4 665 läst ·
15 svar
5k läst
15 svar
Avvika från detaljplan
Sida 1 av 2
Är det möjligt? Att avvika ganska mycket vad gäller byggyta från detaljplan?
Lite bakgrund, det är ett äldre tomtområde från 60-70-talet där det från början bara fanns fritidshus. Idag är det många åretruntboende i området.
2013, tror jag det va, började kommunen kolla på området och började planera för kommunalt vatten och avlopp. Och i och med det dessutom en prövning för att utöka byggrätten.
Vi köpte ett mindre oisolerat fritidshus, för tomtens skull, 2019 med tanke att bygga nytt.
Senast i torsdags skulle nya detaljplanen laga kraft men så klart så har någon överklagat, igen....... Nu vankas ca 6 månaders (kan bli både kortare och längre) väntan på mark och miljödomstolen att fatta beslut. Men vem vet vad som händer efter det?!?
Frågan är om det är någon som har fått igenom ett bygglov där byggytan är större än gällande detaljplan, mer än 10%??
Kommunen gav ett väldigt svävande svar, lite som att de tyckte att vi ska prova. Men mer för att de ska få in pengar på ett avslag.
Tacksam för tankar här från familjen på 4 i en tvåa!
Lite bakgrund, det är ett äldre tomtområde från 60-70-talet där det från början bara fanns fritidshus. Idag är det många åretruntboende i området.
2013, tror jag det va, började kommunen kolla på området och började planera för kommunalt vatten och avlopp. Och i och med det dessutom en prövning för att utöka byggrätten.
Vi köpte ett mindre oisolerat fritidshus, för tomtens skull, 2019 med tanke att bygga nytt.
Senast i torsdags skulle nya detaljplanen laga kraft men så klart så har någon överklagat, igen....... Nu vankas ca 6 månaders (kan bli både kortare och längre) väntan på mark och miljödomstolen att fatta beslut. Men vem vet vad som händer efter det?!?
Frågan är om det är någon som har fått igenom ett bygglov där byggytan är större än gällande detaljplan, mer än 10%??
Kommunen gav ett väldigt svävande svar, lite som att de tyckte att vi ska prova. Men mer för att de ska få in pengar på ett avslag.
Tacksam för tankar här från familjen på 4 i en tvåa!
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Hej, det är en svår fråga. Jag är i exakt samma situation, i mars antog kommunfullmäktige en detaljplan som överklagades och det var givet att det skulle ske. Det är ett "förnyelseområde" med många som är motståndare till förändringar. Det man räkna med som händer sedan är att förlorande part I MMD kommer att begära prövningstillstånd till Mark- och miljööverdomstolen (MÖD), det kan ta lång tid och om de beviljar prövningstillstånd tar det ytterligare tid förstås. Räkna med 2 år från nu, det gör jag. Att få igenom en "liten avvikelse" på mer än 10 procent från nuvarande bestämmelser skulle i alla fall jag inte lägga ner tid och pengar på. Även om kommunen skulle bevilja bygglov så kommer garanterat ett antal grannar att överklaga och överprövande myndigheter är numera inte särskilt generösa vad gäller avvikelser. Så tänker jag i alla fall. Men det kan ju se helt annorlunda ut i ert område.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
I princip skall det vara omöjligt. Man kan möjligen titta på vad överklaganden baseras på. Om man tänker sig att ingen är emot planen i princip. Men någon ex. Vill ha en annan storlek på en vändplan eller annan detalj. Då kanske kommunen vågar bevilja ett olagligt bygglov. Och hoppas att ingen överklagar. Avgörande är ju hur dina grannar ställer sig. Om ingen överklagar, och kommunen vågar bevilja lovet så kan det gå. Om det överklagas finns inte en chans.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Man ska även vara medveten om att oavsett storlek på avvikelse så ska samtliga grannar beredas möjlighet att yttra sig över bygglovsansökan, så det går inte att "flyga under radarn":
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns..._inom_dp/planenlighet/atgardens-planenlighet/
"Grannehörande
Vid prövningen av bygglov inom detaljplan ska grannar och andra berörda underrättas om ansökan och lämnas möjlighet att yttra sig över den om åtgärden avviker från detaljplanen. Grannehörandet bör innehålla en kortfattad upplysning om den sökta åtgärden och hur den avviker från planen."
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns..._inom_dp/planenlighet/atgardens-planenlighet/
"Grannehörande
Vid prövningen av bygglov inom detaljplan ska grannar och andra berörda underrättas om ansökan och lämnas möjlighet att yttra sig över den om åtgärden avviker från detaljplanen. Grannehörandet bör innehålla en kortfattad upplysning om den sökta åtgärden och hur den avviker från planen."
