeltapp från båtkärran. Den var rostig på insidan och bortom räddning. Detta är ju en tapp som kommer ner i saltvatten då och då men de finns varken nånstans man kan fylla på med fett eller helt täta lager (korniska).
Hur ska man hålla den fräsch?!
Närbild på en rostig och använd motorändkåpa placerad på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på rostig rörkoppling och fläns med synliga skruvar mot arbetsbänksbakgrund.
Skapa konto
Rostig gammal dörrgångjärn på en arbetsbänk med verktyg och tejp i bakgrunden.
Skapa konto

Vi har satt en fettnippel på locket. Funkar förvånansvärt bra.

Men om man har en fettnippel så måste ju gammal fett pressas ut någonstans? Denna har en tätning på motsatt sida för att fettet inte ska komma ut nånstans

Den enda jag känner som har en båtkärra som används i saltvatten byter minst ett lager efter varje besiktning... :rofl:

Detta är en 30-kärra så behövs ej besiktigas

Tja, då räcker det väl med att plocka isär allt, göra rent och fetta in igen...

Kör du aldrig fortare än 30 kan du nog också borra, gänga och sätta i en fettnippel, överskottet trycks ut på det enda stället det kan, dvs genom tätningen på innerlagret, och du får torka bort det...

Aha ok tack

R Rolle85 skrev:
Men om man har en fettnippel så måste ju gammal fett pressas ut någonstans? Denna har en tätning på motsatt sida för att fettet inte ska komma ut nånstans
Nja, tricket är att ha det helt fyllt så det inte kommer in vatten.

Det har funkar bra i minst 6 säsonger så här länge.

mexitegel mexitegel skrev:
Det har funkar bra i minst 6 säsonger så här länge.
Har du också 30-kärra?

Jag hade nog varit lite orolig för varmgång med ett packat lager, vid högre farter längre stunder, men det kanske är mera en teoretisk nackdel...

Jag skulle säga att tricket är att aldrig köra ned grejerna i vattnet. Hade båt på bromsad trailer i över tjugo år utan rostproblem. Men trailern var aldrig längre ut i havsvattnet än att bara däcket blev blött.

Jag måste ut i vattnet med däcken

Borra hål i locket och svetsa på en m6 eller m8 mutter. Skruva i en fettnippel.
Fettet far nog ut eller så trycks locket ut. Kommer vattnet in så borde fettet gå ut.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag borrade hål, gängade och skruvade i en gängad smörjnippel på min båtkärra.
Har för mig att där var dubbla lager, och satte nippeln så att fettet kom ut emellan lagren.

/Höghus

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Har du också 30-kärra?

Jag hade nog varit lite orolig för varmgång med ett packat lager, vid högre farter längre stunder, men det kanske är mera en teoretisk nackdel...
Japp, 30-släp. Menar du varmgång av friktionen i fettet? Det låter rätt långsökt. Vi kör båten rätt långt för vinterförvaring och det går kanske lite drygt 30… men har inte märkt av att lagren blir varma.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.