Claes Sörmland
P petersthlm skrev:
Den remissen är vad jag förstår en kompletterande fråga men tanken är fortfarande att gå vidare med SOU 2021:47. (Remissen berör f ö den fråga som riksdagen röstade för och bad regeringen gå vidare med). Ungefär det här, inkl att frågan ”bereds aktivt” har jag fått bekräftat.
Jag håller tummarna!

/C

• Gilla
petersthlm
  • Laddar…
P petersthlm skrev:
Den remissen är vad jag förstår en kompletterande fråga men tanken är fortfarande att gå vidare med SOU 2021:47. (Remissen berör f ö den fråga som riksdagen röstade för och bad regeringen gå vidare med). Ungefär det här, inkl att frågan ”bereds aktivt” har jag fått bekräftat.
Se denna tråd:
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag håller tummarna!

/C
Se denna tråd inkl remissens egen text.
https://www.byggahus.se/forum/threa...attefallsregler-fran-2023.420470/post-5532615

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Inget regelverk har ändrats sedan 1987 när PBL infördes.

Men det som har hänt är att många byggnadsnämnder systematiskt har brutit mot lagen och beviljat bygglov med grund i liten/mindre avvikelse trots att det egentligen har saknats lagstöd för detta. Dessa beslut har vunnit laga kraft och är därmed lagliga trots att de uppenbart strider mot PBL.

På senare år har medarbetarnas kompetens ökat, inte minst sedan man anställde 70/80-talister och pensionerade 40- och 50-talisterna. Så nu följs PBL bättre i avseendet att möjligheten till liten avvikelse är högst begränsad. Tyvärr känns det ju djupt orättvist när grannen har fått bygga planstridigt men man själv inte får det.
Men om en av grannarna fått bygglov så nyligen som för 2 år sedan kan man inte överklaga och hänvisa till nån likabehandlingsprincip?

• Gilla
Enter Sandman
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Men om en av grannarna fått bygglov så nyligen som för 2 år sedan kan man inte överklaga och hänvisa till nån likabehandlingsprincip?
Håller inte juridiskt.

• Gilla
Enter Sandman
  • Laddar…
Claes Sörmland
D Dublin skrev:
Grannarnas bygglov har ju redan vunnit laga kraft så de går inte att överklaga.

Inte heller spelar de någon roll för grannskapets framtida bygglov. "Två fel gör inte ett rätt" är minnesregeln som alla i offentlig förvaltning har fått lära sig. D v s bara för att ett beslut med dåligt lagstöd vann laga kraft tidigare betyder det inte att nästa beslut ska gå samma olagliga väg. Det skulle ge den orimliga konsekvensen att lagreglering upphör att gälla om någon gör ett enstaka misstag i beslutsfattandet tidigare. Likabehandlingsprincipen handlar istället om att alla har rätt till samma process, inte samma utfall vid olika tidpunkter.

• Gilla
MetteKson och 7 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Å andra sidan, att kapa bort en kvm, är en ganska enkel åtgärd, i förhållande till att flytta boden. Hur kommer det sig att kommunen uppmärksammat den extra kvadratmetern?
Vi hade en granne tidigare som anmälde allt och allting i området. Hen har nu flyttat och ärendet handlar från början om friggeboden som vi byggde på samma yta som det tidigare låg ett fallfärdigt hus…. Vi måste flytta friggeboden från den ytan, vilket i sig är en väldigt märklig hållning fr kommunen. Dock blev friggeboden lite större än tänkt och det felet får jag ta på mig…

H hempularen skrev:
Å andra sidan, att kapa bort en kvm, är en ganska enkel åtgärd, i förhållande till att flytta boden. Hur kommer det sig att kommunen uppmärksammat den extra kvadratmetern?
Se svar längre fram i tråden, friggan måste flyttas eftersom kommunen hävdar att det är allmän platsmark, trots att det tidigare låg en byggnad på samma yta….

E Enter Sandman skrev:
Se svar längre fram i tråden, friggan måste flyttas eftersom kommunen hävdar att det är allmän platsmark, trots att det tidigare låg en byggnad på samma yta….
Utanför din fastighet?

Claes Sörmland
E Enter Sandman skrev:
Det är inte ovanligt att det finns planstridiga byggnader. De kan ha uppkommit genom att byggnaderna är äldre än detaljplanen. De blev då planstridiga när detaljplanen vann laga kraft. Ett att scenario är att det helt enkelt är byggnader som är frukten av olovligt byggande. D v s att det är gamla preskriberade svartbyggda byggnader.

• Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Du kan inte mäta om boden och skicka in en rättelse att den inte är större än de kräver?

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Om det nu har blivit allmän plats. Så måste det finnas med med i dp. Eller tänker jag helt galet.

Sen är det en sak vad handläggaren säger på telefon och vad man kommer fram till vid en handläggning. Men om det strider.
mot dp så är det alltid lite mer känsligt. Huvudregeln är trots allt att dp måste följas. Sen finns dem där lilla luckan som säger att en mindre avvikelse kan godkännas. Där hamnar man i klorna på kommunen

Sen kan man alltid överklaga!

Bananskalare Bananskalare skrev:
Om det nu har blivit allmän plats. Så måste det finnas med med i dp. Eller tänker jag helt galet.

Sen är det en sak vad handläggaren säger på telefon och vad man kommer fram till vid en handläggning. Men om det strider.
mot dp så är det alltid lite mer känsligt. Huvudregeln är trots allt att dp måste följas. Sen finns dem där lilla luckan som säger att en mindre avvikelse kan godkännas. Där hamnar man i klorna på kommunen

Sen kan man alltid överklaga!
Vår friggebod ligger precis i tomtgräns. Den tidigare fastigheten, sträckte sig fr tomten, över tomtgräns och ca 2 m in på grannfastigheten (allmän platsmark. Dock framgår det inte på några av kommunens underlag att det är allmän platsmark. Ägaren av marken har inga synpunkter, dock hävdar han att det inte är allmän platsmark…

Hur gammal är friggeboden?

Hur gammal är friggeboden?
Tolkade jag det rätt att den är hyfsat nybyggd?

• Gilla
Enter Sandman
  • Laddar…
Jag tror du har svårt att få bygglov då du redan maxat detaljplanen med de kompletteringsbyggnader man får utöka med. Kommunen städar gärna bort gamla synder som kanske stått av hävd när preskiberingstiden gått ut så jag tror du åker på att både flytta och minska ytan på friggeboden tyvärr😬.
Finns en del att läsa i PBL kap9 avseende just bygglov.
Hur hög är friggeboden?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.