Hej,
Eftersom det börjar bli dags för att montera tätskicktet så har jag läst på i BBV. Detta uppdagde två problem.
1. Golvet som är försett med golvvärme har på inrådan av Roth gjutits mot en 8mm kantisolering. Tanken med denna är att kunna ta upp värmerörelser utan att trycka sönder väggarna. Enligt BBV så skall en ev. springa mellan golv och vägg spacklas igen. Att splackla igen springan är inte så enklet och det skulle effektivt förstöra det skydd mot skador som kantisoleringen var tänkt att ge.
Ringde Roth och de ser inga problem. Kantlisten skärs av i golvnivå och sedan är det bara att montera tätskicktet. Har någon annan erfarenhet av liknande problem?
2. Enligt BBV så skall det gamla tätskicket av kallasfallt tas bort. Den erfarne badsrumsbyggare som hjälper mig har inte tyckt detta vara nödvändigt. Han har alltid låtit detta sitta kvar och har aldrig hört att det skall vara några problem.
Det mesta av asfalten kan jag enkelt ta bort, men för vissa partier av väggen ca 1 meter över golv och uppåt så är asfalten överputsad med KC puts för att rikta upp väggen. Jag ser inte direkt fram emot att riva ned detta igen.
Jag har planerat om så asfalten kommer att finnas i den "torra" delen av barummet.
Kan jag növa mig att ta bort all synlig asfalt? Det är ju tillåtet att ha ångspärrplasten kvar innanför en gipsvägg. Den ide jag hade att använda ett duksystem får jag antagligen skippa eftersom det finns risk att limmet inte torkar ut vid partierna med putsad asfalt, men ett rollat tätskickt borde som jag tänker inte vara något problem eller ... ?
Inser att jag borde ha läst BBV långt tidigare.
Mvh
Sven D