Hej, ska ta bort väggen mellan kök/vardagsrum och allrum/vardagsrum och sätta in en heabalk. Är det någon som kan räkna på vilken hea balk jag behöver? måttet är 4140mm, snözon 3, enplans hus med källare(bärande vägg i källare över denna Vägg)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det behövs fler ritningar för att man ska förstå takkonstruktionen. Sektioner både genom huvuddel och vardagsrumsutbyggnad är nödvändiga.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med en spännvidd på 4,15 m och en utbredd taklast på ca 15 kN/m så är HEA 180 ett gränsfall. jag skulle välja HEA 200.
Får inte riktigt ihop hur taket kan vara brutet åt det hållet om takstolarna ligger åt andra.. men kanske missförstår dig. dock, fackverkstakstolar göra för att vara självbärande vilket skulle innebära att du inte behöver växla av. Tycker dock det är för lite info i tråden för att ge bra tips
+ om takstolen går på samma ledd som väggen så bör väggen inte vara bärande (så fall är den ju enbart bärande för just den takstolen, och enligt ritningen så har de övriga inget upplag i form av vägg under sig)
+ om takstolen går på samma ledd som väggen så bör väggen inte vara bärande (så fall är den ju enbart bärande för just den takstolen, och enligt ritningen så har de övriga inget upplag i form av vägg under sig)
Takstolarna i vardagsrummet går åt samma håll som väggen jag ska riva men över Hall/kök så går takstolarna åt andra hållet så då vilar 3 takstolar på väggen jag ska riva.
Kan du inte klättra upp på vinden och mäta dimensionerna på takstolarna? Samt ta en bild? 
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Jag är snart i färd att växla av en befintlig balk i mitt garage, där har jag valt en IPE istället för HEA. Det är ena upplaget som skall ersättas av en balk.
Detta då jag har plats för en högre balk och får ner vikten en hel del, till samma böjtröghetsmoment. IPEn jag kollade på väger 70% av vikten av motsvarande HEA-balk, vilket ger 70% av priset för en HEA.
En annan fördel är ju även att flänsbredden är mindre vilket kan vara lämpligt vid inbyggnad i vägg.
Ville mest påvisa att det finns flera balkprofiler, och förstår att vår eminenta justus har koll på detta men det tål att nämnas.
Detta då jag har plats för en högre balk och får ner vikten en hel del, till samma böjtröghetsmoment. IPEn jag kollade på väger 70% av vikten av motsvarande HEA-balk, vilket ger 70% av priset för en HEA.
En annan fördel är ju även att flänsbredden är mindre vilket kan vara lämpligt vid inbyggnad i vägg.
Ville mest påvisa att det finns flera balkprofiler, och förstår att vår eminenta justus har koll på detta men det tål att nämnas.
Jag har kollat på HEA, HEB och IPE balkar, Ipe blir för hög för samma bärighet.
En smed sa att han kunde svetsa 2 st extra liv(10mm) på en HEA 100 och överspänna den några millimeter och bärigheten skulle bli samma som HEA 200. Stämmer verkligen det? Är verkligen skeptiskt till det!
En smed sa att han kunde svetsa 2 st extra liv(10mm) på en HEA 100 och överspänna den några millimeter och bärigheten skulle bli samma som HEA 200. Stämmer verkligen det? Är verkligen skeptiskt till det!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Att extra liv och överspänning ökar hållfastheten är klart, men jag tvivlar starkt på att det på det sättet går att förvandla en HEA 100 till en HEA 200. Yttröghetsmomentet för HEA 100 är 349 och för HEA 200 3692 (x10^4 mm4). Skillnaden förklaras främst av höjdskillnaden.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Det går inte ihop med hans förslag som justus säger.
Men jag tog böjtröghetsmomentet för HEA100 och adderade två plattstänger på 10*90(jag drog av några millimeter för fogen, beror hur han tänkt sig) och jämförde med HEA200.
Plattstängernas böjtröghetsmoment räknas ut enligt denna formel:
Ix=bh^3/12
Det gav Ix,liv=0,608*10^6
Ix,hea100=3,492*10^6
Ix,hea200=36,92*10^6
Dvs Ix,hea200 >> Ix,hea100 + 2*Ix,liv
Räknar man en solid med måtten från en HEA100 är man fortfarande långt ifrån... det är ökning av höjd som ger resultat, ty h^3.
Men jag tog böjtröghetsmomentet för HEA100 och adderade två plattstänger på 10*90(jag drog av några millimeter för fogen, beror hur han tänkt sig) och jämförde med HEA200.
Plattstängernas böjtröghetsmoment räknas ut enligt denna formel:
Ix=bh^3/12
Det gav Ix,liv=0,608*10^6
Ix,hea100=3,492*10^6
Ix,hea200=36,92*10^6
Dvs Ix,hea200 >> Ix,hea100 + 2*Ix,liv
Räknar man en solid med måtten från en HEA100 är man fortfarande långt ifrån... det är ökning av höjd som ger resultat, ty h^3.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Med 4,15 m spännvidd och en utbredd last på 15 kN/m får en HEA 180 en nedböjning på 11 mm och en HEA 200 på 7,5 mm. (Spännvidden/300 = 13,8 mm i det här fallet) Nedböjningen räknar man ut med hjälp av formeln 5qL^4/384EI, där q är den utbredda lasten, L spännvidden, E elasticitetsmodulen för materialet och I yttröghetsmomentet för den valda profilen. 15 kN/m är en uppskattning av snölast och egenvikt med utgångspunkt från dina ritningar. Det är naturligtvis en översiktlig beräkning. I samband med att du gör en bygganmälan bör du låta en konstruktör som kan se huset i verkligheten kontrollera beräkningarna.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
När vi gick igenom vårt blivande bygge på ett samråd år 2009, rynkade vår nyutnämnda kvalitetsansvarige pannan och sa att "här skall vi nog sätta en HEA 200 balk".P Patrik71 skrev:
Det gjordes, den ligger helt dold i vindsbjälklaget och vindsgolvet är väldigt stabilt och säkert.
Vi hade en öppen del med 5140 mm bredd, där det inte skulle finnas någon hjärtvägg,
och där stålbalken fick göra jobbet.
Vilket den alltså gjorde med den äran