Någon som vill ge mig lite synpunkter på denna fråga: Håltagning i bärande tegelvägg för att åstadkomma en öppning mellan vardagsrum och kök. Öppningen behöver vara 1300 mm bred och 2170 mm höjd för att rymma en standardkarm. Ovanför uttagningen blir det 530 mm kvar till tak.
Nu till frågan: Firma föreslår limträbalk som vilar på pelare av limträ. Ok, men då måste man väl använda stämpning under arbetet? Och varför behövs pelare? 25 cm tegel borde väl vara ett bra underlag att låta avväxlingen vila på?
Som alternativ kan väl infräsning av L-profiler vara bra? Men vilket blir snyggast? Mest ekonomiskt?
Skickade in en bygganmälan men kommunen vill ha en hållfasthetsberäkning för dimensionering av balk oavsett vilken som används, en beräkning av last med andra ord. Komplicerat?
Bor förresten i en flerfamiljsfastighet från 1920.
Något annat att tänka på?
Nu till frågan: Firma föreslår limträbalk som vilar på pelare av limträ. Ok, men då måste man väl använda stämpning under arbetet? Och varför behövs pelare? 25 cm tegel borde väl vara ett bra underlag att låta avväxlingen vila på?
Som alternativ kan väl infräsning av L-profiler vara bra? Men vilket blir snyggast? Mest ekonomiskt?
Skickade in en bygganmälan men kommunen vill ha en hållfasthetsberäkning för dimensionering av balk oavsett vilken som används, en beräkning av last med andra ord. Komplicerat?
Bor förresten i en flerfamiljsfastighet från 1920.
Något annat att tänka på?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Murverk är skalkonstruktioner och tegelförbanden som finns kvar ovanför öppningen har en viss bärande förmåga. Svårigheten ligger i att beräkna den på ett korrekt sätt då man inte känner till varken tegelkvalitet eller använt bruk. Då är det enklare att betrakta det som ett avväxlingsproblem som om materialet ovanför öppningen inte existerar annat än som tyngd. För att kunna räkna på det behöver man se både planritningar (aktuella planet och det ovanför) samt en sektionsritning. Bjälklag i flerbostadshus från 1920 kan vara utförda på flera olika sätt: Armerad betong, vanligt träbjälklag eller träbjälklag med inslag av stålbalkar. Uppgiften kräver både konstruktörskompetens och goda kunskaper om äldre byggnadsteknik.
Tack Justus. Du ringar in mitt problem. Jag har tillgång till planritningar på alla plan och byggtekniska beskrivning men sektionsritningar finns varken hos ostadsrättstyrelsen förvaltaren eller stadens ritningsarkiv. Undrar just om de uppgifter som efterfrågas kan utläsas ur en byggteknisk beskrivning?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Kanske, med lite tur.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Lägg ut lite material så kan du kanske få mer hjålp på vägen.
J justusandersson skrev:
Tack för att du funderar. Här kommer en teknisk beskrivning och planritning. Jag kan inte utläsa om väggen är bärande eller ej. Och är det möjligt att räkna ut hur avväxlingen ska dimensioneras. Hur komplicerat är det?J justusandersson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag tror att det är ytterst osannolikt att den väggen är bärande. Golvbjälkarna vilar nog på ytterväggarna och hjärtväggen. Detta borde man kunna konstatera genom en regeldetektor. Det är i så fall bara kvarvarande tegel ovanför öppningen som behöver säkras, lämpligen genom 2 stålprofiler, typ VKR, som placeras så att de hamnar mitt under respektive tegelrad. Jag antar att texten på ritningen syftar på en tidigare ombyggnad.
Tack för din snabba bedömning. Så nu gäller det för mig att hitta en konstruktör som de facto kan visa om väggen är bärande eller ej. Om den inte är det så har jag uppfattningen att det inte krävs bygglov.
Angående den igensatta dörren så får jag intrycket av att det aldrig varit någon där och har det det så verkar den igensatt med tegel eller liknande. Inga ljudskillnader i vägg. Har du något mer tips att ge mig?
Förresten tror du det är ok med limträbalk?
Angående den igensatta dörren så får jag intrycket av att det aldrig varit någon där och har det det så verkar den igensatt med tegel eller liknande. Inga ljudskillnader i vägg. Har du något mer tips att ge mig?
Förresten tror du det är ok med limträbalk?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ibland tar det en stund innan poletten trillar ner. På din ritning har man använt limträ för att fodra in öppningen. Överliggaren ligger naturligtvis på lågkant. Det tycker jag är en bättre lösning. Då får du dessutom trä som man kan skruva i. Eftersom det bara är teglets egenvikt man behöver ta hänsyn till bör det i ditt fall räcka med 42x270 mm både till överliggare och sidostöd. Det enklaste tror jag är att anlita en betongsågare. Då blir det ett bra snitt i väggen. Dammigt blir det hur som helst.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Ett alternativt sätt att ta reda på golvbjälkarnas riktning (i bjälklaget ovanför) är att titta på riktningen hos golvbrädorna hos grannen en trppa upp.
Håller på och söker lokal firma som kan kolla reglar, bärighet mm. Har en som för 800 kr Tim x ca 10 tim kan göra jobbet men det dröjer nån månad.
Angående bärande, grannen ovanpå har inte tegel utan 60cc reglar med gipsskivor. Även det borde tyda på att väggen inte är bärande antar jag?
Golvplankorna riktning är svåra att följe, parkett.
Angående bärande, grannen ovanpå har inte tegel utan 60cc reglar med gipsskivor. Även det borde tyda på att väggen inte är bärande antar jag?
Golvplankorna riktning är svåra att följe, parkett.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle bli extremt förvånad om väggen är bärande, men gamla hus är osystematiskt byggda. Det är alltid bäst att vara noggrann.
Klicka här för att svara