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Grannhöranden tycker bygglovsavdelningen här inte är särskilt viktigt. Kan tydligen åsidosättas för vissa kunder.
Min kommun beviljar inte bygglov under ett pågående detaljplanearbete i området. Möjligen om du håller dig helt inom den gamla/gällande detaljplanens begränsningar, men inte med någon avvikelse. Jag rekommenderar att du väntar in detaljplaneprocessen som jag tolkar det ska ge en större byggrätt.
Plan- och bygglagen reglerar om grannar ska höras eller inte. Byggnadsnämnden kan inte höra grannar helt godtyckligt.T Thomas_Blekinge skrev:
Följer byggnaden detaljplanen görs inget grannhörande men rågrannar får en kungörelse efter att beslut tagits och kan överklaga.
Följer inte byggnaden detaljplanen ska berörda grannar ges tillfälle till yttrande innan beslut om lov beviljas. Grannarnas yttrandet vägs in i beslutet men grannen har inget veto, det är kommunen som bedömer om åtgärden är lämplig.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
I det här fallet låter det ju som kommunen inte säger tvärnej. Det normala är väl annars att det råder totalt byggstopp när en detaljplan är under införande.
Det skulle kanske kunna bero på att överklagande ser ut att gälla bagateller, som inte kommer att påverka planens införande, annat än i tid.
Det skulle kanske kunna bero på att överklagande ser ut att gälla bagateller, som inte kommer att påverka planens införande, annat än i tid.
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
I Nacka kommun så utgår man alltid från gällande bestämmelser oavsett om det pågår ett detaljplanearbete eller om en plan är överklagad. De faktorerna har alltså ingen betydelse, utan det är de gamla reglerna som gäller ända fram tills de nya vunnit laga kraft. Det är det enda rimliga tycker jag. Det finns områden i Nacka där planarbeten och överklagandeprocesser pågått i över 15 år, det skulle vara helt orimligt att ha byggförbud så långa perioder.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Visst, men kommunen kan råka "glömma" det. Det kan hända om det finns vissa goda relationer med kommunen.M MetteKson skrev:Plan- och bygglagen reglerar om grannar ska höras eller inte. Byggnadsnämnden kan inte höra grannar helt godtyckligt.
Följer byggnaden detaljplanen görs inget grannhörande men rågrannar får en kungörelse efter att beslut tagits och kan överklaga.
Följer inte byggnaden detaljplanen ska berörda grannar ges tillfälle till yttrande innan beslut om lov beviljas. Grannarnas yttrandet vägs in i beslutet men grannen har inget veto, det är kommunen som bedömer om åtgärden är lämplig.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Vad bra tankar alla har! Tack
Vi har 5 grannar som ser oss tydligt. Är det de som ska höras eller är det hela området?
Jag har idag läst överklagandet, och det va bara ett, där det är en som tycker att vi i området bör få bygga större. Vilket vi också tycker men vi har förstått att så kommer det inte bli tyvärr... Från gällande 80 kvm byggyta till 140, och sen 120 och nu 130.
Huset vi vill bygga är 111 kvm. Låter som att det kan bli svårt att få igenom ändå
Vi har 5 grannar som ser oss tydligt. Är det de som ska höras eller är det hela området?
Jag har idag läst överklagandet, och det va bara ett, där det är en som tycker att vi i området bör få bygga större. Vilket vi också tycker men vi har förstått att så kommer det inte bli tyvärr... Från gällande 80 kvm byggyta till 140, och sen 120 och nu 130.
Huset vi vill bygga är 111 kvm. Låter som att det kan bli svårt att få igenom ändå
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Det obligatoriska grannehörandet vid avvikelser gäller främst rågrannar, dvs grannar (fastigheter) som gränsar direkt till er fastighet. Men kommunen kan även höra fler grannar om de tycker det behövs, det är inte hugget i sten. Se vidare Boverket:P Prickis83 skrev:Vi har 5 grannar som ser oss tydligt. Är det de som ska höras eller är det hela området?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kunskapsbanken/lov--byggande/handlaggning/hora_grannar/
39 procent avvikelse låter dock väldigt mycket i mina öron.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Bygg med källare. Det är guld värt och byggytan växer inte.P Prickis83 skrev:Vad bra tankar alla har! Tack
R
rolflidvall
Husägare
· Stockholm/Nacka
· 408 inlägg
rolflidvall
Husägare
- Stockholm/Nacka
- 408 inlägg
Nu har jag facit ifall någon skulle vara intresserad, det tog 15 månader enligt följande: Antagande KF mars 2021, överklagad -> Avvisad/avslag MMD (Nacka tingsrätt) december 2021, överklagad -> Prövningstillstånd ej beviljat MÖD juni 2022. Så fort kan det gå när kommunen följer PBL.R rolflidvall skrev: