Byggahus.se
Hej, har dränerat å isolerat källaren. Fick då massa röd ölandsten över då jag inte skall ha den lagd kring hela huset. Vore snyggt å fästa den i putsen så det ser ut som hela grunden är murad av ölandsten.

Hur kapar jag den enklast så den blir ganska rektangulär?

Hur klyver jag den så jag får en tunn sten? (Ca 5-10mm tjock).

Köpte en kap på Bauhaus, deras största för upp till 650m långa stenar, keramik. Den är vattenkyld men kass klinga. Är det billigaste sättet att kapa på? Något sätt som annars går fortare? Hugga kanske???

Tacksam för input!!! God kväll allesammans.
 
Hej igen, någon som vet något om saken? Precis googlat igen i ämnet men hittar inget. Gick en kurs på Öland i Degerhamn å då Alungården, tror jag, där man fick lära sig saken för en vettig pening men den kursen går ej längre pga för lågt intresse :/
 
Varför ska du kapa ner stenen till rektanglar? Kan du inte låta stenarna vara oregelbundna? Det blir snyggt det också. Kolla detta exempel med älvdalssten.

attachment.php?attachmentid=110316&stc=1&thumb=1&d=1398111738.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och varför klyva stenen? sätt en plåtlist ovanför som går utöver stenen och låt den behålla sin befintliga tjocklek.

Om du går på den metoden borde det bli mycket mindre arbete.
 
Hej, ja, klyva den för att den skall räcka till tänkte jag :) Antog att den går å klyva som den mesta sten. Men läste nånstans nyss att det är en sedimentsten... Så vore nog smartare om jag tog skiffern jag har i marken å klyver den för den är i massa lager. (Grävt ut för stor altan dock så krossade jag det mesta för att enkelt få in det grävskopan å upp i högar... DUMMA MIG).

Men tack ändå!
 
Köp mer sten. Det dyker upp ölandssten på blocket då och då.
 
Jo, å jag är på Öland oxå :) Så finns gott om dem här men vore kul å lära mig å kunna bearbeta stenen. Älskar att lära mig å hantera nya material å tekniker. (Någon Asberger skulle jag tro även om pyskologen säger jag är helt normal :)
 
  • Gilla
Grytet
  • Laddar…
ölandssten går ofta att dela enkelt, liksom många skiffersorter.. Det kan snudd på funka med hammare och morakniv till och med, annars en vass huggmejsel o slägga... Men det beror helt på kvalitén på stenen, . Håller med föregående talare, finns ingen anledning att kapa regelbundna stenar av ölandsstenen- snyggare med oregelbunden yta och försänkt fog. Vill du använda kapen kan du alltid höja ribban lite för exakt fogbredden ska va o pussla ihop de olika stenarna.77
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Hej Putte, okej, va bra men den röda stenen jag har ser inte ut som skiffer. Nybörjare :) Men huset står på skiffer den är synlig mellan lagren å därför lätta å klyva där. De stenarna jag hade var orginal, stora, nästan 1kvm st men en hantverkare från annat land förstörde alla när när han skulle lägga dem på hög, åt sidan... Så rök väl 5000kr där... Hur som, där är alla mellan 5-7cm. Så antagit att det är deras naturliga tjocklek.

Får testa på en mindre bit å se hur den delar sig :)

En fråga till Putte; Hur då oregelbunden yta å försänkt fog? Skall fogen vara i nivå med bara ena stenen? Eller att stenarna är i samma höjd men fogen försänkt bara?? (Undrar hur man gör den snygga fogen som de ofta har när de sätter riktigt sten på vertikla ytor/väggar som går ut ca 1cm å är helt runt. Vet ni??? Speciell spruta kanske men tycker tyngdkraften borde göra fogen oval innan den hinner torka... Men kanske snabbverkande fog).

Alltid tacksam :)
 
Hej, nä jag förstår Ölandsserien och skiffer och övrig kalksandsten brukar uppföra sig på liknande sätt. Ölandsstenen känns ju igen på den gropiga ytan. Apropå fogning så görs de utanpåliggande runda fogarna med en sorts sprits, den tekniken används inte så mycket idag. Jag personligen tycker inte att de är snygga alls.. Med försänkt fog menar jag att fogen ligger 1,5- 2 cm djupare än ytan ( beroende på fogbredd). Den lägger man med en "fransman" -tunnfogsslev och sedan med svamp och vatten. Också kan man lägga jämna snygga fogar kan de faktisktiskt va lite snyggt med en rött bred fog på runt 2 cm.. Varför försänkt fog också är snyggt förutom att det skapar ett djup i ytan är också för att det är "bevis" på att ytan inte är satt med nån klinkertunn sten på nät om du förstår vad jag menar...//peter
 
Oki, ja, jag skall testa å knacka lite om några dagar så får vi se :)

NY FRÅGA; Hur får ni dem att sitta kvar med tanke på deras tyngd??? Skall packa marken rejält under oxå. Har köpt en gammal 50kg vibrator. Räcker det? (Har dränerat runt huset. 11-16mm singel nerifrån å upp närmast väggen. Även satt på cellplast mot husgrunden. Så den lär få svårt å orka hålla upp de tunga stenarna varför marken måste bära dem till största del, antar jag. Har limmat på cellplasten med fogskum så de sitter så bra de kan :) Cellskum på hela skivorna så det skall bära å sitta för alltid).

Tacksam som skrivet :)
 
Ok . Cellplast bakom... Då är det kramla som gäller in i betongen o det är inte det enklaste att göra, speciellt inte med Ölandssten som spricker..jag tror inte du ska ge dig på det.. Du måste räkna med att väggen skall ta hela tyngden. Visst skulle man kunna tänka sig en bärram en L-profil eller liknande som fästs i betongen och som tar vikten och därefter sätta sten i fix kanske mot nät... Det låter bökigt...
 
Hej igen, okej, ja, marken lär väl sätta sig hur mkt man än packar den över tid... Men tänkte så klart mura fast det, montera det i murbruk men med hjälp av marken då få visst stöd därav, säg 50%. Blir det inte så i praktiken pga att marken sätter sig om än ytterst lite? En ram som du säger går ju bra men hm, ja då vet jag inte. Om så blir det med hjälp av tunnar å lättare skiffer som jag får gräva upp. Hela tomten, byn står på skiffer en 70-100cm ner under gräset. (Så vibrerar mkt ihuset av fordonen... Byggt -46 så då snålade man å gjöt på skiffret). Tackar!

Visste du något om min vibrator? Är den för lätt??? Tacksam!
 
Ja en 50 kilospadda är ju i princip den absolut klenaste modellen av markvibrator och duger egentligen mest till att packa sättlager..Därmed inte sagt att den är värdelös...
Har du alltså dränerat hela källaren och då hoppas jag ju att du har packat frekvent under återfyllnaden med större vibrator... för annars är det bara att vänta... länge..kanske 2-3 år. I teorin skulle din metod funka att varmmura med bruk mot fasad förutsatt att du har packat material under och ett rejält lager bärlager. Idén bygger isåfall på att du har någonting (träpanel?)som "näsar" över stenen och helst ett glidskikt mot isoleringen så att stenen blir som en skalmur. Tror tyvärr inte på idén meden sten som vilar till 50 % på marken och 50 % väggen. De lever sina egna liv och kommer röra sig individuellt oavsett hur mycket du paddat... :confused:
Du ska inte bara putsa sockeln och bygga en 2 sidig-kallmur med din sten liggandes då.:).blir skitsnyggt... Eller mura en grill i leca och klä in med stenen.. ???
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.