Hej!
Vi har byggt uterum och tog in offert från plattläggare innan arbetet påbörjades. Rummet är 32 kvm, helt rektangulärt och var förberett så att plattläggaren bara kunde börja lägga klinkers direkt.
Offerterat pris för arbete var 12000:- vilket bör innebära ca 24 timmar. (Har inte fått något exakt timpris specificerat.)
När arbetet var helt färdigt hade max 10 timmar gjorts på plats. Det innebär att de debiterat 1200 :- per timme för arbetet!
Jag förstår att en exakt bedömning av tidsåtgång är svår. Tycker däremot att 12 timmars felbedömning är väl mycket! Nog borde ett proffs kunna veta något mer exakt hur stor tidsåtgången är när golvytan är så okomplicerad?
Finns det någon möjlighet att bestrida arbetskostnaden pga den stora avvikelsen?
/Anna
 
Det finns ingen avvikelse att bestrida. Du har begärt en offert och fått ett fast pris om 12000kr. Du får betala 12000kr.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Du tog in en offert för 'fast pris', ni godkände offerten, fick jobbet utfört, fått fakturan.

Nu vill du ha fakturan skriven som om jobbet utfördes på 'löpande jobb/pris'?
Vad hade du sagt om jobbet hade tagit 30 timmar men du bara hade fått priset som stod på offerten?

När man beställer ett jobb till 'fast pris' så tar företaget och lägger på x antal timmar för att ha marginal för bla dötid som andra åsamkar dom.

Fördelen för kunden med 'fast pris' är att kunden vet hur mycket det kommer att kosta, nackdelen är att kunden nästan alltid får betala lite mer än om det hade varit 'löpande jobb'
 
Om jobbet hade tagit 30 timmar hade inte velat betala extra eller hur?
Fast pris är fast pris
 
Oftast lönar det sig för kunden att köra löpande. Vid fastpris så kalkyleras egentligen den tid det tar med strul och krångel, för byggaren vill ju inte gå back. I fastpriset ingår även resor, kostnad för ev verktyg, även tid för ev hämtning av mtrl. Ett fastpris är inte endast den effektiva tiden på plats.
Sen förstår jag att folk som inte är i branschen eller inte kan uppskatta vad saker och ting tar i tid vill ta in fastpris för att se om budgeten håller.
 
Tack för era svar! Jag förstår att jag har ingått ett avtal och därmed självklart måste betala! Egentligen var jag mest nyfiken på hur stor felmarginal det anses ok att lägga till på en offert. Tänkte att det kanske finns någon sorts ok-gräns! Jag som inte alls är insatt i plattsättning har ju väldigt svårt att veta hur lång tid arbetet kan tänkas ta. Om jag inte begär fast pris riskerar jag att "luras" av maskande byggare (har drabbats av det också minsann) och tydligen anses det helt ok att "lura" oss konsumenter på ganska stora extrakostnader även vid fast pris :-) Jag hade inte regerat alls om det rört sig om några timmar extra, det förstår tom jag att alla företag lägger på. Men att offerten baseras på 24 timmar när arbetet i själva verket tar ca 10 det tycker jag är att luras :-(
 
Nu tackar jag för mig, betalar fakturan och anlitar en annan plattsättare nästa gång :-)
 
Det handlar alltid om tillgång och efterfrågan. För tillfället är efterfrågan på byggtjänster mycket större än tillgången, vilket gör att kunderna får betala mer.

I det här fallet måste du väl uppfattat det som att det var värt 12000 för dig att få klinker i uterummet? Och det blev väl ändå förhållandevis billigt, för jag förmodar att de andra offerterna var ännu dyrare.
 
Anna1234 skrev:
Tack för era svar! Jag förstår att jag har ingått ett avtal och därmed självklart måste betala! Egentligen var jag mest nyfiken på hur stor felmarginal det anses ok att lägga till på en offert. Tänkte att det kanske finns någon sorts ok-gräns! Jag som inte alls är insatt i plattsättning har ju väldigt svårt att veta hur lång tid arbetet kan tänkas ta. Om jag inte begär fast pris riskerar jag att "luras" av maskande byggare (har drabbats av det också minsann) och tydligen anses det helt ok att "lura" oss konsumenter på ganska stora extrakostnader även vid fast pris :-) Jag hade inte regerat alls om det rört sig om några timmar extra, det förstår tom jag att alla företag lägger på. Men att offerten baseras på 24 timmar när arbetet i själva verket tar ca 10 det tycker jag är att luras :-(
Ett tips till nästa gång är att be om en ungefärlig prisuppgift istället för ett fast pris och köra löpande. Då vet du att det uppskattade priset inte kan överskridas med mer än 15% och du betalar för den faktiska tiden arbetet tar.
 
  • Gilla
Henri och 1 till
  • Laddar…
Generellt sett är det bra att rimlighetskontrollera alla offerter man får. Jag har fått offerter på 80000 och 200000 för samma jobb. Man brukar kunna få offerter som är grovt överprissatta men sällan offerter som är grovt underprissatta.
 
Sen gäller det även att kontrollera så även de man jämför har med lika utförande, material och garantier. Vissa mindre företag lever på att skriva bort saker i offerten och sen ta ut extra för det. Så slutsumman blir densamma. Som mr_bygg säger, be om ungerfärligt pris och kör därefter löpande. Det brukar vara mest gynnsamt både för kund och utförare i slutändan.
 
Anna1234 skrev:
Tack för era svar! Jag förstår att jag har ingått ett avtal och därmed självklart måste betala! Egentligen var jag mest nyfiken på hur stor felmarginal det anses ok att lägga till på en offert. Tänkte att det kanske finns någon sorts ok-gräns! Jag som inte alls är insatt i plattsättning har ju väldigt svårt att veta hur lång tid arbetet kan tänkas ta. Om jag inte begär fast pris riskerar jag att "luras" av maskande byggare (har drabbats av det också minsann) och tydligen anses det helt ok att "lura" oss konsumenter på ganska stora extrakostnader även vid fast pris :-) Jag hade inte regerat alls om det rört sig om några timmar extra, det förstår tom jag att alla företag lägger på. Men att offerten baseras på 24 timmar när arbetet i själva verket tar ca 10 det tycker jag är att luras :-(
Det finns ingen felmarginal i detta. Du har inte betalat för några timmar. Du har fått ett pris på vad din plattsättning kostar att få utförd och tyckt att detta pris är värt att betala.

När du köper en tröja med fast prislapp räknar du då också på hur många timmar den tagit att tillverka?
 
Betala och va glad åt det fina golv du fått!
Kunde lika gärna fått en klåpare som tagit en hel vecka på sig och debiterat 500/timme.
Plattsättaren va säkert snabb och duktig, då tjänar han lite mer också...
 
Hur var det med material? Vad ingick och vad höll plattsättaren med? Fix och fog är ju inte gratis. Sen brukar hantverkare ha en reskostnad också.
 
Mikael_L
Anna1234 skrev:
Tack för era svar! Jag förstår att jag har ingått ett avtal och därmed självklart måste betala! Egentligen var jag mest nyfiken på hur stor felmarginal det anses ok att lägga till på en offert. Tänkte att det kanske finns någon sorts ok-gräns! Jag som inte alls är insatt i plattsättning har ju väldigt svårt att veta hur lång tid arbetet kan tänkas ta. Om jag inte begär fast pris riskerar jag att "luras" av maskande byggare (har drabbats av det också minsann) och tydligen anses det helt ok att "lura" oss konsumenter på ganska stora extrakostnader även vid fast pris :-) Jag hade inte regerat alls om det rört sig om några timmar extra, det förstår tom jag att alla företag lägger på. Men att offerten baseras på 24 timmar när arbetet i själva verket tar ca 10 det tycker jag är att luras :-(
Det finns vissa möjligheter att hävda "oskäligt avtal" eller "oskäliga avtalsvillkor" och få rätten på sin sida till någon kompensation.
Men i ditt fall kan jag inte se att du är ens i närheten av detta, faktiskt.

10 timmar "på plats" kan lätt innebära 15-20 timmar totalt med alla resor, dödtid, handla material osv.
Sen kan ju just detta jobb löpt förvånansvärt lätt och smidigt, så det blev lite färre timmar än normalt.

Kanske fick du firmans bästa och snabbaste kakelsättare också. Hade du gått på löpande hade firman kanske skickat en nyutbildad, nyanställd som det tagit minst 25 timmar för.


Det är lite så det blir med fastpris, man får som regel betala för lite mer, ty firman vill inte riskera att speciellt ofta råka ut för något förlustjobb. Och när det just nu är företagens marknad pga stor efterfrågan så blir fastpris aldrig ställda i underkant.



Man kan ju också forska lite om det finns schablonmässiga timtider per kvm klinker, att kika på.
Det är kanske en knapp timme per kvadratmeter som är ett rätt normalt pris.
Någon här som vet? som brukar skriva offerter?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.